Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Forum dotyczące nadwozia, zawieszenia, układu hamulcowego, napędowego, ogumienia i innych podzespołów nie związanych z silnikiem.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: dzekson »

mam do naprawy moduł od nie swojej yamahy i chce jakos podejśc do jego naprawy. Czy ktos ma doświadczenie w tym temacie? Wiem, że najcześciej psuje się tranzystor mocy. I tutaj tez jest podejrzany (czany osmolony druk wokół niego).
Problem w tym, że typ tranzystora to ETD41 i nigdzie w necie nie ma informacji o nim, nie mówiąc już o jego kupnie w sklepie. Wstawiłbym jakiś zamiennik ale musze najpierw znać parametry oryginalnego. Mam już stanowisko naprawczo-testowe i nie moge ruszyc z naprawą :(
Zamieszczajcie wszelkie wskazówki związane z naprawami modułów czy to CDI czy TCI w XT600.
Przydadzą się na tym forum dla innych majsterkowiczów; tranzystorek może kosztować góra 20 zł (tak myslę) a moduł używany 200...300 zeta, za nowy coś około 1500 zł !!!
tommy_s
Czyścioch
Posty: 17
Rejestracja: 28 lut 2010, 14:57

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: tommy_s »

Heja dzekson!

Potrzebujesz jeszcze pomocy w tej sprawie? Może mi się uda, a przynajmniej Cię trochę nakieruję. Mianowicie rozbierałem kiedyś moduł z mojego uniacza 1108 8-), bo czasami przerywało, albo wcale nie działał po nagrzaniu. Chciałem to naprawiać, ale jak się okazało, że nowy kosztue 60zł to nawet się nie spinałem :D . Potem i tak się okazało, że nic nie padło tylko zimne luty były, no nie ważne... Chciałem Ci podać tranzystor jaki możesz przetestować w module z XT, kto wie może mi się wiedza o tym czy to zabangla przyda ;) , ale oby nie. Ten tranzystor to zwykły darlington npn BU931P (ZP), albo BU941P i tego kupisz w tme za 10zł + vat + przesyłka. Moim zdaniem spokojnie będzie to działało. W uniaczu jest jedna cewka, a impulsy sterujące są 2 na obrót wału (4 na obrót wałka rozrządu) w XT tak myślę będzie 1 bądź 2, nie zajmowałem się tym jeszcze. Rezystancja cewki po stronie pierwotnej nie sądzę, żeby się wiele różniła. Daj znać jak coś wymyślisz.

Faktycznie odczytany przez Ciebie typ tranzystora kompletnie mi nie pasuje, sądzę, że nastąpiła pomyłka :twisted:
mazi
Administrator
Posty: 1006
Rejestracja: 24 gru 2009, 11:58
Lokalizacja: LU

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: mazi »

tommy_s pisze:Heja dzekson!

Potrzebujesz jeszcze pomocy w tej sprawie? Może mi się uda, a przynajmniej Cię trochę nakieruję. Mianowicie rozbierałem kiedyś moduł z mojego uniacza 1108 8-),

Kolega dziekson już zaoferował się z odpłatną usługą naprawy modułów, więc chyba rozgryzł temat i pomocy nie potrzebuje :twisted:

Oby nie było potrzeby korzystania z tego typu usług, czego sobie i Wam życzę - a Koledze dzeksonowi dobrego zarobku z naprawy np. modułów do DR :lol: :lol: :lol:
---
Pozdrawiam
mazi
tommy_s
Czyścioch
Posty: 17
Rejestracja: 28 lut 2010, 14:57

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: tommy_s »

endumazi pisze:Koledze dzeksonowi dobrego zarobku z naprawy np. modułów do DR
Chciwość jest okrutna, tym sposobem to forum będzie tylko słodkim pierdzeniem o wzajemnej pomocy przy problemach z XTkiem :evil:
mazi
Administrator
Posty: 1006
Rejestracja: 24 gru 2009, 11:58
Lokalizacja: LU

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: mazi »

tommy_s pisze:
endumazi pisze:Koledze dzeksonowi dobrego zarobku z naprawy np. modułów do DR
Chciwość jest okrutna, tym sposobem to forum będzie tylko słodkim pierdzeniem o wzajemnej pomocy przy problemach z XTkiem :evil:
Kto zechce ten pomoże bezinteresownie.

:-)
---
Pozdrawiam
mazi
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: dzekson »

Moge pomóc bezinteresownie doradzając merytorycznie nie ma problemu, ale jesli ktos nie chce sie w to bawic (elektronika)
bo nie ma wiedzy, czasu czy zdolnosci ku temu to ja to zrobie za niego. Części i czas kosztuja niestety. Nie oszukujmy sie.
Mimo to życze zaiteresowanym by wszystko dało się zrobic we własnym zakresie.
A kiedy wg Ciebie tommy_s forum nie będzie "słodkim pierdzeniem o wzajemnej pomocy" ? Kiedy będziemy tu pisac o tym że cos sie NIE udało zrobic i takie tematy produkowac i je pozostawiac bez odpowiedzi jakiejkolwiek? Znam takie fora, aż roi sie na nich od "martwych" tematów, których nikt nawet nie podjął.
Ciekawe, że gdy sie popsuje moduł to psioczymy na wszystko ale szukamy wtedy na juz kogos, kto naprawia albo kupuje się uzywke, bez wahania płacąc wtedy gruba kasę. Ja wychodzę naprzeciw temu i nie liczę na zysk ale wiem, że jak sie coś robi komuś, a ten ktos płaci to rosnie odpowiedzialnośc i jakość pracy. Juz tutaj spotkałem się, ze co poniektórzy piszą byle co byle tylko pisac, oczywiście nie z chęci zysku finansowego ale zysku nabijanych bezmyslnie postów,,,
Pozdrawiam wszystkich hipokrtytów i tych realnie myslacych.

endumazi pisze:
tommy_s pisze:
endumazi pisze:Koledze dzeksonowi dobrego zarobku z naprawy np. modułów do DR
Chciwość jest okrutna, tym sposobem to forum będzie tylko słodkim pierdzeniem o wzajemnej pomocy przy problemach z XTkiem :evil:
Kto zechce ten pomoże bezinteresownie.

:-)
tommy_s
Czyścioch
Posty: 17
Rejestracja: 28 lut 2010, 14:57

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: tommy_s »

dzekson wszystko pięknie tylko pozwól, że Cię zacytuję z mojego wątku powitalnego:
dzekson pisze:Twórzmy tu nowe "dzieło", może z czasem dorobimy się wartościowego serwisu (nie tylko forum) w temacie Yamahy XT/TT.
Jak chcesz tego dokonać :?:
dzekson pisze:A kiedy wg Ciebie tommy_s forum nie będzie "słodkim pierdzeniem o wzajemnej pomocy" ?
Wtedy, gdy rozwiązaniem problemu będziemy się dzielić z innymi. I nie ważne, że akurat w tym przypadku mało kto podejmnie się własnoręcznie naprawy. Pewnie pamiętasz stare forum...tam tak właśnie było. Widziałem tu, że kilka osób zrobiło sobie stelaże pod boczne sakwy/kufry i fajnie by było jakby się podzielili tym jak to zrobili, wydaje mi się, że jestem sobie w stanie poradzić w tej kwesti (spawanie), ale zawsze mogę trafić na kogoś kto powie, że jedynie sprzeda mi gotowe. Wybacz, że mnie to rozjuszyło, ale jestem na etapie poszukiwań auta i już nie chodzi o to, że mi się chce rzygać to moim rzygom chce się rzygać jak widzę tych wszystkich oszustów i cwaniaczków :evil:, dzekson nie piję teraz do Ciebie. ;)

dzekson powinieneś się sam zrehabilitować, ale zrobię to za Ciebie :twisted:
Dla potomnych
Moduły CDI
http://www.transmic.net/en/yamaha.htm
Moduł TCI
http://www.jetav8r.com/Vision/TCIRebuil ... build.html

Administrator jest proszony o wrzucenie pdf z modułem TCI do naszego chomika (pdf na stronie)
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: dzekson »

Nie podejmę dyskusji w temacie rehabilitacji bo uważam że nie mam z czego się usprawiedliwiać, a poza tym widzę, że
masz zły nastrój spowodowany zapewne nerwowością szukania bryki,,, Aby już nie drażnić nikogo, usunąłem swoja ofertę naprawy modułów.Koniec-kropka sprawy.

Powracam do meritum tematu. Te linki, które podałeś są mi świetnie znane, przeczytałem je kilkukrotnie. Dodałbym jeszcze podstronę tego drugiego linku jako tą wprowadzjącą do ogólnego tematu CDI/TCI w motocyklach Yamaha:
http://www.jetav8r.com/Vision/IgnitionFAQ.html#a6p3

Naprawiłem moduł, w którym ewidentnie padł tranzystor. Zakupiłem i zamontowałem bliski zamiennik MJE5740 i to działa.
Podobno może też być BU806 bardzo łatwo dostepny. Mnie się nie podoba jego jednak niskie Uc-e=200V. Na tych stronach piszą jeszcze o kilku innych darlingtonach NPN, ale sa nie sprawdzone (np.NTE2317) Te, o których piszez (BU941/931) wydają się, że będą OK, są dośc mocarne (500V/15A) i napewno dadzą radę. Obudowa ta sama czyli T0220 o organizacji końcówek B-C-E więc nie powinno być żadnych problemów z ich umieszczeniem jak oryginału.
No a skoro zanasz te strony anglojęzyczne to czemu piszesz, że tranzystor o oznaczeniu ETD41 to jakiś błąd?
Na pewno taki jest (był) produkowany, podobno Yamaha zamówiła go specjalnie dla siebie u Fuji Electric
i stąd brak go w oficjalnych katalogach a tym bardziej w sklepach :(

I przykro mi tommy_s, że trafiasz na cwaniaczków i oszustów, wiem że tak bywa,,, Jedak nie wyładowuj swojego rozjuszenia na forum bo to nie miejsce na to, ani ja nie dałem Tobie powodów byś pisał to w tym wątku, niejako w podtekście przeciw mnie. Ale sory jesli źle odebrałem Twój przekaz,,,
mazi
Administrator
Posty: 1006
Rejestracja: 24 gru 2009, 11:58
Lokalizacja: LU

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: mazi »

Panowie, grunt to rozmowa i wyjaśnienie sobie nawzajem co kogo boli :-)

dzekson - zastanawiam się nad stworzeniem działu Usługi w Giełdzie, w którym moglibyśmy wrzucać oferty jak Twoja.

Nie każdy potrafi lutować, spawać, ciąć - niektórzy mając opis rozwiązania i tak wolą zapłacić i nie męczyć się.

Dorzucę taki dział. Myślę, że możesz zamieścić tam swoją ofertę.


tommy_s - dzięki za linki, w wolnym czasie wrzucę do naszych zasobów.
---
Pozdrawiam
mazi
stary
Lubiący błoto
Posty: 38
Rejestracja: 25 sty 2010, 09:09
Motocykl: yamaha xt 3tb
Lokalizacja: żywiec
Kontakt:

Re: Moduł zapłonowy: teoria i praktyka

Post autor: stary »

wydaje sie mi ze -Kolega dzekson ,nie chciał nikogo urazić ,fakt jest taki ze nie wszyscy lubią grzebać w elektronice ,dla mnie np; to czarna magia ,ale i tak należy Kolegę bardzo pochwalić za porady ,ze ta rzecz jest nienaprawialna :browar:
stary gg-11364481
ODPOWIEDZ