Jaki olej?

Wszystko o tym motocyklu.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jaki olej?

Post autor: Pawlo »

ArturS pisze:
fryzjer pisze: 2) Gdzieś czytałem,że olej mineralny daje lepszy poślizg przy łożyskowaniu ślizgowym.W większości XT,TT wałek głowicy łożyskowany jest ślizgowo
Ad.2 W większości samochodów łożyskowanie wałka rozrządu jest ślizgowe. Właściwie to nie widziałem innego rozwiązania. Turbiny w samochodach mają łożyskowanie wyłącznie ślizgowe. Olej syntetyczny i mineralny jako nowy zapewne ma podobne właściwości smarujące/ślizgowe. Ale minerał, szczególnie ten poddawany wysokim temperaturom, ulega szybkiej degradacji i traci swoje właściwości.
Wtrącę się jeszcze odnośnie tego fragmentu - oprócz tego co Artur napisał, w silnikach z turbiną nie wskazany jest olej mineralny ze względu na dużo gorsze przekazywanie ciepła, gorsze smarowanie przy dłuższej eksploatacji, szybsze utlenianie się i nawet zwęglanie się w zbyt wysokich temperaturach (w ciepłej stronie turbo ~600-900*C), co powoduje pozostawianie osadów w różnych miejscach.
fryzjer pisze:Ciekawi mnie jeszcze taki temat.Jak stosowanie oleju syntetycznego, ma się do mineralnego w wydłużeniu przebiegu do remontu silnika.To znaczy,czy stosowanie oleju syntetycznego znacząco wydłuży przebiegi silnika między remontami.
Ewentualnie, czy eksploatacja silnika na oleju syntetycznym zmniejszy koszty remontu.To znaczy ,czy stosowanie oleju syntetycznego spowoduje,że tych elementów do wymiany lub regeneracji,będzie mniej :?: :niewiem:
Tego nikt Ci nie wywróży, musiałbyś mieć dwa silniki od nowości jeden cały czas zalewany syntetykiem, drugi mineralnym i porównać oba po danym przebiegu :D Syntetyk lub półsyntetyk powinien zapewnić lepsze smarowanie niż mineralny. Polecam Ci trochę teorii, tu na tej stronie jest to ładnie wszystko zebrane do kupy, ale temat nie jest wyczerpany i jak pokopiesz w googlach to znajdziesz jeszcze więcej informacji o przewadze syntetyków. Tutaj na forum krąży info, że olej mineralny opóźnia pitting trybów skrzyni - kolega Kurol napisał ciekawą rzecz, że szukał przez jakiś czas kompletnej używanej skrzyni i w każdej występował pitting na zębach, pytanie czy wszystkie jeździły na syntetykach, półsyntetykach czy może minerałach? :lol: Wydaje mi się, że tego tematu nie przeskoczymy i jak się zużyje to po prostu trzeba zmienić zużyte elementy ;)
Dalti pisze:Taj jak kolega wyżej pisze(fryzjer ), to nie jest nowość ze olejak zanim się nagrzeje i spasuje na pierścieniach to musi łaknąc trochę oliwy,od tak ten typ tak ma.Tu syntetyk narobił by szkody w tych warunkach.
Skłaniałbym się ku stwierdzeniu, że zużycie oleju zależy od stanu silnika, a nie bazy oleju, więc zmianę na "gęstszy" można potraktować jako tymczasowe rozwiązanie lub ograniczenie problemu :) Słusznie Artur zauważył - co z tego, że przy zimnym silniku będzie galareta, jak po rozgrzaniu zrobi się "woda", ze skrajności w skrajność. U siebie nie zauważyłem zużycia oleju przed rozgrzaniem, być może dlatego, że przy nierozgrzanym piecu obchodzę się z manetką gazu jak z jajkiem, za to jak się rozgrzeje to nie ma lekko. Chociaż w sumie kiedyś mi się zdarzyło lekkie dymienie na oleju półsyntetycznym po odpaleniu na zimnym - miesiąc później robiłem remont góry 8-)
Dalti pisze:znajomy na swojej xr650 zalanym minerałem trudno osiągnąć tmp. powyżej 120c co przy 10/40 ,10/50 było normą.?
A jaki z tego wniosek? Bo nie bardzo mogę powiązać te fakty i żadnych konkretów w tym nie ma. Jedynie przychodzi mi na myśl, że olej mineralny gorzej przekazuje ciepło. Poza tym mam wrażenie, być może mylne, że ograniczasz się do tego, że olej np. 10W40 to syntetyk/półsyntetyk, a 20W50 to już mineralny, a tak nie jest i bez problemu dostaniesz syntetyk np. 20W50.
Obrazek
Awatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
Posty: 468
Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Jaki olej?

Post autor: Tygrys »

Cześć chyba najważniejsze aby go ( olej) na czas wymienić a tu już nie jest tak różowo bo jeżdżąc po czarnym można sugerować się wskazaniami licznika ale tylko off lub 50/50 to już nijak wskazania licznika się mają do przebiegu - tylne koło kręci się więcej niż przednie. Teraz w xr mam 10w50 LM z racji użytkowania cały rok i tylko off i zacząłem pisać godziny i kilometry .na razie jeszcze mało nalatane ale już skrobie się po głowie kiedy ? Pozdro!
Awatar użytkownika
Dalti
Po kostki w błocie
Posty: 217
Rejestracja: 13 lip 2016, 05:55
Motocykl: RX125,XL600V , TT600R ,530EXC zabawki
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Jaki olej?

Post autor: Dalti »

Skłaniałbym się ku stwierdzeniu, że zużycie oleju zależy od stanu silnika, a nie bazy oleju, więc zmianę na "gęstszy" można potraktować jako tymczasowe rozwiązanie lub ograniczenie problemu :) Słusznie Artur zauważył - co z tego, że przy zimnym silniku będzie galareta, jak po rozgrzaniu zrobi się "woda", ze skrajności w skrajność. U siebie nie zauważyłem zużycia oleju przed rozgrzaniem, być może dlatego, że przy nierozgrzanym piecu obchodzę się z manetką gazu jak z jajkiem, za to jak się rozgrzeje to nie ma lekko. Chociaż w sumie kiedyś mi się zdarzyło lekkie dymienie na oleju półsyntetycznym po odpaleniu na zimnym - miesiąc później robiłem remont góry 8-)
Siedze w pracy i czytam
Co znaczy w zimnym i stan galaretowaty (minerał do -7)? O jakich ty temperaturach piszesz w naszych warunkach. poza tym znajdź mi fragment w którym napisałem o gęstości oleju bo raczej używam przez cały czas słowo LEPKOSC
Tak prawda są 20/50 syntetyczne ,ale o nich nie pisze.
trzeba najpierw zobaczyć lepkość oleju 15/W50 semi -synt.ponizej 0c i w temperaturach 100c i wyżej w mm/s2, bo taka osiąga większości każdy wiatrołap/oklejak.
Czy ja pisze ze mineralny lepiej chroni silnik czy lepiej sprzęgło będzie pracować / biegi wchodzić?.w naszych warunkach?bo to też część silnika.
Ja obecnie mam zalany 15w50 semisyntetyk,Nie minerał .
U siebie nie zauważyłem zużycia oleju przed rozgrzaniem, być może dlatego, że przy nierozgrzanym piecu obchodzę się z manetką gazu jak z jajkiem, za to jak się rozgrzeje to nie ma lekko.
nie ma takiej możliwości sprawdzenia wizualnie przy zdrowym piecu.;)

Tak pisałem ze olej syntetyczny przynajmniej o tym oznaczeniu 10Wnie jest za dobry do tego typu sinika i to nie jest tylko moja (mechaników)bardziej stwierdzona w praktyce niż teorii pisanej .te bardziej stosowane do spasowanych ,wysilonych nowocześniejszych silników, chłodzonych cieczą.



Jeśli uważacie ze olej syntetyczny o tym oznaczeniu 10w50-60 jest najlepszy do tego rodzaju xt,tt to taki wlewajcie.poz
mallory
Lubiący błoto
Posty: 62
Rejestracja: 27 sty 2019, 09:02
Motocykl: Tenere 600

Re: Jaki olej?

Post autor: mallory »

No to z innej perspektywy...
Przeszukałem motorcycle oil advisories na stronach producentów olejów i wyszło wg. nich tak dla Yamahy Xt 600 83+:


Valvoline ENGINE ARMOUR SYNTHETIC TECHNOLOGY 15W-40
Engine Armour 15W-40 is a semi synthetic engine oil formulated with synthetic technology to minimise engine wear and extend the life of your vehicle. It is suitable for most petrol powered cars and some light duty diesel passenger vehicles including turbocharged and multi-valve engines and dual fuel systems (LPG/petrol), providing protection to engine components for every day driving conditions. Exclusive Chemaloy® additive system reduces engine wear at start up, keeps engine parts cleaner and provides maximum protection at all operating temperatures.

VALVOLINE PROFESSIONAL SERIES 15W-40
VPS 15W-40 utilises a synthetic blend formulation to minimise engine wear and extend the life of the engine. Suitable for most petrol powered and light duty passenger diesels including turbo charged and multi-valve engines.

Motul 7100 4T 10W-30
APPLICATIONENGINE LUBRICANTS
ENGINE TYPE4-STROKE
PRODUCT TYPE7100 4T & 710 2T
QUALITY100% SYNTHETIC
PRODUCT RANGEMOTORCYCLE
API STANDARDSAPI SG/SH/SJ/SL/SM/SN
JASO STANDARDSJASO MA2 M033MOT116


Motul 5100 4T 10W-30
APPLICATIONENGINE LUBRICANTS
ENGINE TYPE4-STROKE
PRODUCT TYPE5100 4T & 510 2T
QUALITYTECHNOSYNTHESE®
PRODUCT RANGEMOTORCYCLE
API STANDARDSAPI SG/SH/SJ/SL/SM
JASO STANDARDSJASO MA2 M033MOT111

Castol Power 1 4T 10W-30
Engine/transmission 5
Castrol POWER1 4T with Power Release Formula provides Superior Acceleration at the touch of the throttle. For 4-stroke motorcycles.

Liqui-moly Touring High Tech 10W-30
Intervals: Change 6000 km/ 6 months


Shell
Advance 4T Ultra 10W-40 (SN/MA2) PREMIUM

Shell Advance 4T Ultra, oparty na Technologii Shell PurePlus, jest najwyższej jakości produktem przeznaczonym do czterosuwowych silników motocyklowych.

Bel-ray
: Bel-Ray Thumper Racing Synthetic Ester Blend 4T Engine Oil 10W-40
: Bel-Ray EXS Full Synthetic Ester 4T Engine Oil 10W-40
: Bel-Ray EXP Synthetic Ester Blend 4T Engine Oil 10W-40

Agip
Eni i-Ride moto 10W-30 (From -10°C to 45°C)
Eni i-Ride scooter MB 10W-30 (From -10°C to 45°C)


Motorex
Intervals: Change 6000 km/ 6 months
Products:
TOP SPEED 4T SAE 10W/30 Modern synthetic high-performance engine oil for 4-stroke motorcycles.
TOP SPEED 4T SAE 10W/40 Modern synthetic high-performance engine oil for 4-stroke motorcycles
FORMULA 4T SAE 10W/40 Modern semi-synthetic quality engine oil for 4-stroke motorcycles.
rademenez
Po kostki w błocie
Posty: 112
Rejestracja: 12 lut 2012, 15:55
Motocykl: TTR 600

Re: Jaki olej?

Post autor: rademenez »

No i co teraz ? :panika: :niewiem: :D
Łukasz TTR600
Lubiący błoto
Posty: 77
Rejestracja: 02 sty 2019, 16:58
Motocykl: Yamaha TTR 600

Re: Jaki olej?

Post autor: Łukasz TTR600 »

Tyle znalazłem o moim oleju.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jaki olej?

Post autor: Pawlo »

Dalti, nie bez powodu słowo gęstszy było tam w cudzysłowie ;) Chodziło o tą konkretną sytuację, gdy piec jest zimny i temperatura zewnętrzna też jest niska, bliska zeru - jeśli silnik ma skłonności do palenia oleju to w/w sytuacji oleju mineralnego spali najmniej, bo będzie on wtedy gęstszy, skrót myślowy, odniosłem się tylko do tego konkretnego fragmentu twojej wypowiedzi :) A odnośnie galaretowatości - przeczytaj post Artura na poprzedniej stronie o oleju Comma, który zaczyna zamieniać się w smar przy 0*C :P
I tak jeśli chodzi o silnik XT/TT powinnyśmy zakończyć dyskusję na pierwszych stronach tego tematu, bo na pewno nie jest wybredny jeśli chodzi o olej i nie ma tu wielkich filozofii, ale ja tam lubię poczytać takie techniczne niuanse :lol:
Obrazek
Masterski
Lubiący błoto
Posty: 35
Rejestracja: 19 sty 2019, 20:14
Motocykl: Yamaha Ttr 600

Re: Jaki olej?

Post autor: Masterski »

a jaki olej mineralny zalać po remoncie tak do 100 km i na drugi raz do 500 km może być jaki kolwiek np taki https://filtrytotu.pl/pl/oleje-motocykl ... 40-4l.html bo jest w miarę tani a i tak go później wyleje ?
Szemo
Czyścioch
Posty: 7
Rejestracja: 17 mar 2019, 16:38
Motocykl: TT600S

Re: Jaki olej?

Post autor: Szemo »

Wątek przeczytany dwa razy... Wątpliwości była masa ale wkoncu wiem jaki olej zalac, do dzieła Dzieki

Wysłane z mojego POCOPHONE F1 przy użyciu Tapatalka
fryzjer

Re: Szybkie pytania, szybkie odpowiedzi - XT

Post autor: fryzjer »

A ja mam takie pytanie.
Czy na żywotność głowicy może mieć wpływ klasa jakości oleju API.
Z tego co wyczytałem swojego czasu to klasa API SG I SH,to ostatnie klasy gdzie olej posiadał wyższą zawartość związków ZDDP.Chociaż widziałem też olej, który miał na opakowaniu symbol API SH, a w opisie widniała informacja,że może być stosowany do silników z katalizatorem.Czyli niby klasa API SH ale na bank już ma zaniżoną, tę wartość ZDDP.
Potem wprowadzono katalizatory,i wysoka zawartość tych związków ZDDP,została zmniejszona,by nie niszczyć tych katalizatorów.No ale te związki ZDDP są bardzo zdrowe dla silnika.Nawet gdzieś czytałem,o przytartych wałkach rozrządu w samochodach,właśnie przez niską zawartość ZDDP.
Co o tym myślicie?
ODPOWIEDZ