Strona 1 z 3

Przerobienie obrotomierza

: 24 paź 2014, 23:45
autor: dzekson
Jako że sezon u mnie zakończony, zabrałem się do dawnego planu zrobienia coś z obrotomierzem.
Główny powód to nie gadżeciarstwo ale chcę w końcu mieć spokojną głowę o tą fatalną linkę napędu.
Wymieniłem już trzy takie bo zamienniki są lichej jakości - pęka pancerz, a oryginał z ASO to wiadomo - cena zwala z nóg,,,
Pomijam już fakt, że lubi się pocić olejem wyjście na linkę (o-ring od ślimaka)
I z tym nigdy nie wiadomo gdzie i kiedy nastąpi większy wyciek,,, a to już może uwalić dalszą jazdę.
To tyle tytułem uzasadnienia :confetti:

Elektronika to moje hobby więc wybór nie mógł być inny - tylko obrotomierz z elektroniczny ale wskazówkowy
(nie zniósłbym "skaczących" cyfr w tym przypadku)
I chciałem zrobić coś od podstaw, nie jakieś tam adoptowane liczniki, rzeźba i upychanie czegoś z czego innego itp,,,
Założyłem sobie, że cały układ nowego obrotomierza MUSI się zmieścić w istniejącą oryginalną obudowę starego.

Mój wybór to układ CS8190 + air-core guage (tzw. wskaźnik rdzeniowo-powietrzny)
Sygnał obrotów biorę z modułu zapłonowego.
Rezygnuję więc z linki :happy:

Pomierzyłem częstotliwości i napięcia z modułu, policzyłem parametry dla układu, wyszło że ma to sens.
Układ złożyłem, na razie wersja testowa - sprawdzone i działa. Teraz zabieram się za zwymiarowanie wszystkiego
pod obudowę i wykonanie ostatecznej wersji na precyzyjnie wykonanych płytkach drukowanych.
Na dniu, może jutro coś się uda zmontować, wtedy załączę jakieś foty co i jak wygląda.

Oryginalny obrotomierz mam już rozebrany i wywalony mechanizm napędu wskazówki, zrobiło się trochę miejsca:
Image
Image

Aha,,, chcę zachować oryginalne kontrolki, ogólnie zrobić tak aby z zewnątrz obrotomierz wyglądał jak fabryczny.

Re: Przerobienie obrotomierza

: 25 paź 2014, 08:23
autor: mlody
Dobry pomysł. Czekam na dalsze efekty i opis co i jak robisz. Przydałby mi się obrotomierz w 3TB, a nie chcę montować napędu w głowicy na linkę.

Re: Przerobienie obrotomierza

: 25 paź 2014, 22:43
autor: dzekson
Udało mi się dzisiaj wykonać płytki, montaż elementów i wypozycjonowanie wskaźnika.
Z tym ostatnim trochę było zabawy, tu każde pół mm decydowało o tym czy wskazówka znajdzie
się dokładnie w miejscu jak oryginał. Po kombinacjach sukces!

Przymierzyłem wstępnie tarczę i okazuje się, że są problemy z jej umocowaniem.
Chciałem wykorzystać oryginalne dwa otwory w niej nie wiercąc dodatkowych.
Muszę zrobić jakiś wspornik, który jakoś przykręcę stabilnie do całości, a na nim osadzę tarczę.
Na razie pomysłu mi jednak brak,,,

Image

Image

Image

Image

Re: Przerobienie obrotomierza

: 28 paź 2014, 11:17
autor: Magic
Ładnie, estetycznie zrobione.

Rozumiem że sygnał sterujący bierzesz z cewki zapłonowej, czy znalazłeś jakiś wyprowadzenie z modułu tzw "Tach Rev Signal" ?

Wykonane przeze mnie pomiary na 3TB 1998 r:
Sygnał na cewce zapłonowej to +12V odpowiednio zwierane do masy, ostatecznie sygnał prostokątny o żądanej częstotliwości.

20Hz czyli 20 obrotów na sekunde / 1200 obrotow na minute:
Obrazek

Re: Przerobienie obrotomierza

: 30 paź 2014, 18:38
autor: dzekson
Magic pisze:Ładnie, estetycznie zrobione.
Rozumiem że sygnał sterujący bierzesz z cewki zapłonowej, czy znalazłeś jakiś wyprowadzenie z modułu tzw "Tach Rev Signal" ?
Dzięki Magic za uznanie :)

Tak, sygnał biorę z wyjścia modułu do cewki wysokiego napęcia. Nie trzeba innego źródła ponieważ układ CS8190
jest zaprojektowany do bezpośredniej współpracy z sygnałem zapłonu.
Moje pomiary oscyloskopowe dla około 1400 obr/min:

Image

W końcu zrobiłem mocowanie tarczy. Została ona przykręcona do dodatkowej płytki drukowanej, na której umieściłem kilka diod SMD LED.
Podświetlają one cyfry tarczy, a także wskazówkę na kolor czerwony. Zasilanie z gniazda usuniętej żarówki podświetlającej 5W; dorobiona w tym celu
specjalna wtyczka aby pasowała do oryginalnego gniazda.

Oto kilka fotek jak to wygląda:

Image

Image

Image

Re: Przerobienie obrotomierza

: 30 paź 2014, 19:57
autor: Pawlo
Wow, mega profesjonalnie :goodjob: Nie chciałeś zrezygnować z tej złączki w stylu W5W? Zazwyczaj średnio to siedzi w oryginalnych gniazdach żarówek.

Re: Przerobienie obrotomierza

: 31 paź 2014, 13:06
autor: dzekson
Pawlo pisze:[...]Nie chciałeś zrezygnować z tej złączki w stylu W5W? Zazwyczaj średnio to siedzi w oryginalnych gniazdach żarówek.
Nie myślałem nad taką zmianą bo wg mnie oryginalne są ok. Gumowa oprawa, spasowanie na wsisk gwarantują solidne osadzenie w obrotomierzu.
Nieraz muszę użyć siły aby wyciągnąć te wtyki. Poza tym - ma być jak w oryginale. Zostaje więc W5W.

Projekt ukończony, pozostaje zamontować go w XT.
Tak wygląda na stole z zasilaniem podświetlenia i układu
(na wejściu testowy sygnał 50 Hz = 3000 obr/min):

Image

Koszty szacunkowe
- CS8190: 15 zł
- Air-core guage: 20 zł (z zegarów Fiata Siena/Palio)
- pozostała elektronika: około 30 zł

Re: Przerobienie obrotomierza

: 31 paź 2014, 23:59
autor: Tecza
Szacun !!!! :goodjob:

Re: Przerobienie obrotomierza

: 01 lis 2014, 11:52
autor: Pawlo
No to teraz tylko rozpocząć produkcję i sprzedawać na forum 8-) Prototyp wyszedł świetnie, daj filmik jak to pracuje na moto, bo jestem ciekaw czy drgania nie wpłyną na pracę. U mnie we wskaźniku temp. oleju (też air core) wskazówka dopiero po odpuszczeniu gazu się uspokaja :lol:

Re: Przerobienie obrotomierza

: 01 lis 2014, 20:20
autor: Tecza
Pawlo pisze:No to teraz tylko rozpocząć produkcję i sprzedawać na forum 8-)
Napewno znalazłby sie niejeden chętny ;)