Strona 2 z 5

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 26 maja 2018, 15:59
autor: fryzjer
Novvy. O ile kierunkowskazy LED są w porządku,bo nie pracują cały czas,to zamontowanie pozostałych żarówek na LED to średni pomysł.Szybciej "wyzionie ducha" regulator napięcia.
Nawet zdrowiej byłoby dla regulatora, obciążyć instalacje dodatkowymi odbiornikami.

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 27 maja 2018, 09:55
autor: novvy
Co do tej teorii istnieją różne szkoły. Elektrycy nie zalecają włączania chwilę po odpaleniu samochodu podgrzewania szyb czy foteli bo wtedy regulator próbuje pracować na 110% i to go szybciej wykańcza. Podczas normalnej jazdy na ledach oszczędzam ok 45 W mocy alternatora tj. ponad 3,5 A mniej obciążenia dla regulatora. Alternator w XT nie należy do najwydajniejszych więc takie oszczędności nie zaszkodzą.

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 27 maja 2018, 12:08
autor: fryzjer
Novvy.
Regulator w samochodzie pracuje inaczej jak w motocyklu,że tak to ujmę.Regulator motocyklowy (ten z XT i większości motocykli japońskich) jest zupełnie inną konstrukcją i działa na całkowicie odmiennych zasadach jak regulator samochodowy.
Regulator XT jest regulatorem tzw.STRATNYM


Tak skrócie, te regulatory najczęściej oparte są na tyrystorach.Nadmiar prądu jaki wytworzy alternator w zależności od prędkości obrotowej alternatora, a nie "spożytkowany" przez odbiorniki musi zostać "zneutralizowany" przez ten regulator,a konkretnie przez te tyrystory w tym regulatorze
Najczęściej po przekroczeniu pewnego natężenia zostają zwarte fazy w alternatorze,lub fazy alternatora do masy motocykla.Zwarcie zmieniane jest ciepło.Stąd tak ważne jest w przypadku tego typu regulatora doskonały kontakt z ramą motocykla,w celu odprowadzenia temperatury samego regulatora(zauważ jak duże radiatory mają niektóre regulatory :idea: ) ,oraz zapewnienia możliwie dobrego kontaktu elektrycznego z masą motocykla( minus akumulatora).Dodatkowo dla wydłużenia żywotności regulatora wskazane byłoby dodatkowe sztuczne obciążenie alternatora(czyli odwrotnie jak regulatorach samochodowych ;) ), w celu ograniczenia pracy samego regulatora.Oczywiście granicach "mocy" samego alternatora ;)
novvy pisze:Co do tej teorii istnieją różne szkoły. Elektrycy nie zalecają włączania chwilę po odpaleniu samochodu podgrzewania szyb czy foteli bo wtedy regulator próbuje pracować na 110% i to go szybciej wykańcza. Podczas normalnej jazdy na ledach oszczędzam ok 45 W mocy alternatora tj. ponad 3,5 A mniej obciążenia dla regulatora. Alternator w XT nie należy do najwydajniejszych więc takie oszczędności nie zaszkodzą.
Wcale nie oszczędziłeś alternatora montując LEDY.Alternator i tak wytworzy moc jaka jest uwarunkowana jego budową i prędkością obrotową,ale to właśnie regulator dostanie po dupie i będzie musiał "zneutralizować "nadwyżkę" energii,którą wcześniej zużywały klasyczne żarówki.Prędzej czy później "pójdzie z dymem" :panika:

Podam Ci przykład z własnej autopsji.Swojego czasu upalałem moto w mokrej glinie.Zakopałem się.Zgasiłem światła,i tak ostro gazowałem silnik na wysokich obrotach.W efekcie regulator się spalił.Cały prąd z alternatora musiał zostać "przepuszczony" przez ten regulator.Wyłączając żarówki bardzo mocno obciążyłem sam regulator.
Montując nowy regulator,dla pewności dobrego styku z ramą motocykla użyłem pasty termoprzewodzącej.

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 27 maja 2018, 12:33
autor: kurol
Znaczy sie jak nie bylo jeszcze obowiazku jezdzenia caly czas na swiatlach to regulatory palily sie na potege ?

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 27 maja 2018, 12:53
autor: novvy
Poszukałem tu i tam i możesz mieć rację z tą wersją regulatora. Ale puki co działa. Producent pewnie zachował jakąś rezerwę do jazdy na wyłączonych światłach przy naładowanym akumulatorze.

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 27 maja 2018, 13:05
autor: xelist
A ja dalej nie wiem jak dołączyć tą diodę :D Artur napisał " Trzeba namierzyć kabel z kierunków który idzie do kontrolki. Miernikiem ogarniesz. Jak już go znajdziesz, to trzeba ciąć i wstawiać diodę ;) Mam teraz w warsztacie same tenery, wiec nie pokażę "

Wie ktoś jak zlokalizować ten kabel ? mam ściągniętą owiewkę i lampę, mogę podesłać jakieś foto.

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 27 maja 2018, 13:57
autor: Gacek
xelist pisze:A ja dalej nie wiem jak dołączyć tą diodę :D Artur napisał " Trzeba namierzyć kabel z kierunków który idzie do kontrolki. Miernikiem ogarniesz. Jak już go znajdziesz, to trzeba ciąć i wstawiać diodę ;) Mam teraz w warsztacie same tenery, wiec nie pokażę "

Wie ktoś jak zlokalizować ten kabel ? mam ściągniętą owiewkę i lampę, mogę podesłać jakieś foto.
Czadi zapodał ci schemat - najprosciej bedzie wyciagnij kontrolkę z licznika bedzie miała dwa kable zamontuj adekwatnie do nich 2 diody w spolaryzowany sposób .Tyle ze wszystko wskazuje że musisz dorobić kabelek do masy .

Fryzjer - moim zdaniem niepotrzebnie mieszasz koledze :roll: regulator napiecia to jak sama nazwa wskazuje ograniczenie napiecia do bezpiecznego zakresu dla odbiorników .

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 28 maja 2018, 18:34
autor: fryzjer
kurol pisze:Znaczy sie jak nie bylo jeszcze obowiazku jezdzenia caly czas na swiatlach to regulatory palily sie na potege ?

Ten przepis z 2007r, nakazał obowiązek jazdy na światłach przez cały rok tylko dla samochodów :roll:
Nie wiem czy Pamiętasz ale motocykle od zawsze miały obowiązek poruszania się na światłach przez cały rok.Tak samo jak motorowery,oraz skutery.Więc to nie jest żaden argument ;)
Z drugiej strony.Dużo motocykli ma regulatory działające na zasadzie tych samochodowych.
Stare Jawy typu 350
Podobnie stare CZ
Stare MZ 150,250...
Pewnie Dniepry,Urale,Panonie,Simsony
Ogólnie to pewnie będzie masa innych motocykli z tego typu regulatorem.

Nieraz czytałem na necie o problemie palących się regulatorów.Co ciekawe problem tyczył się motocykli japońskich,czyli tych z regulatorem stratnym.Akurat,teraz nie jestem stanie podać Marki/modelu.

Ostatnio znajomy podjechał do mnie nowym chińskim skuterkiem,który fabrycznie ma taki regulator stratny i fabrycznie światła automatycznie uruchamiały się po uruchomieniu silnika.Nie było możliwości wyłączenia świateł przy pracującym silniku.

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 28 maja 2018, 19:04
autor: novvy
Kumpel ma XT z podobnego rocznika i nie ma tam fabrycznie możliwości wyłączenia świateł mijania - brak wyłącznika. Prawko na motor robiłem pod koniec poprzedniego wieku a kartę motorowerową jeszcze wcześniej i już wtedy motocykle musiały jeździć na światłach a pewnie wcześniej też. W XT nie ma możliwoci wymiany tego regulatora na "zwykły"? Ten regulator stratny ma wogóle jakieś plusy?

Re: Kierunkowskazy LED, zmiana przerywacza.

: 28 maja 2018, 19:05
autor: Gacek
fryzjer pisze:
kurol pisze:Znaczy sie jak nie bylo jeszcze obowiazku jezdzenia caly czas na swiatlach to regulatory palily sie na potege ?

Ten przepis z 2007r, nakazał obowiązek jazdy na światłach przez cały rok tylko dla samochodów :roll:
Nie wiem czy Pamiętasz ale motocykle od zawsze miały obowiązek poruszania się na światłach przez cały rok.Tak samo jak motorowery,oraz skutery.Więc to nie jest żaden argument ;)
...

@ fryzjer pozwoliłem sobie skrucic twój post aby naswietlić historycznie tło i stwierdzić ze nie zawsze tak było jak piszesz ;) .
Jak sie cofnę pamiecią wstecz obowiazek jazdy na swiatłach zapanował w okolicach -czasu nowej demokracji - tak jak całkowity zakaz wjazdu na tereny lasu :P .
Druga sprawa to na co zwracasz uwagę regulator napiecia konstrukcji bezstratnej - wymaga po prostu bardziej ze tak to ujmę inteligentniejszej pradnicy aby zachować wydajnosć prądową na niskich i wysokich obrotach a to się kłuci z konwencją taniej ogólniedostepnej konstrukcji .Interesem producenta jest z zyskiem zgonic sprzet a nie dbać o to aby było to niezawodne w czasie ;) .