Przerobienie obrotomierza

Forum poświęcone modyfikacjom XT.

Przerobienie obrotomierza

Postprzez dzekson » 24 paź 2014, o 23:45

Jako że sezon u mnie zakończony, zabrałem się do dawnego planu zrobienia coś z obrotomierzem.
Główny powód to nie gadżeciarstwo ale chcę w końcu mieć spokojną głowę o tą fatalną linkę napędu.
Wymieniłem już trzy takie bo zamienniki są lichej jakości - pęka pancerz, a oryginał z ASO to wiadomo - cena zwala z nóg,,,
Pomijam już fakt, że lubi się pocić olejem wyjście na linkę (o-ring od ślimaka)
I z tym nigdy nie wiadomo gdzie i kiedy nastąpi większy wyciek,,, a to już może uwalić dalszą jazdę.
To tyle tytułem uzasadnienia :confetti:

Elektronika to moje hobby więc wybór nie mógł być inny - tylko obrotomierz z elektroniczny ale wskazówkowy
(nie zniósłbym "skaczących" cyfr w tym przypadku)
I chciałem zrobić coś od podstaw, nie jakieś tam adoptowane liczniki, rzeźba i upychanie czegoś z czego innego itp,,,
Założyłem sobie, że cały układ nowego obrotomierza MUSI się zmieścić w istniejącą oryginalną obudowę starego.

Mój wybór to układ CS8190 + air-core guage (tzw. wskaźnik rdzeniowo-powietrzny)
Sygnał obrotów biorę z modułu zapłonowego.
Rezygnuję więc z linki :happy:

Pomierzyłem częstotliwości i napięcia z modułu, policzyłem parametry dla układu, wyszło że ma to sens.
Układ złożyłem, na razie wersja testowa - sprawdzone i działa. Teraz zabieram się za zwymiarowanie wszystkiego
pod obudowę i wykonanie ostatecznej wersji na precyzyjnie wykonanych płytkach drukowanych.
Na dniu, może jutro coś się uda zmontować, wtedy załączę jakieś foty co i jak wygląda.

Oryginalny obrotomierz mam już rozebrany i wywalony mechanizm napędu wskazówki, zrobiło się trochę miejsca:
Image
Image

Aha,,, chcę zachować oryginalne kontrolki, ogólnie zrobić tak aby z zewnątrz obrotomierz wyglądał jak fabryczny.
dzekson
Po kostki w błocie
 
Posty: 262
Dołączył(a): 5 lut 2010, o 20:36
Lokalizacja: Rzrszów
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez mlody » 25 paź 2014, o 08:23

Dobry pomysł. Czekam na dalsze efekty i opis co i jak robisz. Przydałby mi się obrotomierz w 3TB, a nie chcę montować napędu w głowicy na linkę.
Avatar użytkownika
mlody
Po kostki w błocie
 
Posty: 403
Dołączył(a): 10 paź 2013, o 11:13
Lokalizacja: Gdańsk
Motocykl: XT600K 3TB '91

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez dzekson » 25 paź 2014, o 22:43

Udało mi się dzisiaj wykonać płytki, montaż elementów i wypozycjonowanie wskaźnika.
Z tym ostatnim trochę było zabawy, tu każde pół mm decydowało o tym czy wskazówka znajdzie
się dokładnie w miejscu jak oryginał. Po kombinacjach sukces!

Przymierzyłem wstępnie tarczę i okazuje się, że są problemy z jej umocowaniem.
Chciałem wykorzystać oryginalne dwa otwory w niej nie wiercąc dodatkowych.
Muszę zrobić jakiś wspornik, który jakoś przykręcę stabilnie do całości, a na nim osadzę tarczę.
Na razie pomysłu mi jednak brak,,,

Image

Image

Image

Image
dzekson
Po kostki w błocie
 
Posty: 262
Dołączył(a): 5 lut 2010, o 20:36
Lokalizacja: Rzrszów
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez Magic » 28 paź 2014, o 11:17

Ładnie, estetycznie zrobione.

Rozumiem że sygnał sterujący bierzesz z cewki zapłonowej, czy znalazłeś jakiś wyprowadzenie z modułu tzw "Tach Rev Signal" ?

Wykonane przeze mnie pomiary na 3TB 1998 r:
Sygnał na cewce zapłonowej to +12V odpowiednio zwierane do masy, ostatecznie sygnał prostokątny o żądanej częstotliwości.

20Hz czyli 20 obrotów na sekunde / 1200 obrotow na minute:
Obrazek
Avatar użytkownika
Magic
Po ośki w błocie
 
Posty: 535
Dołączył(a): 24 sty 2011, o 13:24
Lokalizacja: Poznań/Turek
Motocykl: XT 600 E 1998

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez dzekson » 30 paź 2014, o 18:38

Magic napisał(a):Ładnie, estetycznie zrobione.
Rozumiem że sygnał sterujący bierzesz z cewki zapłonowej, czy znalazłeś jakiś wyprowadzenie z modułu tzw "Tach Rev Signal" ?


Dzięki Magic za uznanie :)

Tak, sygnał biorę z wyjścia modułu do cewki wysokiego napęcia. Nie trzeba innego źródła ponieważ układ CS8190
jest zaprojektowany do bezpośredniej współpracy z sygnałem zapłonu.
Moje pomiary oscyloskopowe dla około 1400 obr/min:

Image

W końcu zrobiłem mocowanie tarczy. Została ona przykręcona do dodatkowej płytki drukowanej, na której umieściłem kilka diod SMD LED.
Podświetlają one cyfry tarczy, a także wskazówkę na kolor czerwony. Zasilanie z gniazda usuniętej żarówki podświetlającej 5W; dorobiona w tym celu
specjalna wtyczka aby pasowała do oryginalnego gniazda.

Oto kilka fotek jak to wygląda:

Image

Image

Image
dzekson
Po kostki w błocie
 
Posty: 262
Dołączył(a): 5 lut 2010, o 20:36
Lokalizacja: Rzrszów
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez Pawlo » 30 paź 2014, o 19:57

Wow, mega profesjonalnie :goodjob: Nie chciałeś zrezygnować z tej złączki w stylu W5W? Zazwyczaj średnio to siedzi w oryginalnych gniazdach żarówek.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pawlo
Moderator
 
Posty: 2390
Dołączył(a): 1 paź 2010, o 19:29
Lokalizacja: Wrocław
Motocykl: TT600S 4GV [SM]

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez dzekson » 31 paź 2014, o 13:06

Pawlo napisał(a):[...]Nie chciałeś zrezygnować z tej złączki w stylu W5W? Zazwyczaj średnio to siedzi w oryginalnych gniazdach żarówek.


Nie myślałem nad taką zmianą bo wg mnie oryginalne są ok. Gumowa oprawa, spasowanie na wsisk gwarantują solidne osadzenie w obrotomierzu.
Nieraz muszę użyć siły aby wyciągnąć te wtyki. Poza tym - ma być jak w oryginale. Zostaje więc W5W.

Projekt ukończony, pozostaje zamontować go w XT.
Tak wygląda na stole z zasilaniem podświetlenia i układu
(na wejściu testowy sygnał 50 Hz = 3000 obr/min):

Image

Koszty szacunkowe
- CS8190: 15 zł
- Air-core guage: 20 zł (z zegarów Fiata Siena/Palio)
- pozostała elektronika: około 30 zł
dzekson
Po kostki w błocie
 
Posty: 262
Dołączył(a): 5 lut 2010, o 20:36
Lokalizacja: Rzrszów
Motocykl: XT600E '99 / XL650V '00

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez Tecza » 31 paź 2014, o 23:59

Szacun !!!! :goodjob:
Tecza
Po kostki w błocie
 
Posty: 256
Dołączył(a): 18 paź 2013, o 08:36
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Motocykl: XT 43f

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez Pawlo » 1 lis 2014, o 11:52

No to teraz tylko rozpocząć produkcję i sprzedawać na forum 8-) Prototyp wyszedł świetnie, daj filmik jak to pracuje na moto, bo jestem ciekaw czy drgania nie wpłyną na pracę. U mnie we wskaźniku temp. oleju (też air core) wskazówka dopiero po odpuszczeniu gazu się uspokaja :lol:
Obrazek
Avatar użytkownika
Pawlo
Moderator
 
Posty: 2390
Dołączył(a): 1 paź 2010, o 19:29
Lokalizacja: Wrocław
Motocykl: TT600S 4GV [SM]

Re: Przerobienie obrotomierza

Postprzez Tecza » 1 lis 2014, o 20:20

Pawlo napisał(a):No to teraz tylko rozpocząć produkcję i sprzedawać na forum 8-)


Napewno znalazłby sie niejeden chętny ;)
Tecza
Po kostki w błocie
 
Posty: 256
Dołączył(a): 18 paź 2013, o 08:36
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Motocykl: XT 43f

Następna strona

Powrót do XT - Innowacje i udoskonalenia...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość