Dorobienie klasycznego obrotomierza

Forum poświęcone modyfikacjom XT.
Erson
Lubiący błoto
Posty: 23
Rejestracja: 19 kwie 2014, 12:40
Motocykl: Yamaha xt 125

Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: Erson »

Witam, niedawno kupiłem swój pierwszy motocykl, Yamahe xt 125 z 2005 roku. W motocyklu mam elektroniczny obrotomierz
(pasek lub cyfrowe wyświetlanie) co mnie bardzo drażni i teraz mam do Was pytanie, czy jest możliwość dorobienia do tego modelu klasycznego wskazówkowego obrotomierza? Proszę o pomoc. Pozdrawiam
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: dzekson »

Do każdego silnika da się dorobić obrotomierz, to tylko sprawa wiedzy, kasy i determinacji.
Obrotomierz analogowy - ze wskazówką sterowany elektroniką to wyzwanie, sam się za to zabieram...

Czy chcesz wstawić jakiś akcesoryjny gotowy czy nastawiasz się na przystosowanie
dowolnego np. z innego motocykla, to musisz wiedzieć najpierw jaki sygnał sterujący masz dostępny
w XT125 do sterowania istniejącym już obrotomierzem.
Tu żaden przypadek nie będzie prosty. Problemem będzie skalowanie bo te gotowe obrotomierze mają swój wbudowany
przetwornik częstotliwość-napięcie o konkretnych parametrach.
W każdym razie - sygnał bierzesz z jednego z dostępnych :
- czujnika położenia wału (cewka pick-up, hallotron)
- wyjścia modułu do cewki zapłonowej
- z przewodu WN
- z jednej z faz alternatora

Wszystko zależy jednak od tego na jaki obrotomierz się zdecydujesz.
Generalnie są stosowane w nich trzy rodzaje napędu wskazówki:
1. logometr
2. silnik krokowy
3. ustrój megnetoelektryczny

Co do 1. i 2. to są trudne do rozpracownia bo ich sterowaniem zajmuje się programowany mikrokontroler
albo bardzo wyspecjalizowane układy scalone bardzo trudne do opisu. Zaletą jest stabilność mechaniczna
wskazówki
Tylko 3. można dość łatwo dostosować do własnych oczekiwań. Wada to wrażliwy ustrój.

Jeśli nastawiasz się na łatwiznę w stylu: kupić gotowy obrotomierz i wpiąc go w instalację to niestety ale na 99,9 % będzie porażka
Awatar użytkownika
Magic
Po kostki w błocie
Posty: 496
Rejestracja: 24 sty 2011, 13:24
Motocykl: XT 600 E 1998
Lokalizacja: Poznań/Turek

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: Magic »

W swojej pracy inżynierskiej będę przedstawiał elektroniczny kokpit motocykla. Zbudowanie elektronicznego obrotomierza/prędkościomierza wcale nie musi być takie trudne dla osoby znającej podstawy elektroniki. Jednakże trzeba zbudować układ sterowania i zdobyć element wykonawczy. Osobiście polecam rozebrać jakieś liczniki samochodowe i wyciągnąć z nich silniki krokowe z przekładnia i ograniczeniem. 2 fazowy silnik krokowy jest łatwy do sterowania przez gotowe układy Allegro. Można też zastosować też tzw Air-Core gauge, nie wiem jak to się fachowo nazywa w języku polskim, ale google wszystko podpowie. Tego typu element wykonawczy łatwo dostosujemy do układu CS-8190.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: Gacek »

Zestaw z starego fiata 125 na cewkę to chyba najprostsza opcja dla wzrokowców :|
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: dzekson »

Właśnie o ten "element wykonawczy" cały problem się rozgrywa,,,
Jest w większości kokpitów zegarów samochodów. Jednak sterowanie nim to już nie takie proste.
Mam na myśli air-core guage. To po naszemu ustrój ilorazowy. Nowego układu CS-8190, podobnie
jak innych air-core driver'ów nie kupisz w PL, pozostaje szrot i wyluty.
Alternatywą jest własny mikrokontroler np. atmega + kod bo fizyka i wzory ustojstwa są dość jasne.
A co do silnika krokowego w zegarach to jest słabo rozpowszechniony i przez to trudniej dostępny.
I kombinowanie z sterownikiem z allegro to już wychodzi za drogo wg mnie.
Erson
Lubiący błoto
Posty: 23
Rejestracja: 19 kwie 2014, 12:40
Motocykl: Yamaha xt 125

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: Erson »

Hoho, widzę, że to bardziej złożona sprawa niż myślałem. Zorientuje się jakie będą koszty takiej akcji i spróbuję coś pokombinować, dziękuję za rady.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: ArturS »

Obrotomierz z fiata nie przypasi. Będzie wskazywał połowę faktycznych obrotów. Mam taki, testowałem ;)
Erson
Lubiący błoto
Posty: 23
Rejestracja: 19 kwie 2014, 12:40
Motocykl: Yamaha xt 125

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: Erson »

To w takim razie od czego pasowałby obrotomierz ?
dzekson
Po kostki w błocie
Posty: 254
Rejestracja: 05 lut 2010, 20:36
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00
Lokalizacja: Rzrszów

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: dzekson »

tak 1:1 to od niczego nie przypasi
i nikt też nie poda Tobie gotowego rozwiązania bo takiego na razie brak
Ale prace w toku,,,
JAWKA SIEDLCE
Po kostki w błocie
Posty: 257
Rejestracja: 26 sie 2013, 10:01
Motocykl: xt600

Re: Dorobienie klasycznego obrotomierza

Post autor: JAWKA SIEDLCE »

Ja bym szukał od innych moto (singli) . Przypomniełem sobie że znajomy aplikował obrotomierz z jednego moto do innego i też był ten problem z obrotami ,niepamiętam czy zawyżone czy zaniżone bo było to wiele lat temu ale po jakiejś modernizacji było ok tak więc powinno dać się to obejść :roll:
ODPOWIEDZ