Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
aloq
Lubiący błoto
Posty: 31
Rejestracja: 12 mar 2019, 17:36
Motocykl: xt 600 3tb

Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: aloq »

witam :)
Mam zamiar zrobić sobie remont silnika.
Chciałem zakupić sobie ściągacz do magneta w xt600 ale szukając w google nic nie mogę znaleźć.Wyskakjuja same uniwersalne itp.
Czy ktoś może mi wskazać jaki będzie odpowiedni do xt600?

Jakie ''gadżety'' będę jeszcze potrzebował do remontu ? jakieś inne ściągacze czy coś ?
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: ArturS »

Do 3TB nie potrzebujesz ściągacza, wystarczą 3 śruby M8 utwardzane z długim gwintem (tak z 8-10cm). Używa się ich też do wyparcia wału z lewego karteru. Jeśli chcesz wymienić łożyska na wale, to wtedy potrzebny jest ściągacz do zębatki napędu rozrządu. Przydatny jest też ściągacz łożysk takich jak 6305, ale przy pierwszych remontach radziłem sobie bez niego. No i dwa klucze dynamometryczne - jeden na niskie momenty do 30Nm, drugi na duże 60-120Nm. Ich brak może oznaczać przekręcenie wielu gwintów (śruby głowicy, śruby skręcające kartery), ew. w drugą stronę, np niedostateczne dokręcenie nakrętek balansera lub wału może spowodować ich poluzowanie i dochodzi czasami do ścięcia klinów, silnik wtedy ląduje na złomie. Poza tym praktycznie nic nie trzeba, wystarczą zwykłe narzędzia warsztatowe.
aloq
Lubiący błoto
Posty: 31
Rejestracja: 12 mar 2019, 17:36
Motocykl: xt 600 3tb

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: aloq »

Dzisiaj ruszyły prace,niestety wszystko staneło na ośce od wachacza.Udało mi się ją wybić ze 4 cm i dalej nie chce iść mimo że się kreći,z dużym oporem ale się kreci. Jakieś rady ?
Waliłem już wielkim młotem,grzałem palnikiem ale na tych 4 cm stanelo. :c
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: ArturS »

oś przechodzi tylko przez tulejki i silnik, cudów niema, młot musi dać radę, byle gwintu nie skrzywdzić
aloq
Lubiący błoto
Posty: 31
Rejestracja: 12 mar 2019, 17:36
Motocykl: xt 600 3tb

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: aloq »

Ok,a więc jeśli ktoś również będzie męczył się z zapieczoną ośką to polecam położyć motor,przy ośce dać jakieś drewniane pinki i napierdalać wielkim młotem :)

Silnik wyjęty.

Image
Image
Image
Image


Tutaj widać,że jest trochę wytarte.
Image

Stare sprzęgło.
Image
Image

Orginalny tłok :)
Image

Tutaj widać zniszczone miejsce w którym jest sworzeń.

Image

A więc tak.
Nie ma luzów na korbowodzie ani na łożskach wału i trybów. Czy jest sens rozpoławiać silnik? tryby-zębatki przez otwór od tłoka wyglądają bardzo ładnie (przynajmniej te które udało mi się dojrzeć)
Głowica na pewno idzie do regeneracji,bo jeden zawór jest mocno wyklepany. Co do cylindra to nie wiem,pewnie szlif i nowy tłok ale, zobaczymy co mi ''specjaliści'' powiedzą. Sprzęgło wstawie nowe.

Pozdro :biker:
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: ArturS »

jeśli specjaliści powiedzą "wymień pierścienie i będzie ok", to ich od razu zmień na innych ;)
Śladów honowania nie widać nawet u góry, więc na dole będzie już jajo. Szlifierz na pewno będzie się krzywił jeśli dostanie tłok +0,25 względem tego co był, z reguły nie wyrabia przy takim zużyciu. Od razu +0,50mm. Zrób foto główki korbowodu. Sworzeń chwycił i przytarł tłok, zabrakło mu smarowania. Duże szczęście jest jeśli nie przytarło łożyskowania w korbie. Ale jeśli wsio ok, a ze skrzynią się nic nie działo, to bym problemów nie szukał na siłę i bym pieca nie połowił.
aloq
Lubiący błoto
Posty: 31
Rejestracja: 12 mar 2019, 17:36
Motocykl: xt 600 3tb

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: aloq »

Hej,dzięki za zainteresowanie.
Widziałem Twoje stare posty na temat marek tłoków.Jakie jest Twoje zdanie na ten moment ?
Wossner, TKRJ czy jeszcze coś innego ?

Mam zamiar wstawić na przód zębatke 16 i na tył 43.Jak mam obliczyć ile nowy łańcuch musi mieć ogniw ?
Czy można zakuć go na zwykłej prasie czy trzeba kupić jakiś zestaw do tego? wszystkie zestawy do zakuwania około 100zł to jakieś chinole a wydawać kilka stów na dobrą zakuwarke jakoś mi się nie widzi :)
Czy może po prostu na zapinke zakuć?

Jakiej firmy kupić uszczelki do silnika ?

Czy tłok da się włożyć w cylinder bez problemu,czy może scisk do pierścieni to obowiązek ? :)

Pozdrawaim :gleba: :biker:
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: ArturS »

W 100% działające w XT tłoki to TKRJ i Prox. Ten drugi ma dodatkowo denko tłoka z naniesioną warstwą ceramiczną, przez co tłok przy pałowaniu mniej się grzeje. Nie wiem czy to komu do szczęścia potrzebne, bo oryginały i tkrj tego nie mają, a działają wyśmienicie. Prox ma na pewno przewagę w tym, że można dokupić pierścienie, jeśli kiedyś się zużyją.
Wossner u jednego działa, u drugiego nie. Przypadków niedziałających znam mnóstwo, działających więcej niż 2000km bez zostawiania chmury dymu za moto 2 (słownie: dwa).

Przełożenia 16/43 czyli typowo pod długie przeloty, piątka do wbicia chyba przy 90-100km/h. Łańcuch zostanie bez zmian w stosunku do oryginalnych 15/45. Zakuwarki nie trzeba. Ja bym i tak zakładał na zapinkę.

Uszczelki do silnika TOP-END: Vertex/Winderosa, Athena i Centauro.
Omijaj w tej chwili uszczelki Prox. Kiedyś były mega, ale zmienił się ich producent, stawiam że na jakiegoś z chin, bo występują dwa identyczne problemy jak w tych "GASKETach" za 50-70zł, tzn. uszczelka pod głowicę nie pasuje na otwory, a gumowe uszczelki już po kiluset km robią się plastikowe i kruszą się w palcach.
Chinki - zapomnij jeśli moto pod siebie
Transworld - uszczelki z Taiwanu, wydają się ok, tzn. wszystko pasuje idealnie. Ale nie miałem okazji rozbierać silnika, w którym były użyte, nie wiem czy guma się nie degraduje jak w proxach i chinkach. Generalnie cena nie jest jakaś powalająca, więc bym pod siebie na pewno nie brał.

Ścisk do pierścieni nie jest potrzebny. Wkładasz tłok na stole, lekko go wysuwasz byle włożyć sworzeń z jednej strony i dopiero montujesz na piec
aloq
Lubiący błoto
Posty: 31
Rejestracja: 12 mar 2019, 17:36
Motocykl: xt 600 3tb

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: aloq »

ArturS pisze:W 100% działające w XT tłoki to TKRJ i Prox. Ten drugi ma dodatkowo denko tłoka z naniesioną warstwą ceramiczną, przez co tłok przy pałowaniu mniej się grzeje. Nie wiem czy to komu do szczęścia potrzebne, bo oryginały i tkrj tego nie mają, a działają wyśmienicie. Prox ma na pewno przewagę w tym, że można dokupić pierścienie, jeśli kiedyś się zużyją.
Z tego co widze na allegro można dokupić pierścienie TKRJ również :)
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Remont silnika.Pytania,pomoc,fotorelacja :)

Post autor: ArturS »

Na allegro są, ale u sprzedawców, którzy nie mają stoków magazynowych. Zapytaj czy są dostępne, bo w katalogu dystrybutora występują, ale nigdy ich nie widziałem na stanie. W ogóle w tej chwili jest problem z TKRJ, bo się skończyły w PL, a z Japonii jeszcze nawet nie wypłynęła dostawa. Jeśli ktoś ma na półce, to śmiało brać - niema co przepłacać za Proxa.
ODPOWIEDZ