Jaki olej?

Wszystko o tym motocyklu.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Szybkie pytania, szybkie odpowiedzi - XT

Post autor: ArturS »

O tym nie słyszałem. Łożyskowanie wałka w wielu lub większości samochodów jest takie jak w XT i mimo wprowadzania olejów niskooporowych problem przycierania wałka nie istnienie w większości przypadków. Są jednostki konstrukcyjnie spartolone i tam już to trochę inaczej wygląda. Znawcy od sportów samochodowych i motocyklowych każą stosować oleje typu 10W60 nawet jeśli producent zaleca 5W30, czy 0W20, bo "fabryczne" te nie dadzą pożyć silnikom zbyt długo.

Ale z autopsji wiem, że jak jest olej, ciśnienie w magistrali i nie ciśnie się na odkręconej manecie po autostradzie, to głowica XT/TT jest wieczna ;)
fryzjer

Re: Szybkie pytania, szybkie odpowiedzi - XT

Post autor: fryzjer »

Z tę klasą oleju API i zawartością ZDDP,zużyciem wałka rozrządu,to czytałem kiedyś i temat dotyczył starszych silników samochodowych z lat 80,które pracowały na olejach nowoczesnych,w sensie wysokich API.W jakimś innym artykule ,czytałem że oleje silnikowe-API ewoluowały razem z silnikami.Więc to zużycie wałka rozrządu w tych silnikach było spowodowane tym,że te silniki nie były konstrukcyjnie przystosowane do pracy na oleju z niską zawartością ZDDP

Tylko,że XT,TT to konstrukcja silnika z lat 80.Ale była produkowana do 2007 pod postacią TTR, o ile się nie mylę.Więc teoretycznie silnik może śmigać na takim bardzo nowoczesnym oleju.Z drugiej strony w instrukcji jest podana klasa oleju API SE,SF,więc może jednak ten silnik , konstrukcyjnie jest przystosowany do oleju z wyższą zawartością ZDDP :niewiem: :?:

Dodatkowo YAMALUBE,do dzisiaj produkuje full syntetyk ,właśnie w klasie API SG .Więc może coś w tym jest.

Ja wziąłem sobie do serca te informację,i do swojego XT ,wlewam olej klasy API SG.Olej mineralny,praktycznie najtańszy,ale zmieniam go 2 razy w roku
Kiedyś chciałem zalać motocykl full syntetykiem w klasie API SG,ale cena 50-60zł mnie mocno :shock: .Dodatkowo,takich olejów jest bardzo mało,na rynku.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2496
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Szybkie pytania, szybkie odpowiedzi - XT

Post autor: Pawlo »

Przeniosłem posty do tematu olejowego.

fryzjer, myślę, że problem z ZDDP dotyczy naprawdę starych konstrukcji z przełomu lat 70-80, ew. jakichś mocno wysilonych jednostek do sportu i średnio dotyczy silnika XT/TT. Ten silnik to dosyć pancerna i mało wysilona konstrukcja. Przypuszczam, że bez problemu chodziłby długo na olejach, o których niektórzy nawet by nie pomyśleli, żeby zalać do tego silnika :lol: W najświeższej instrukcji od TT-RE masz jasno napisane odnośnie olejów - "SAE20W40SE or SAE10W30SE, API Service SE, SF, SG or higher". Moim zdaniem doszukiwanie się jakiś teorii na ten temat nie ma sensu. Jeśli w jakiś sposób poprawi to twoje samopoczucie to możesz dokupić dodatek do oleju, np. "ZDDP Red Line Break-in", dolać do dowolnego oleju, który stosujesz i już masz cynk i fosfor w oleju i to w proporcjach jakie będziesz chciał ;) Oleje jakie przelałem przez silnik mojej TT to od początku 10W40 różnych dobrych marek, potem pod koniec były dwie wymiany pełen syntetyk Repsol 10W50 (API SN) i dwie ostatnie zmiany przed sprzedażą to był półsyntetyk od Artura BEL-RAY Thumper 15W50 (API SM). 7 lat i ~8kkm po remoncie góry silnik nie dawał oznak zużycia i mam nadzieję, że posłuży jeszcze długo obecnemu właścicielowi :)
Obrazek
ODPOWIEDZ