Strona 1 z 2

Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 22 lis 2017, 12:54
autor: fryzjer
Witam.
Jako,że wynikł mi "mały" problem elektryczny w moim XT-eku :( ,pomyślałem aby opisać go na forum.Chętnie poczytam wszelkie sugestie.Więc tak.
Pacjent to XT600 2KF
Problem:
Brak świateł mijania ,długich ,klaksonu,kierunkowskazów ,stopki hamulca tylnego,po rozgrzaniu motocykla na odcinku ok.8 kilometrów
***********
Jakiś czas temu w motocyklu zamontowałem kondensator wysoko pojemnościowy zamiast akumulatora .Na takiej przeróbce motocykl zrobił około 10 kilometrów.Jako,że zbliżał mi się termin badania technicznego,wymontowałem kondensator i założyłem akumulator,żeby wszystko działało na przeglądzie.Po około 8 kilometrach jak silnik trochę już się rozgrzał przestały działać wszystkie odbiorniki.Ale sam silnik,praca,przyspieszenie,odpalanie bez zmian,OK.Żadnych problemów.
Po ostrym prze gazowaniu,tak ok.6 tyś. obrotów,wszystko wróciło do normy .Światła zaczęły działać. :shock:
Ale tylko na kolejne 6-8 kilometrów.Następnie trzeba ponownie prze gazować silnik,aby "odzyskać" światła i inne odbiorniki.
**************
Zaopatrzyłem się w miernik i wykonałem kilka pomiarów.
Pierwszy raz na zimnym silniku,kiedy wszystkie odbiorniki działały
1) Napięcie akumulatora.10,8 V,czyli trup,do wymiany
2) Oporność cewek,wszystkich wychodzących z silnika.Wszystko w normie według serwisówki.
W sumie istotna jest w tym przypadku tylko cewka która "idzie" do regulatora napiecia,ale z ciekawości przemierzyłem też te pozostałe.
3) Napięcie ładowania 14,2 V,przy wyłaczonych odbiornikach,czyli delikatnie poniżej 14,5 V jak podaje manual. Jednak po załączeniu wszystkich możliwych odbiorników,ładowanie spada do
9,8 V.
**************
Drugi raz pomiary wykonałem,po rozgrzaniu silnika,wtedy kiedy przestały działać światła i inne odbiorniki.
1) Napiecie akumulatora spadło do 6 V,przy wyłączonym silniku
2) Oporność cewek zwiększyła się.

a) Ta która idzie do regulatora,opisana jako charing coil ( dwa białe przewody),mieściła się w granicach z manuala.Oporność wyniosła 0,4 oma.Manual przewiduje od 0,2-0,6 oma.

b) Ta opisana jako Source coil (brązowy i czerwony przewód) wyniosłą 245 omów.Producent przewiduje 160-240 omów,czyli o 5 omów za dużo
c) Ta opisana jako Pickup Coil (trzy przewody) wyniosła dla jednej i drugiej cewki 147 omów,Producent przewiduje od 90-130 0mów,czyli jest za dużo o 17 omów.

Jednak ok,20 minut po wyłączeniu silnika,oporność cewek spadła i mieściła się w tolerancji. :D
Tak sobie myślę,że chyba w tym konkretnie przypadku,istotna jest tylko ta cewka która "idzie do regulatora
napięcia :niewiem: .

3) Napięcie ładowania,przy rozgrzanym silniku,i niedziałających odbiornikach,ale załączonych,oscyluje w granicach
2 Volt :shock:
**********************
A teraz pytania,Co o tym sądzicie
1) Czy do ewentualnego uszkodzenia regulatora mogło dojść w wyniku zamontowania kondensatora??
2) Czy na uszkodzenie regulatora może mieć wpływ stary akumulator,możliwe,że posiadający jakieś zwarcie wewnątrz??
3) Czy na uszkodzenie regulatora mogą mieć wpływ te cewki statora,nie związane bezpośrednio z regulatorem,te co idą do modułu?.Te których oporność zwiększyła się na zagrzanym silniku.
4) Regulator po wymontowaniu,sprawdzałem testem ciągłości,we wszystkich możliwych połączeniach i na żadnym miernik nie brzęczy,czyli ewidentnie jest spalony,Tak mi się wydaje. :niewiem:
5) W załączniku przesyłam zdjęcie regulatora i schematy instalacji.Przeglądając allegro,jest w czym przebierać.Czy każdy będzie pasował który posiada takie gniazdo jak ten oryginalny z mojego moto.Do mojego regulatora idą dwa białe przewody od cewki statora(górne przewody),oraz odchodzą dwa dolne. Jeden czerwony(do + akumulatora),oraz czarny(masa).Dodatkowo nie mam pojęcia po co :niewiem: ,ale do jednej ze śrub mocujących regulator do ramy podłączony jest dodatkowy czarny przewód masowy.

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 22 lis 2017, 18:03
autor: Gacek
Fryzjer zapytam ? dlaczego pomiar regulatora wykonujesz testem ciągłości ? do takich badań służy w mierniku opcja pomiaru diod :roll:.
Druga sprawa te kilka czy kilkanaście omów nie trzymania tolerancji bym sobie darował bo miernik który nabyłeś to nie jest chyba jakiś wypasiony model :oops: , a z tej strony mogą wychodzić przekłamania :| .
Moim zdaniem dla własnej wygody pomierz wstępnie napięcia jakie generuję prądnica na AC a następnie w zależności od wyników leć dalej ;) .

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 22 lis 2017, 21:27
autor: fryzjer
Dzięki Gacek za radę.
Fakt miernik ,raczej z niższej półki cenowej,że tak powiem :lol:
U mnie w mierniku test diod i brzęczyk,znajduje się na tej samej pozycji.Przykładałem te sondy w różnych "konfiguracjach" i miernik nie dzwonił,stąd mój wniosek,że regulator jest uszkodzony.Jakby te diody znajdujące się w regulatorze nie "puszczały" prądu w żadnym kierunku.Już sam nie wiem.
Gacek,co do pomiaru napięcia z alternatora z tej cewki która zasila regulator(dwa białe przewody),to problem jest taki,że nie mogę się doszukać w swoim manualu,jakie to powinno być napięcie.W którymś z wątków na forum nie tak dawno pytałem się co oznaczają wartości 200 V i 12A dla regulatora(powinieneś pamiętać,bo mi odpowiedziałeś).Bo to jedyne info,obok napięcia ładowania ,jakie znalazłem odnośnie regulatora,w manualu jaki posiadam.
Czy dla wszystkich modeli XT/TT/Tenere,będzie ta sama wartość napięcia generowanego przez cewkę zasilającą regulator napięcia??

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 23 lis 2017, 00:10
autor: ArturS
W tym przypadku interesują Cię tylko dwa przewody idące od statora do regulatora napięcia i sam regulator. Cewki zasilające moduł (odpowiedzialne za iskrę) to osobny temat - rezystancja podana w manualu jest przy 20st.C, im wyższa temp. tym wyższa rezystancja. Ważny jest w tym przypadku brak przebicia do masy z dwóch białych przewodów i odpowiednia rezystancja pomiędzy nimi. Nie pamiętam jakie powinny generować napięcie, ale tak mi coś świta, że pomiędzy 20 a 70V, w zależności od obrotów - pomiar po odpięciu od regulatora napięcia. Regulator napięcia możesz sprawdzić na kilka sposobów, nie pamiętam czy jest opisany w manualu yamahy, w razie czego po prostu poszukaj w necie, będzie do tego potrzebny nie tylko multimetr, ale i zwykła żarówka. Akumulator najłatwiej sprawdzić.. wymieniając go na jakikolwiek inny. Regulator jest inny niż w pozostałych XT/TT mimo tej samej wtyczki. W układach trójfazowych trzy piny to fazy, czwarty to wyjście na plus, a minus jest na obudowie. Do 2KF być może będzie pasował regulator z jakiegoś chiniola. Tzn. pasował będzie na 100%, tylko trzeba sprawdzić, czy nie są zamienione przewody. Wiele/większość chińskich nocników z instalacją 12V działa w układzie 2-faz.
Kondensator na chłopski rozum nie powinien nic uszkodzić. Takie rozwiązanie stosowane jest np. w TT600R, gdzie pozostałe podzespoły są identyczne jak w rozrusznikowych wersjach XT (alternator, moduł, regulator napięcia).

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 23 lis 2017, 06:38
autor: Gacek
Tak ogólnie to z ciekawości :mrgreen: poszperałem w sieci aby zerknąć co kryje w sobie taki regulator i z deka się zdziwiłem :shock: .
To zupełnie "inna jazda" niż przy 3 fazowym :o .

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 23 lis 2017, 11:03
autor: fryzjer
Dziękuję Artur.Czyli skupiam się tylko na tej cewce co idzie do regulatora.Czyli u mnie idzie regulator dwufazowy.Widzisz a ja kombinowałem,że każdy regulator będzie dobry jeśli będzie do motocykla/skutera na 12 Volt i będzie posiadał takie samo gniazdo.Dzięki ,oszczędziłeś mi zbędnych wydatków :browar:
Dzisiaj wieczorem sprawdzę jakie napięcie generuje ta cewka która idzie do regulatora.Jak mierzyłem oporność,to mieściła się w tolerancji przewidzianej przez producenta.I na zimnym silniku i na gorącym,kiedy straciłem światła.Testem ciągłości miernika,też skontrolowałem tę cewkę.I nic nie wykazało,żeby powstało jakieś zwarcie do masy.Czyli tutaj jest OK.
A mam jeszcze pytanie.czy regulator mógł się uszkodzić od starego akumulatora??
Tez mi się wydawało,że kondensator raczej nie zawinił.Bo ludzie jeżdżą na takich przeróbkach a i niektóre motocykle są tak "wyposażone"przez fabrykę,tak jak Piszesz.
************
Gacek pisze:Tak ogólnie to z ciekawości :mrgreen: poszperałem w sieci aby zerknąć co kryje w sobie taki regulator i z deka się zdziwiłem :shock: .
To zupełnie "inna jazda" niż przy 3 fazowym :o .
Gacek Masz może "pod ręką"",schemat tego regulatora dwufazowego z oznaczeniami który pin jest z czym połączony,wewnątrz regulatora.Ja w necie znalazłem tylko schemat regulatora trójfazowego.

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 24 lis 2017, 09:30
autor: fryzjer
Dzisiaj zmierzyłem napięcie jakie generuje ta cewka od statora.Ta która jest połączona z regulatorem.Niestety w manualu nie znalazłem informacji jakie to powinno być napięcie.Pomiar wykazał na wolnych obrotach 1.500 obrotów 24-25 Volt.czyli napięcie mieści się w granicach 20-70V,jak pisał Arturs,we wcześniejszym poście.Czyli jest OK.Jednak po zwiększeniu obrotów prawie na MAX napięcie wyniosło 110-112 Volt.
Pytanie tak ma być??.

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 24 lis 2017, 17:16
autor: Gacek
Fryzjer - najlepiej jak by koś posiadający taką wersję xt jak ty wypowiedział się w temacie skoro w serwisów kach nie podają takich wartości :| .
W innym wątku wspomniałem ci co sadzę o danych z serwisów ki , z [poziomu laika traktowałem woltomierz jak pewną wyrocznię } a niestety realnie taki pomiar to uśredniony wynik :) .
Co do linku o który pytasz ja ogólnie próbowałem załapać o co Kaman ? i strikte do xt nie znalazłem opisu schematu ale pełno jest opisów i schematów tzw w potocznej mowie chińskiego "badziewia" :roll: .
Wydawało by się ze to prosta konstrukcja a realnie nawalone jest tam dosyć sporo podzespołów i realizacja takiego regulatora w warunkach "home made" ustawia od razu kierunek zakupu gotowca na jakimś chińskim portalu :P

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 26 lis 2017, 22:19
autor: Gacek
Tak ogólnie to ten twój regulator nie posiada żadnego radiatora , może posiada w srodku zabezpieczenie termiczne ? i się wyłącza :roll: .
Ostatnio tez miałem podobny problem bawiłem się na płytce stykowej z jakimś układem , na szybko wciskając stabilizator seri 78xx bo nie miałem zasilacza o adekwatnym napięciu i tez złapałem rybkę dodanie radiatora rozwiązało problem :) .

Re: Brak Świateł i Odbiorników po Rozgrzaniu Silnika

: 26 lis 2017, 22:53
autor: Gacek
W twoim przypadku zwróć uwagę - może malowałeś ramę ? i nowa powłoka nie pozwala skutecznie rozproszyć ciepła z regulatora ,czasami taki mały banał a człowiek potem kopie po całej instalacji i główkuje :klnie: .