Potrzebne shimy do tylnego amora.

Forum dotyczące nadwozia, zawieszenia, układu hamulcowego, napędowego, ogumienia i innych podzespołów nie związanych z silnikiem.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: Gacek »

Tak ogolnie zapytam ? jak w twoim amortyzatorze zakrecisz dolną regulację ( rozumiem ze górnej nie posiada ) to po zgnieceniu czy zamknieciu wraca ci czy zostaje w pozycji w jakiej zakrecisz ? .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
TTom
Czyścioch
Posty: 16
Rejestracja: 08 wrz 2016, 10:56
Motocykl: TT600E '94, inne

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: TTom »

Z tego co pamiętam, to zostawał lub wracał bardzo powili :roll: . Jedna sprawa to to, że całkowite zamknięcie wypadało między "klikami" więc było trochę wymuszone a poza tym jak pisałem ta regulacja nie działa mi zbyt płynnie. Pokusiłem się nawet o zanotowanie czasów powrotu przy różnych pozycjach regulacji. Jak znajdę tą notatkę w garażu to wrzucę tu wyniki.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: Gacek »

Ja trochę dłubałem w swoim czasie w zawiasach u ludzi , i w każdym typie zamykał się na amen po zamknięciu tzw rebound .
W amortyzatorze xt każdym nie ma takiej opcji :? przy najmniej w tych co robiłem i upalam .Sztycy i iglicy nigdy nie zdemontowałem (brak mi odwagi aby traktować to palnikiem ew. jakąś temperaturą ) aby zdemontować z dolnego mocowania :oops: , boję się ze te pokretła z tworzywa nie wyrobią pomijając bebechy .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
TTom
Czyścioch
Posty: 16
Rejestracja: 08 wrz 2016, 10:56
Motocykl: TT600E '94, inne

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: TTom »

Nie wiem czy to kogoś zainteresuje ale skoro się zadeklarowałem, to wstawiam.
Charakterystyka regulacji odbicia amor. tylnego.png
Oczywiście ma to charakter poglądowy, choćby dlatego, że :facepalm: jeszcze nie zmierzyłem ciśnienia gazu w amorze, brak porównania z innymi lepkościami oleju, itp., itd. Jest też sprawa dokładności pomiaru a raczej jej brak. Stoper w smartfonie i obserwacja wzrokowa mogą dawać spory błąd, szczególnie przy wolnym ruchu tłoczyska. W każdym razie, jeśli ktoś się dziwi :wtf: (narzeka), że kręcenie regulacją niewiele daje, to chyba ma odpowiedź :idea: dlaczego tak jest.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: Gacek »

Rozumiem że to pomiar ogołoconego z sprezyny amrtyzatora ? ten najkrótszy czas który odnotowałeś to jak dla mnie :shock: .
U siebie jak ostatnio zmieniałem oliwę a napełniam dla wygody amortyzator zamontowany już w motocyklu to bez oliwy piękny "ping pong" 8-) .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
TTom
Czyścioch
Posty: 16
Rejestracja: 08 wrz 2016, 10:56
Motocykl: TT600E '94, inne

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: TTom »

Tak, bez sprężyny, zamocowany na stole. Niestety nie pamiętam czy z odbojnikiem czy bez. Biorąc pod uwagę, że na tył zalecane są raczej oleje 2,5W a ja wlałem (świadomie) 5W, porównując z filmem z kilku postów wcześniej gdzie skok jest wyraźnie mniejszy, mnie te 5sek. nie szokuje. Co do Twojego "ping ponga", to sory ale nie rozumiem analogii. Powtórzę się: podałem informacje poglądowe (jakościowe a nie ilościowe). Gdzieś natrafiłem na informacje (oferta firmy tuningowej :niewiem: ) o iglicach ze zmienioną geometrią po to, żeby wygładzić tą charakterystykę. Żeby miało to większy sens, trzeba by zrobić pomiary dyno pod większym (rzeczywistym) obciążeniem a to już "wyższa szkoła jazdy" choć czytałem o stanowisku dyno typu DIY które dawało sensowne wyniki.
Jak dotąd jeżdżę (staram się), ćwiczę, przełamuję się i choć tył twardy, nie narzekam. Ostatnio skoczyłem z progu ok. 60-70cm :bananaevil: spadając :panika: na oba koła i nie miałem wrażenia, że jak zrobię to ponownie (zrobiłem)to połamię sprzęta - nie czułem wyraźnego dobicia. Czy faktycznie nie dobiło zawieszenie czy mnie zamroczyła adrenalina, nie wiem. Może ktoś poda jakieś miarodajne dane, kiedy mu zawieszenie kończy pracę bo może oczekuję zbyt wiele od tego kloca (160kg)?
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: Gacek »

Opowiem ci tak - jeżeli chodzi o analogie użycia słowa ping pong :)
Zapewne wielu ludzi miało okazję sobie porównać jak chodzi np przedni zawias bez oliwy i z oliwą ;) ja po prostu to samo zrobiłem z tyłem .Po prostu do chwili kiedy tego nie zrobiłem nie miałem świadomości ze aż w takim stopniu to potrafi tak bujać bez oliwy :shock: .
Co do dobijania ja nie jeżdżę hardkorowo ale zdarza się i tez specjalnie tego nie rejestruje ze takie coś się dzieje :roll: - u mnie z reguły po takim zdarzeniu powstaje wgniotka na końcówce wydechu uderzonej przez zacisk hamulca :? .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Potrzebne shimy do tylnego amora.

Post autor: Gacek »

I jeszcze jedna mała sugestia może ci to coś wniesie - to co organoleptycznie jesteśmy zbadać zmierzyć (tak jak ty to zrobiłeś )może mieć się nijak do całokształtu pracy kiedy amortyzator pracuje z większymi prędkościami .
Przerobiłem na własnych 4 literach porównanie bliźniaczych w budowie amortyzatorów z xt 3tb vs 3aj .W 3tb wolniej wracał trzeba było użyć większej siły aby go zamknąć jednak w zamontowany w moto dawał wyczuwalnie gorsze parametry pracy (tłumienie niskich prędkości ) :roll: .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
ODPOWIEDZ