Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Wszystko o tym motocyklu.

Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez fryzjer » 22 lis 2017, o 12:54

Witam.
Jako,że wynikł mi "mały" problem elektryczny w moim XT-eku :( ,pomyślałem aby opisać go na forum.Chętnie poczytam wszelkie sugestie.Więc tak.
Pacjent to XT600 2KF
Problem:
Brak świateł mijania ,długich ,klaksonu,kierunkowskazów ,stopki hamulca tylnego,po rozgrzaniu motocykla na odcinku ok.8 kilometrów
***********
Jakiś czas temu w motocyklu zamontowałem kondensator wysoko pojemnościowy zamiast akumulatora .Na takiej przeróbce motocykl zrobił około 10 kilometrów.Jako,że zbliżał mi się termin badania technicznego,wymontowałem kondensator i założyłem akumulator,żeby wszystko działało na przeglądzie.Po około 8 kilometrach jak silnik trochę już się rozgrzał przestały działać wszystkie odbiorniki.Ale sam silnik,praca,przyspieszenie,odpalanie bez zmian,OK.Żadnych problemów.
Po ostrym prze gazowaniu,tak ok.6 tyś. obrotów,wszystko wróciło do normy .Światła zaczęły działać. :shock:
Ale tylko na kolejne 6-8 kilometrów.Następnie trzeba ponownie prze gazować silnik,aby "odzyskać" światła i inne odbiorniki.
**************
Zaopatrzyłem się w miernik i wykonałem kilka pomiarów.
Pierwszy raz na zimnym silniku,kiedy wszystkie odbiorniki działały
1) Napięcie akumulatora.10,8 V,czyli trup,do wymiany
2) Oporność cewek,wszystkich wychodzących z silnika.Wszystko w normie według serwisówki.
W sumie istotna jest w tym przypadku tylko cewka która "idzie" do regulatora napiecia,ale z ciekawości przemierzyłem też te pozostałe.
3) Napięcie ładowania 14,2 V,przy wyłaczonych odbiornikach,czyli delikatnie poniżej 14,5 V jak podaje manual. Jednak po załączeniu wszystkich możliwych odbiorników,ładowanie spada do
9,8 V.
**************
Drugi raz pomiary wykonałem,po rozgrzaniu silnika,wtedy kiedy przestały działać światła i inne odbiorniki.
1) Napiecie akumulatora spadło do 6 V,przy wyłączonym silniku
2) Oporność cewek zwiększyła się.

a) Ta która idzie do regulatora,opisana jako charing coil ( dwa białe przewody),mieściła się w granicach z manuala.Oporność wyniosła 0,4 oma.Manual przewiduje od 0,2-0,6 oma.

b) Ta opisana jako Source coil (brązowy i czerwony przewód) wyniosłą 245 omów.Producent przewiduje 160-240 omów,czyli o 5 omów za dużo
c) Ta opisana jako Pickup Coil (trzy przewody) wyniosła dla jednej i drugiej cewki 147 omów,Producent przewiduje od 90-130 0mów,czyli jest za dużo o 17 omów.

Jednak ok,20 minut po wyłączeniu silnika,oporność cewek spadła i mieściła się w tolerancji. :D
Tak sobie myślę,że chyba w tym konkretnie przypadku,istotna jest tylko ta cewka która "idzie do regulatora
napięcia :niewiem: .

3) Napięcie ładowania,przy rozgrzanym silniku,i niedziałających odbiornikach,ale załączonych,oscyluje w granicach
2 Volt :shock:
**********************
A teraz pytania,Co o tym sądzicie
1) Czy do ewentualnego uszkodzenia regulatora mogło dojść w wyniku zamontowania kondensatora??
2) Czy na uszkodzenie regulatora może mieć wpływ stary akumulator,możliwe,że posiadający jakieś zwarcie wewnątrz??
3) Czy na uszkodzenie regulatora mogą mieć wpływ te cewki statora,nie związane bezpośrednio z regulatorem,te co idą do modułu?.Te których oporność zwiększyła się na zagrzanym silniku.
4) Regulator po wymontowaniu,sprawdzałem testem ciągłości,we wszystkich możliwych połączeniach i na żadnym miernik nie brzęczy,czyli ewidentnie jest spalony,Tak mi się wydaje. :niewiem:
5) W załączniku przesyłam zdjęcie regulatora i schematy instalacji.Przeglądając allegro,jest w czym przebierać.Czy każdy będzie pasował który posiada takie gniazdo jak ten oryginalny z mojego moto.Do mojego regulatora idą dwa białe przewody od cewki statora(górne przewody),oraz odchodzą dwa dolne. Jeden czerwony(do + akumulatora),oraz czarny(masa).Dodatkowo nie mam pojęcia po co :niewiem: ,ale do jednej ze śrub mocujących regulator do ramy podłączony jest dodatkowy czarny przewód masowy.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Avatar użytkownika
fryzjer
Po ośki w błocie
 
Posty: 630
Dołączył(a): 30 lis 2011, o 17:31
Motocykl: Yamaha XT600 2KF 1989

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez Gacek » 22 lis 2017, o 18:03

Fryzjer zapytam ? dlaczego pomiar regulatora wykonujesz testem ciągłości ? do takich badań służy w mierniku opcja pomiaru diod :roll:.
Druga sprawa te kilka czy kilkanaście omów nie trzymania tolerancji bym sobie darował bo miernik który nabyłeś to nie jest chyba jakiś wypasiony model :oops: , a z tej strony mogą wychodzić przekłamania :| .
Moim zdaniem dla własnej wygody pomierz wstępnie napięcia jakie generuję prądnica na AC a następnie w zależności od wyników leć dalej ;) .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Avatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
 
Posty: 4519
Dołączył(a): 2 paź 2010, o 17:12
Lokalizacja: SB
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez fryzjer » 22 lis 2017, o 21:27

Dzięki Gacek za radę.
Fakt miernik ,raczej z niższej półki cenowej,że tak powiem :lol:
U mnie w mierniku test diod i brzęczyk,znajduje się na tej samej pozycji.Przykładałem te sondy w różnych "konfiguracjach" i miernik nie dzwonił,stąd mój wniosek,że regulator jest uszkodzony.Jakby te diody znajdujące się w regulatorze nie "puszczały" prądu w żadnym kierunku.Już sam nie wiem.
Gacek,co do pomiaru napięcia z alternatora z tej cewki która zasila regulator(dwa białe przewody),to problem jest taki,że nie mogę się doszukać w swoim manualu,jakie to powinno być napięcie.W którymś z wątków na forum nie tak dawno pytałem się co oznaczają wartości 200 V i 12A dla regulatora(powinieneś pamiętać,bo mi odpowiedziałeś).Bo to jedyne info,obok napięcia ładowania ,jakie znalazłem odnośnie regulatora,w manualu jaki posiadam.
Czy dla wszystkich modeli XT/TT/Tenere,będzie ta sama wartość napięcia generowanego przez cewkę zasilającą regulator napięcia??
Avatar użytkownika
fryzjer
Po ośki w błocie
 
Posty: 630
Dołączył(a): 30 lis 2011, o 17:31
Motocykl: Yamaha XT600 2KF 1989

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez ArturS » 23 lis 2017, o 00:10

W tym przypadku interesują Cię tylko dwa przewody idące od statora do regulatora napięcia i sam regulator. Cewki zasilające moduł (odpowiedzialne za iskrę) to osobny temat - rezystancja podana w manualu jest przy 20st.C, im wyższa temp. tym wyższa rezystancja. Ważny jest w tym przypadku brak przebicia do masy z dwóch białych przewodów i odpowiednia rezystancja pomiędzy nimi. Nie pamiętam jakie powinny generować napięcie, ale tak mi coś świta, że pomiędzy 20 a 70V, w zależności od obrotów - pomiar po odpięciu od regulatora napięcia. Regulator napięcia możesz sprawdzić na kilka sposobów, nie pamiętam czy jest opisany w manualu yamahy, w razie czego po prostu poszukaj w necie, będzie do tego potrzebny nie tylko multimetr, ale i zwykła żarówka. Akumulator najłatwiej sprawdzić.. wymieniając go na jakikolwiek inny. Regulator jest inny niż w pozostałych XT/TT mimo tej samej wtyczki. W układach trójfazowych trzy piny to fazy, czwarty to wyjście na plus, a minus jest na obudowie. Do 2KF być może będzie pasował regulator z jakiegoś chiniola. Tzn. pasował będzie na 100%, tylko trzeba sprawdzić, czy nie są zamienione przewody. Wiele/większość chińskich nocników z instalacją 12V działa w układzie 2-faz.
Kondensator na chłopski rozum nie powinien nic uszkodzić. Takie rozwiązanie stosowane jest np. w TT600R, gdzie pozostałe podzespoły są identyczne jak w rozrusznikowych wersjach XT (alternator, moduł, regulator napięcia).
Avatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
 
Posty: 2209
Dołączył(a): 9 lis 2011, o 07:24
Lokalizacja: Zabrze
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez Gacek » 23 lis 2017, o 06:38

Tak ogólnie to z ciekawości :mrgreen: poszperałem w sieci aby zerknąć co kryje w sobie taki regulator i z deka się zdziwiłem :shock: .
To zupełnie "inna jazda" niż przy 3 fazowym :o .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Avatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
 
Posty: 4519
Dołączył(a): 2 paź 2010, o 17:12
Lokalizacja: SB
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez fryzjer » 23 lis 2017, o 11:03

Dziękuję Artur.Czyli skupiam się tylko na tej cewce co idzie do regulatora.Czyli u mnie idzie regulator dwufazowy.Widzisz a ja kombinowałem,że każdy regulator będzie dobry jeśli będzie do motocykla/skutera na 12 Volt i będzie posiadał takie samo gniazdo.Dzięki ,oszczędziłeś mi zbędnych wydatków :browar:
Dzisiaj wieczorem sprawdzę jakie napięcie generuje ta cewka która idzie do regulatora.Jak mierzyłem oporność,to mieściła się w tolerancji przewidzianej przez producenta.I na zimnym silniku i na gorącym,kiedy straciłem światła.Testem ciągłości miernika,też skontrolowałem tę cewkę.I nic nie wykazało,żeby powstało jakieś zwarcie do masy.Czyli tutaj jest OK.
A mam jeszcze pytanie.czy regulator mógł się uszkodzić od starego akumulatora??
Tez mi się wydawało,że kondensator raczej nie zawinił.Bo ludzie jeżdżą na takich przeróbkach a i niektóre motocykle są tak "wyposażone"przez fabrykę,tak jak Piszesz.
************
Gacek napisał(a):Tak ogólnie to z ciekawości :mrgreen: poszperałem w sieci aby zerknąć co kryje w sobie taki regulator i z deka się zdziwiłem :shock: .
To zupełnie "inna jazda" niż przy 3 fazowym :o .


Gacek Masz może "pod ręką"",schemat tego regulatora dwufazowego z oznaczeniami który pin jest z czym połączony,wewnątrz regulatora.Ja w necie znalazłem tylko schemat regulatora trójfazowego.
Avatar użytkownika
fryzjer
Po ośki w błocie
 
Posty: 630
Dołączył(a): 30 lis 2011, o 17:31
Motocykl: Yamaha XT600 2KF 1989

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez fryzjer » 24 lis 2017, o 09:30

Dzisiaj zmierzyłem napięcie jakie generuje ta cewka od statora.Ta która jest połączona z regulatorem.Niestety w manualu nie znalazłem informacji jakie to powinno być napięcie.Pomiar wykazał na wolnych obrotach 1.500 obrotów 24-25 Volt.czyli napięcie mieści się w granicach 20-70V,jak pisał Arturs,we wcześniejszym poście.Czyli jest OK.Jednak po zwiększeniu obrotów prawie na MAX napięcie wyniosło 110-112 Volt.
Pytanie tak ma być??.
Avatar użytkownika
fryzjer
Po ośki w błocie
 
Posty: 630
Dołączył(a): 30 lis 2011, o 17:31
Motocykl: Yamaha XT600 2KF 1989

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez Gacek » 24 lis 2017, o 17:16

Fryzjer - najlepiej jak by koś posiadający taką wersję xt jak ty wypowiedział się w temacie skoro w serwisów kach nie podają takich wartości :| .
W innym wątku wspomniałem ci co sadzę o danych z serwisów ki , z [poziomu laika traktowałem woltomierz jak pewną wyrocznię } a niestety realnie taki pomiar to uśredniony wynik :) .
Co do linku o który pytasz ja ogólnie próbowałem załapać o co Kaman ? i strikte do xt nie znalazłem opisu schematu ale pełno jest opisów i schematów tzw w potocznej mowie chińskiego "badziewia" :roll: .
Wydawało by się ze to prosta konstrukcja a realnie nawalone jest tam dosyć sporo podzespołów i realizacja takiego regulatora w warunkach "home made" ustawia od razu kierunek zakupu gotowca na jakimś chińskim portalu :P
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Avatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
 
Posty: 4519
Dołączył(a): 2 paź 2010, o 17:12
Lokalizacja: SB
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez Gacek » 26 lis 2017, o 22:19

Tak ogólnie to ten twój regulator nie posiada żadnego radiatora , może posiada w srodku zabezpieczenie termiczne ? i się wyłącza :roll: .
Ostatnio tez miałem podobny problem bawiłem się na płytce stykowej z jakimś układem , na szybko wciskając stabilizator seri 78xx bo nie miałem zasilacza o adekwatnym napięciu i tez złapałem rybkę dodanie radiatora rozwiązało problem :) .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Avatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
 
Posty: 4519
Dołączył(a): 2 paź 2010, o 17:12
Lokalizacja: SB
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

Postprzez Gacek » 26 lis 2017, o 22:53

W twoim przypadku zwróć uwagę - może malowałeś ramę ? i nowa powłoka nie pozwala skutecznie rozproszyć ciepła z regulatora ,czasami taki mały banał a człowiek potem kopie po całej instalacji i główkuje :klnie: .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Avatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
 
Posty: 4519
Dołączył(a): 2 paź 2010, o 17:12
Lokalizacja: SB
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994

Następna strona

Powrót do Ogólnie o XT

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość