Strona 1 z 1

Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

: 18 lis 2018, 11:57
autor: Fajama
Witam! Motocykl to tt600r. Czy taki luz jest duży? Kiedy go nie ma być? I jak sie sprawdza taki luz? Ogólnie jak najwięcej rzeczy na ten temat :)


Ps: pewien starszy facet powiedział mi kiedyś że ich metoda na akceptowalny luz wyglądała tak:

Korbowód na bok i wypuszcza sie sworzeń w główkę tak by wyleciał na drugą stronę, jeżeli sworzeń przeszedł przez oczko z opóźnieniem to znaczy że luz jest idealny,
jeżeli jednak wypadł tak szybko jakbyśmy go opuścili na ziemię to luz jest za duży.
Czy ta metoda w ttr600 sie sprawdza? :)

Re: Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

: 18 lis 2018, 19:50
autor: Pawlo
Fajama pisze:Czy taki luz jest duży?
Taki, czyli jaki? Serwisówka wyraźnie podaje wszystkie wymiary z tolerancjami jeśli chodzi o wymiar samego sworznia tłoka, jak i otworu na sworzeń w tłoku. Niestety w serwisówkach brak wymiaru i tolerancji otworu sworznia w główce korby, bynajmniej nie znalazłem w swoich serwisówkach. Kiedyś na forum przewinęła się informacja, że po wsadzeniu sworznia w korbę na sucho luz może być wyczuwalny, natomiast po nasmarowaniu elementów olejem tego luzu powinno już nie być :niewiem:

Re: Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

: 21 lis 2018, 06:58
autor: Dalti
zależny jaki ten luz jest ? bo na boki ma być (na sucho)sprawdź serwisów ce jak kolega wyżej napisał . Przykładowo, w niektórych silnikach nawet występuje luz boczy na wale korbowym , jeśli jest założony na sucho .luz znika po zalaniu olejem.
Zresztą niech się wypowiedzą ci którzy na tym forum ten silnik sami rozbierali .ja jeszcze nie miałem takiej potrzeby.

Re: Jak sprawdzić luz sworznia na główce korbowodu? Tt600r

: 22 lis 2018, 01:37
autor: Gacek
Dobre pytanie :) .
Chyba najbardziej tresciwą wersją bedzie weryfikacja w czasie ;) .
W swoim okresie (jakieś 7 lat temu jak zmieniałem tłoka ) to dał bym sobie "jaja uciać " ze głowka korbowodu nie dozyje nastepnego szlifu i padnie przed tłokiem .
Na sucho był wyczuwaly luz góra dól pomijajac fakt ze sworzen w głowce kiwał sie z duzym luzem w stosunku do pionu w jakim pracuje tłok .Do dnia dzisiejszego nic nie klepie :lol: co ciekawe to fakt ze dolne łozysko uległo wiekszemu zuzyciu przez okres eksploatacji :( .
Wszelkie teorie śa warte uwagi pod warunkiem ze je zweryfikujemy -bo tak naprawdę to eksploatacja -a nastepnie adekwatna weryfikacja czyli tzw zycie pokazuje nam kierunek (pod warunkiem ze umiemy to adekwatnie odczytac )
Wsuwajac sworzeń tłokowy w głowkę korbowodu na sucho czuc luz .przez górne otwory w głowce zapodajesz krople oliwy i ten luz sie jakby eliminuje kasuje 8-) .
Jezeli jest inaczej to zapewne szybko po zlozeniu i upalaniu odczujesz ze piec zaczyna klepac (takie speyficzne odgłosy wibracje które rozną i zaniakaja w zaleznosci od obrotów i obciązen jakie panuja - przenosi sworzeń ;) .