Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w TT
ODPOWIEDZ
Fajama
Po kostki w błocie
Posty: 146
Rejestracja: 18 sie 2016, 17:56
Motocykl: Yamaha TT600 S 1996r

Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

Post autor: Fajama »

Witam! Motocykl to tt600r. Czy taki luz jest duży? Kiedy go nie ma być? I jak sie sprawdza taki luz? Ogólnie jak najwięcej rzeczy na ten temat :)


Ps: pewien starszy facet powiedział mi kiedyś że ich metoda na akceptowalny luz wyglądała tak:

Korbowód na bok i wypuszcza sie sworzeń w główkę tak by wyleciał na drugą stronę, jeżeli sworzeń przeszedł przez oczko z opóźnieniem to znaczy że luz jest idealny,
jeżeli jednak wypadł tak szybko jakbyśmy go opuścili na ziemię to luz jest za duży.
Czy ta metoda w ttr600 sie sprawdza? :)
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

Post autor: Pawlo »

Fajama pisze:Czy taki luz jest duży?
Taki, czyli jaki? Serwisówka wyraźnie podaje wszystkie wymiary z tolerancjami jeśli chodzi o wymiar samego sworznia tłoka, jak i otworu na sworzeń w tłoku. Niestety w serwisówkach brak wymiaru i tolerancji otworu sworznia w główce korby, bynajmniej nie znalazłem w swoich serwisówkach. Kiedyś na forum przewinęła się informacja, że po wsadzeniu sworznia w korbę na sucho luz może być wyczuwalny, natomiast po nasmarowaniu elementów olejem tego luzu powinno już nie być :niewiem:
Obrazek
Awatar użytkownika
Dalti
Po kostki w błocie
Posty: 217
Rejestracja: 13 lip 2016, 05:55
Motocykl: RX125,XL600V , TT600R ,530EXC zabawki
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

Post autor: Dalti »

zależny jaki ten luz jest ? bo na boki ma być (na sucho)sprawdź serwisów ce jak kolega wyżej napisał . Przykładowo, w niektórych silnikach nawet występuje luz boczy na wale korbowym , jeśli jest założony na sucho .luz znika po zalaniu olejem.
Zresztą niech się wypowiedzą ci którzy na tym forum ten silnik sami rozbierali .ja jeszcze nie miałem takiej potrzeby.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

Post autor: Gacek »

Dobre pytanie :) .
Chyba najbardziej tresciwą wersją bedzie weryfikacja w czasie ;) .
W swoim okresie (jakieś 7 lat temu jak zmieniałem tłoka ) to dał bym sobie "jaja uciać " ze głowka korbowodu nie dozyje nastepnego szlifu i padnie przed tłokiem .
Na sucho był wyczuwaly luz góra dól pomijajac fakt ze sworzen w głowce kiwał sie z duzym luzem w stosunku do pionu w jakim pracuje tłok .Do dnia dzisiejszego nic nie klepie :lol: co ciekawe to fakt ze dolne łozysko uległo wiekszemu zuzyciu przez okres eksploatacji :( .
Wszelkie teorie śa warte uwagi pod warunkiem ze je zweryfikujemy -bo tak naprawdę to eksploatacja -a nastepnie adekwatna weryfikacja czyli tzw zycie pokazuje nam kierunek (pod warunkiem ze umiemy to adekwatnie odczytac )
Wsuwajac sworzeń tłokowy w głowkę korbowodu na sucho czuc luz .przez górne otwory w głowce zapodajesz krople oliwy i ten luz sie jakby eliminuje kasuje 8-) .
Jezeli jest inaczej to zapewne szybko po zlozeniu i upalaniu odczujesz ze piec zaczyna klepac (takie speyficzne odgłosy wibracje które rozną i zaniakaja w zaleznosci od obrotów i obciązen jakie panuja - przenosi sworzeń ;) .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
ODPOWIEDZ