Brak prądu.

Wszystko o tym motocyklu.
pezeot20
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 23 kwie 2019, 05:11
Motocykl: Xt 500

Brak prądu.

Post autor: pezeot20 »

Witam. Problem jest następujący. Po nagrzaniu się silnika następuje brak prądu na zegarach. Nie ma świateł i klaksonu. Pacjent to Yamaha xt500 1979 lub 1981. Jestem zopelnym laikiem i to mój pierwszy moto. Proszę o prosty opis co i jak sprawdzić żeby dojść do sedna sprawy. Dodam że jak jest zimny to wszystko działa. Dzięki za odpowiedzi.
fryzjer

Re: Brak prądu.

Post autor: fryzjer »

A jak przegazujesz ostro silnik,to światła i inne odbiorniki się pojawiają?
pezeot20
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 23 kwie 2019, 05:11
Motocykl: Xt 500

Re: Brak prądu.

Post autor: pezeot20 »

No w tym problem ze nie. Wcześniej jazdzlem trochę bez akumulatora i wtedy na wyższych obrotach swiecilo. Jakieś 150 km łącznie. Jak założyłem aku prąd był. Liczniki i kontrolki świeciły. Po włączeniu świateł żarówka powoli robiła się jaśniejsze aż wkoncu normalnie swiecila. Jakieś 10km jazdy i brak pradu. Motor chodzi ale nie ma świateł, klaksonu, kierunków i żadne kontrolki i zegary nie świecą. Aku jest naładowane, bezpiecznik cały. Jakiś przekaźnik mógł się spalić? Jakiś moduł? Co sprawdzić i jak?
fryzjer

Re: Brak prądu.

Post autor: fryzjer »

Tak się spytam.
Jaki masz założony akumulator.Stare XT500 ma chyba instalację 6v.Nie założyłeś przypadkiem 12V?.
Jak jeździłeś bez akumulator,to miałeś zamontowany chociaż kondensator,czy nic nie było podłączone w miejscu akumulatora?
Jak jeździłeś bez akumulatora,to miałeś włączone światła?

Robiłeś jakiekolwiek pomiary?
Możliwe,że padł Ci regulator napięcia.
Ewentualnie uszkodziła Ci się cewka magneta,ale to raczej mało prawdopodobne.
pezeot20
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 23 kwie 2019, 05:11
Motocykl: Xt 500

Re: Brak prądu.

Post autor: pezeot20 »

Akumulator ma 12v. Ale na internecie takie są do tego motoru. Jak jeździłem bez nie miałem żadnego kondensatora. A co do pomiarów nie wiem jak to sprawdzić. A jak jeździłem bez aku to nie wlaczalem świateł. Jak sprawdzić regulator napięcia. Wogole jak wygląda i gdzie go mogę mniej więcej znaleźć.
MarcinM
Lubiący błoto
Posty: 58
Rejestracja: 04 lis 2018, 10:52
Motocykl: Xt600 34l
Lokalizacja: głogów-polkowice-okolice

Re: Brak prądu.

Post autor: MarcinM »

regulator sprawdzisz najłatwiej jak zmierzysz napięcie miernikiem na akumulatorze na odpalonym moto=plus miernika do plusa aku,minus do minusa ;) powinno być najmniej 13v a najlepiej 14v z kawałkiem nie więcej jak 15v
fryzjer

Re: Brak prądu.

Post autor: fryzjer »

pezeot20 pisze:Akumulator ma 12v. Ale na internecie takie są do tego motoru. Jak jeździłem bez nie miałem żadnego kondensatora. A co do pomiarów nie wiem jak to sprawdzić. A jak jeździłem bez aku to nie wlaczalem świateł. Jak sprawdzić regulator napięcia. Wogole jak wygląda i gdzie go mogę mniej więcej znaleźć.



To,że na internecie tak widziałeś,wcale nie oznacza,że akumulator 12v ,Masz w swoim modelu. ;) Nie wiem ,czy Wiesz,ale XT500,były też nowsze do złudzenia przypominające współczesne XT600,a różniące się mniejszą pojemnością cylindra,od standardowej XT600.Te XT500 miały już instalację 12v.Twój nie koniecznie ;)

Skorzystaj sobie ze stronki

https://www.megazip.net/

wyszukaj swój model i rocznik i zobacz na schematach jaki idzie tam np.akumulator,żarówki.
Tu się zdziwisz :o .Bo jak dzisiaj,wyszukałem schematów XT500 z roczników 1979,1980,1981,to ewidentnie żarówki Masz 6v.Czyli instalacja jest 6V.
Numer akumulatora,ze schematu wklepany do wyszukiwarki google,wskazał na akumulator 6V.
Z ciekawości,spróbuj wymontować kilka żarówek i obadać sprawę wizualnie.Czy są 6V,czy 12V.

Co do pomiarów.To najlepiej jak byś zaopatrzył się w jakiś najtańszy multimetr.I zmierzył napięcie ładowania.Najlepiej na zimnym silniku,jak jeszcze światła działają,oraz na rozgrzanym jakich brak.
Zostają jeszcze pomiary cewki magneta.Tylko,że do tego musiałbyś się zaopatrzyć w serwisówke z danymi.Poszukaj jej na forum,bo pamiętam,że był taki dział.Ewentualnie poszukaj jej w internecie,np.na chomiku.

Co do jazdy bez akumulatora,jazdy bez świateł to teoretyczne mógł się uszkodzić ten regulator.Ogólnie dla regulatorów montowanych w XT,zdrowiej jest jak silnik pracuje cały czas z włączonymi światłami.Wpisz sobie w google,hasło Regulator motocyklowy stratny.,i poczytaj jak kiedyś znajdziesz trochę czasu
No ale na razie to gdybanie.
Najpierw dokładnie obadaj sprawę,czy Masz instalację 6 czy 12 voltową. :?:
Awatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
Posty: 468
Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Brak prądu.

Post autor: Tygrys »

Cześć ja w sr 500 z 82 mam już inst 12 V i do niej mam serwisowke i dane do pomiarów jak stwierdzisz ile volt to slij nr na priv wyślę zdiecie ale tekst jest anglik/wloch /niemiec. Powodzenia.A -ha zazdroszczę Ci z tego modelu co masz można zrobić piękna HL 500!
pezeot20
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 23 kwie 2019, 05:11
Motocykl: Xt 500

Re: Brak prądu.

Post autor: pezeot20 »

W sobotę będę sprawdzał. Dziki wielkie za podpowiedzi.
pezeot20
Czyścioch
Posty: 13
Rejestracja: 23 kwie 2019, 05:11
Motocykl: Xt 500

Re: Brak prądu.

Post autor: pezeot20 »

Witam. Sprawdziłem prąd. I sprawa ma się następująco. Po tygodniu postoju aku pokazało 9.56 i co około 2 sekundy rosło 0,01. Po przekreceniu stacyjki na zapłon spadło do 0,66. Po odpaleni wacha się pomiędzy 0,55 a 0,33. Przy dodawaniu gazu jest podobnie. A co do instalacji to jest 12v. Przynajmniej wszystkie żarówki są 12v. Lecz obok akumulatora jest chyba kondensator i ma oznaczenie 6v 2x21w. Ktos chyba wcześniej tu namieszać. Jak teraz z tego wybrnąć?
ODPOWIEDZ