oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Forum poświęcone modyfikacjom XT.
pajo-29
Czyścioch
Posty: 11
Rejestracja: 07 sie 2010, 21:54

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: pajo-29 »

Witam :) Oto moja oliwiarka łańcucha "wyrób garażowy" Smarowanie pracuje na 2-uch zaworkach,jeden od regulacji a drugi działa jako otwórz-zamknij. Regulacyjny znajduje się na wahaczu,a otwierający obok tylnego podnóżka. Zbiorniczek użyty do smarowania, wykorzystałem od piły łańcuchowej,który tam też spełniał rolę smarowania łańcucha. Zamontowany został pod prawym tylnym plastikiem, oczywiście nie odbyło się bez małego "tuningu" zbiorniczka opalarką elektryczną . Potrzebowałem zmniejszyć jego szerokość żeby go upchać ;) , no i udało się. Oczywiście montaż wszystkich elementów będzie na pewno ulepszony , bo na chwilę obecną całość jest założona tylko do testów w terenie.
IMG_7485.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
batagur
Lubiący błoto
Posty: 64
Rejestracja: 29 cze 2011, 09:04
Motocykl: YAMAHA XT 600
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: batagur »

Świetnego Scottoiler'a za grosze można kupić w każdej aptece :D w postaci urządzenia do podawania kroplówki. Posiada zbiorniczek i zasuwkę do pełnego otwarcia, zamknięcia i pozycje pośrednie do ustalenia ilości oleju spływającego na łańcuch. Wszystko działa pewnie i banalnie przez nacisk na wężyk. Zdjęcia wkrótce, dodam że faza testów w imadle zaliczona :)

A tak to wygląda już w motocyklu. Jedyne co można by zmodyfikować to w jakiś sposób usztywnić rurkę wylotową, np giętkim drutem lub założyć rurkę miedzianą. Ja nakierunkowałem wylot nad ślizg łańcucha na wahaczu za pomocą sprężyny agrafkowej z drutu dentystycznego 0,7mm :) W sumie to całą oliwiarkę można by upchnąć w narzędziówce.

Obrazek
Obrazek
mirecki
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 13 cze 2012, 11:25
Motocykl: XT 600 3TB '94
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: mirecki »

Witam
W związku z budową własnej oliwiarki mam pytanie. Jakiej wielkości otwory (przeloty) występują podczas normalnej eksploatacji na zaworkach regulacyjnych? Chcę zastosować do zamykania elektrozaworek dyszy wolnych obrotów od malacza i nie wiem czy nie będzie za bardzo dławił przepływu oleju. Występują tam cztery otworki zasilające dyszę rozwiercone przeze mnie do fi 1,5mm (to nie powinno dławić) i dysza 1mm zamykana iglicą. Czytałem gdzieś, że ktoś stosował grube igły do strzykawki jako końcówkę układu to może i taki zaworek da rade. Co sądzicie Panowie?
mazi
Administrator
Posty: 1006
Rejestracja: 24 gru 2009, 11:58
Lokalizacja: LU

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: mazi »

Powinno dać radę. Bardziej obawiam się czy nie będzie za bardzo wydajne na minimalnych nastawach niż o to, że będzie za mało oleju podawało :-)
---
Pozdrawiam
mazi
mirecki
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 13 cze 2012, 11:25
Motocykl: XT 600 3TB '94
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: mirecki »

O to że za dużo to się nie boję. W korpusie zaworka będze też iglicowy zaworek regulacyjny to sobie skręce najwyżej do odpowiedniej dawki. Dzięki za odpowiedź. Skończę ustrojstwo to się pochwalę może tak za 2 tyg bo na razie dostępu do tokarki nie mam. Opowiem tylko wstępnie, że koncepcja jest taka, że zbiorniczek z aluminiowej buteleczki po drinku G&T sprzedawanym w biedronce schowany będzie pod lewym boczkiem i oprucz wspomnianego komba zaworków odcinająco/regulujących będzie miał rurkę do napełniania zakończoną zaworkiem rowerowym i odpowietrzenie z igły od strzykawki (jak się napełnia zbiornik olejem przy pomocy dużej strzykawki 100cm3 to dopuki zbiornik nie jest pełny to słychać cichy gwizd powietrza z igły, jak dojdzie olej to cisza jak makiem- testowane). Do tego igielitowe, przezroczyste węże żeby było widać czy jest oleum jeszcze i nie muszę ściągać boczku (mam przykręcone) do napełniania .
mirecki
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 13 cze 2012, 11:25
Motocykl: XT 600 3TB '94
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: mirecki »

mirecki pisze:Skończę ustrojstwo to się pochwalę
A przypomniało mi się z okazji innego tematu to pokażę co namłodziłem. Tak zaworek wygląda w całości:
Obrazek
Obrazek
A tak rozłożony na części:
Obrazek
Obrazek
tu końcówka zbiornika z odpowietrzeniem i "wskaźnikiem napełnienia":
Obrazek
a całość po zmontowaniu wystaje tyle :
Obrazek
szpadyzor45
Po kostki w błocie
Posty: 302
Rejestracja: 19 maja 2012, 06:45
Motocykl: XT600 2KF
Lokalizacja: Oleśnica

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: szpadyzor45 »

O ty mały leśny szabrowniku :D
mirecki
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 13 cze 2012, 11:25
Motocykl: XT 600 3TB '94
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: mirecki »

szpadyzor45 pisze:O ty mały leśny szabrowniku :D
Ooo i sprawa się rypła :roll:
Na zaworek patrzeć a nie kąty mojej graciarni lustrować :!:
Tablica z w pełni legalnego pozyskania ;)
gruby33
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 05 lut 2013, 11:43
Motocykl: XT600E `03

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: gruby33 »

Czytam i czytam dużo osób się chwali ale żaden nie poda jakiś konkretnych wymiarów :D

Myślę nad zrobienie oliwiarki. Najzwyklejsza czyli jakiś zbiorniczek z zaworkiem ręcznym.

I teraz pytanie. Rozumiem, że w zbiorniczku musi być na górze odpowietrzenie bo inaczej nie będzie olej kapał. Z czego to najlepiej wykonać aby syf i woda się tam za bardzo nie dostawały?
Druga sprawa to jaką średnicę miedzianej rurki użyliście do poprowadzenia pod łańcuch?
I czy na końcu tego po prostu jest ona obcięta czy siedzi tam jakaś dysza? Jeśli jest to co to za dysza?
mirecki
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 13 cze 2012, 11:25
Motocykl: XT 600 3TB '94
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: oliwiarka łańcucha wyrób garażowy

Post autor: mirecki »

Jako odpowietrzenie możesz wbić w zakrętkę zbiorniczka igłę od strzykawki, lub wstawić wężyk zakończony zaworkiem rowerowym albo jakikolwiek inny patent, generalnie jak dasz zbiornik pod boczek to jak nie utopisz to raczej będzie działać i nie zatka. Rurka z przewodu hamulcowego ze złomu rozmiar standard chyba ok 5-6 mm po wierzchu zakończona cieńszą dyszą (też może być igła tylko dość gruba). Jak dasz bez dyszy to może ci zlewać olej na postoju.
ODPOWIEDZ