Opiłki aluminium w filtrze oleju

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT

Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Laszlolot » 30 cze 2019, o 08:03

Cześć
W świeżo kupionym xt 350 chciałem wymienić olej. Zacząłem od filtra oleju w którym znalazłem naprawdę sporo opiłek Alu. Pomyślałem że to efekt docierania cylindra i innych elementów które poprzedni właściciel deklarował że wymienił. Zmieniłem ten filtr i olej pojeździłem ok 150km, zaglądam w filtr a tam znów pełno opilkow. Ta jakby w silniku coś mocno skrawa o Alu. Co to może być? Czy ktoś miał tak samo?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Laszlolot
Lubiący błoto
 
Posty: 21
Dołączył(a): 28 maja 2019, o 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Pawlo » 2 lip 2019, o 19:49

Rozbieraj od pokrywy głowicy w kierunku dołu póki jeszcze żyje, ciężko będzie inaczej wywróżyć. Ewentualnie daj chociaż fotę ile faktycznie tych opiłków jest.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pawlo
Moderator
 
Posty: 2498
Dołączył(a): 1 paź 2010, o 19:29
Lokalizacja: Wrocław
Motocykl: Było TT600S 4GV [SM]
Jest KTM 690 Duke

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Laszlolot » 3 lip 2019, o 08:14

Sprawdziłem pokrywę zaworów - żadnych oznak szlifowania (ścierania), zdjąłem głowicę - też nic nie widać. Zdjąłem pokrywę sprzęgła i zauważyłem coś niepokojącego.
Wydaje mi się że koło zębate pracujące na wałku od kopki szlifuje fragmenty obudowy silnika. Na zdjęciu zaznaczyłem na czerwono. W tych miejscach jest odsłonięte aluminium i myślę że luz na wałku kopki może powodować ocieranie koła zębatego o elementy kartera silnika.
Co myślicie o takiej teorii?
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Laszlolot
Lubiący błoto
 
Posty: 21
Dołączył(a): 28 maja 2019, o 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Laszlolot » 9 lip 2019, o 12:13

Zgodnie z sugestiami zacząłem przeglądać lementy silnika.
Tak wygląda filtr i opiłki na nim:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Laszlolot
Lubiący błoto
 
Posty: 21
Dołączył(a): 28 maja 2019, o 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Laszlolot » 9 lip 2019, o 12:14

A tak wyglądają powierzchnie karteru silnika z którym styka się koło zebate kopki.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Laszlolot
Lubiący błoto
 
Posty: 21
Dołączył(a): 28 maja 2019, o 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Laszlolot » 9 lip 2019, o 12:15

i ścierane powierzchnie.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Laszlolot
Lubiący błoto
 
Posty: 21
Dołączył(a): 28 maja 2019, o 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Laszlolot » 9 lip 2019, o 12:19

Wałek kopki jest oryginalny (oczywiście ten z pierwszego montażu został urwany i zastapiony nowym).

Czy może koło zębate jest za duże?
Czy ktoś ma pomysł dlaczego koło styka się z karterem silnika?
Laszlolot
Lubiący błoto
 
Posty: 21
Dołączył(a): 28 maja 2019, o 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Tygrys » 10 lip 2019, o 06:18

Cześć pomierz wałek i otwór w deklu od sprzęgła pewnie jest wyrobione i kantuje wałek.
Avatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
 
Posty: 254
Dołączył(a): 7 cze 2017, o 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Pawlo » 10 lip 2019, o 18:45

Wygląda na wyrobiony otwór jak Tygrys pisze. Zastanawiam się tylko czy to aby na pewno jedyna przyczyna opiłków :niewiem: Sprawdzałeś okolice łańcucha rozrządu czy tam się coś nie wyciera? W niektórych silnikach, np. przy wytartych ślizgach, łańcuch potrafi trochę poobcierać.
Obrazek
Avatar użytkownika
Pawlo
Moderator
 
Posty: 2498
Dołączył(a): 1 paź 2010, o 19:29
Lokalizacja: Wrocław
Motocykl: Było TT600S 4GV [SM]
Jest KTM 690 Duke

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Postprzez Laszlolot » 11 lip 2019, o 10:02

Sprawdzałem prowadnice łańcucha rorządu. Są OK. W głowicy też nic nie było.
Wygląda na to że Tygrys ma rację.
Pomierzyłem wałek oraz tuleję i znalazłem tam luzy. Dodatkowo tuleja prowadząca wałek w obudowie silnika na nierównomierne wytarcie na dole. Pewnie to od częstego kopania bez odprężnika (kupiłem moto z urwanym wałkiem kopki). Moto ma dużą kompresję więc poprzedni właściciel musiał mocno kakać po kopniaku bez odprężnika aż urwał wałek i wytarł tuleję. Czeka mnie wymiana obudowy silnika :(
Laszlolot
Lubiący błoto
 
Posty: 21
Dołączył(a): 28 maja 2019, o 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350


Powrót do XT - Silnik, gaźnik, zasilanie...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości