Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
Awatar użytkownika
Fame
Czyścioch
Posty: 8
Rejestracja: 08 lut 2019, 10:43
Motocykl: Yamaha XT 125x
Lokalizacja: Poznań

Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: Fame »

Cześć,

od kilku miesięcy jestem posiadaczką yamahy xt 125x (2005 sprowadzony z Włoch). Jazda na motocyklu oraz jego eksploatacja jest dla mnie nowością. Ogarniam konstrukcję 4T i zasadę działania, ale nigdy wcześniej nie miałam do czynienia z motocyklami. Żeby w życiu nie było zbyt kolorowo, z motocyklem nie do końca jest wszystko ok. Jako nowicjusz nie kumam wszystkiego i potrzebuję pomocy. Mam kilka pytań, dla niektórych pewnie głupie, dla mnie ważne. ;)


1) Trzy tygodnie temu odebrałam motocykl od mechanika- przejrzał silnik, wyregulował zawory i gaźnik. W misce olejowej oprócz oleju znajdowała się benzyna. Olej został wymieniony i wszystko było ok. Następnie w ciągu dwóch tygodni zrobiłam 4 trasy po ok 70km i po paru przejażdżkach po mieście zauważyłam, że silnik wydaje inny dźwięk niż zwykle. Coś mnie tknęło żeby sprawdzić olej... W misce znowu jest się benzyna.
Co może być tego powodem? Kranik się zacina? -do wymiany? Inny powód?

2) Jak bardzo benzyna w oleju może pogorszyć smarowanie silnika?

3) Czy długotrwała (ok 1h) praca silnika na prędkości obrotowej w zakresie 7-8k (maksymalna to 10k) mogła wpłynąć na to, że benzyna dostała się do oleju? Czy taka jazda to zbyt duże obciążenie dla silnika tej yamahy?

4) Po odpaleniu silnik ma obroty w zakresie 1200-1600, a rozgrzany ok. 2800 - czy to znaczy, że trzeba wyregulować gaźnik? jakiś inny powód?

5) Najważniejsza sprawa... prędkość jazdy... rozumiem, że to jest mały silnik, ale czy 80 km/h przy 8000 obr/min to nie za mało w 125? Motocykl nie powinien być zablokowany/ zdławiony, ale może jest coś co powoduje że nie jedzie więcej?

6) Jeśli motocykl ma prędkość obrotową do 10000 obr/min, na wyświetlaczu zapala się czerwona kontrolka od 6000 obr/min, czy to znaczy, że nie powinnam jeździć na wyższych obrotach? Czy pęd powietrza przy prędkości 70-80 km/h będzie w stanie wystarczająco schłodzić silnik, aby się nie przegrzał? Może popełniam jakiś błąd przy eksploatacji, którego nie jestem świadoma..?

Dzięki z góry za odpowiedzi i pozdrawiam!
Awatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
Posty: 468
Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: Tygrys »

Cześć na początek jak jest kranik to trzeba zamykać chyba że puszcza to wymienić lub zregenerować (są zestawy naprawcze )ale nawet jak kranik puszcza powinien zatrzymać benzynę zaworek od poziomu paliwa w gazniku. Paliwo do oleju dostaje się na ogół podczas postoju motora na nozce bocznej jeśli powyższe części zawiodą przez niedomkniety zawór ssacy. Benzyna w oleju jest szkodliwa ale jak krótko była to nic się nie powinno stać. Jeżeli zaworek od poziomu paliwa nie trzyma to poziom paliwa będzie za duży a co za tym idzie osiągi też będą słabsze ale nie oszukujmy się ostatnie Yamahy 125 są z chin i nie powalają mocą siostra taka miała i 100 przy 10000 na 5-ce i moto chciało się rozleciec. Powodzenia w przygodzie z motorkami. Hej
Awatar użytkownika
Fame
Czyścioch
Posty: 8
Rejestracja: 08 lut 2019, 10:43
Motocykl: Yamaha XT 125x
Lokalizacja: Poznań

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: Fame »

Dzięki za odpowiedź :) Jak mogę znaleźć kranik w tym moto? Może uda mi się sprawdzić chociaż jaki kranik faktycznie tam jest, bo wiem tyle że nie oryginalny. :roll: Dziwi mnie jednak, że po ok 400km można było zauważyć, że coś jest nie tak. Jeśli chodzi o pochodzenie tej yamahy, to jest ona z Włoch. Ten rocznik składało Malaguti.
Czy z tą benzyną mogę jeszcze nakręcić ~100km, czy lepiej nie ryzykować silnika? Do samego mechanika mam jakieś 60km, ale jeśli silnik się może zagrzać/zatrzeć od takiej trasy to ryzykować nie będę.
Awatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
Posty: 468
Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: Tygrys »

Cześć odrobilem lekcje u Ciebie jest kranik podcisnieniowy wiec nie da się ręcznie zamknąć -powinien się otwierać samoczynnie po odpaleniu silnika i zamykac po zgaszeniu jak juz wiesz ze jest benzyna w oliwie to lepiej nie Jedz. Hej
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2496
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: Pawlo »

Chyba nie warto jechać taki kawał do tego mechanika skoro nie ogarnął regulacji gaźnika i przyczyny przedostawania się paliwa do oleju :) Tak jak Tygrys napisał, należałoby sprawdzić w pierwszej kolejności szczelność kranika i zaworka iglicowego w gaźniku, następnie wyregulować gaźnik od A do Z, sprawdzić przy okazji filtr, króćce itp. Taka zmiana obrotów silnika po rozgrzaniu nie powinna mieć w ogóle miejsca. Jeśli paliwo jest już w oleju to lepiej sobie darować dalszą jazdę. Odnośnie wysokich obrotów przy wyższych prędkościach - być może ktoś założył krótsze przełożenia, a jeśli są oryginalne to po prostu ten typ tak ma ;) Jeśli dużo jeździsz z wyższymi prędkościami to możesz rozważyć zmianę zębatek, by wydłużyć przełożenie, np. jeden ząb więcej na przedniej zębatce. Będzie to skutkować nieco gorszym przyśpieszeniem, ale za to niższymi obrotami przy takich samych prędkościach.
Obrazek
gz1000
Lubiący błoto
Posty: 26
Rejestracja: 17 sie 2014, 21:04
Motocykl: XT600E, KLX250S

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: gz1000 »

Hej, podpinam sie pod temat z pytaniem.

Ile wytrzymują oringi gażnika? Pytam ponieważ 3 lata temu zleciłem w serwisie przegląd gaźnik - dzisiaj widzę, że oring pod pilot screw spękany. Jakość pozostałych trudno mi ocenić, ale wymieniam wszystkie .

Ponadto, oing pod main jet jest nieobecny- zamiast tego jest taśma teflonowa do uszczelniania gwintow. Czy to dopuszczalna praktyka? Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2496
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: Pawlo »

gz1000 pisze: 12 gru 2021, 12:56 Ile wytrzymują oringi gażnika? Pytam ponieważ 3 lata temu zleciłem w serwisie przegląd gaźnik - dzisiaj widzę, że oring pod pilot screw spękany. Jakość pozostałych trudno mi ocenić, ale wymieniam wszystkie .
Nie ma reguły. Jest opcja, że miałeś jakiś zamiennik lub ktoś dobrał wymiarem oring z mieszanki gumy nieodpornej na paliwo, wtedy wiadomo, zużycie jest przyśpieszone. Czasami wystarczy potraktować jakieś uszczelnienie zmywaczem do hamulców i już nadaje się ono na śmietnik, bo zachodzi reakcja i puchnie lub traci kształt.
gz1000 pisze: 12 gru 2021, 12:56 Ponadto, oing pod main jet jest nieobecny- zamiast tego jest taśma teflonowa do uszczelniania gwintow. Czy to dopuszczalna praktyka? Pozdrawiam
Nie wiem jak to jest tam u Ciebie wykombinowane, ale odpowiedź jest prosta - rzeźba pozostaje rzeźbą nawet jak jest dobrze wykonana i działa ;) Pytanie czy w tym przypadku to rzeźbienie było niezbędne. Ja jestem fanatykiem naprawiania zgodnie ze stanem fabrycznym, ale wiadomo, że nie zawsze jest taka możliwość.
Obrazek
grzesiek_73
Czyścioch
Posty: 10
Rejestracja: 17 cze 2020, 20:03
Motocykl: Yamaha Fazer 1000
Yamaha XT 125

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: grzesiek_73 »

Mamy podobnie.
Przecieka paliwo
Niby wszystko ok a jednak kapie z gaźnika. Już raz sprawdzałem kranik (podciśnieniowy) i wydawało się ok
Gdy bak był zdemontowany, to paliwo nie ciekło
W gaźniku wymieniłem zaworek iglicowy i sprawdziłem poziom paliwa w komorze pływakowej i przez zimę wykapało pół zbiornika.
Wyciągnęliśmy wszystko jeszcze raz i z kranika wytrząsnąłem trochę nieczystości.
Ale tak czy owak zaworek iglicowy powinien trzymać paliwo.
W zestawie naprawczym zaworek iglicowy jest bez gumki i moje pytanie brzmi:
Czy tak powinno być? :niewiem:

https://allegro.pl/oferta/ir-zestaw-nap ... d6604cf017
grzesiek_73
Czyścioch
Posty: 10
Rejestracja: 17 cze 2020, 20:03
Motocykl: Yamaha Fazer 1000
Yamaha XT 125

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: grzesiek_73 »

grzesiek_73 pisze: 02 lut 2022, 09:39
W zestawie naprawczym zaworek iglicowy jest bez gumki
Doprecyzuję się
Pisząc że zaworek jest bez gumki, chodziło mi, że ani na iglicy ani w gnieździe nie ma żadnej gumki.
Nie jestem pewien, czy jest to tak perfekcyjnie spasowane, aby było ciekło :?:
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Yamaha xt 125x - pytania od nowicjusza

Post autor: ArturS »

W niektórych motocyklach, czy tam gaźnikach, tak jest. Jak się wygrzebię z serwisów, to się zabiorę za XTka mojej kobiety. Wrzucę tam cylinder 150cm i na 100% wrzucę zupełnie inny gaźnik, bo reakcja tego jest mega ospała. Albo wezmę coś z jakieś WR, czy EXC, albo po prostu kupię gaźniki z np. CBR600, czy innego 4-cyl. sporta i jeden gaźnik wykorzystam do XTka. To musi się zacząć lepiej odpychać.
ODPOWIEDZ