regulacja zaworow ttr600

Wszystko o tym motocyklu.
Michaels19
Po kostki w błocie
Posty: 188
Rejestracja: 18 maja 2014, 07:41
Motocykl: ttr 600

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: Michaels19 »

riderTT600R pisze:W (TTR) TT 600R 2001r najprościej ustawić luzy zaworowe zabierając się do tego w takiej kolejności:
Oczyścić silnik i elementy sąsiadujące z błota aby podczas pracy nic nie dostało się do silnika.
Odkręcić:
1.świecę - będzie łatwiej obracać wałem korbowym (najpierw oczyścić sprężonym powietrzem okolice świecy aby po jej odkręceniu nic nie dostało się do cylindra)
2.pokrywy zaworów wydechowych (2 z przodu silnika - wyglądają jak śruby chyba 17)
3.pokrywę zaworów ssących od strony gaźnika (2ximbus) - zwrócić uwagę przy zakładaniu strzałką do góry
4.plastikową zaślepkę na wale korbowym (duża) oraz tuż nad nią małą śrubkę na śrubokręt płaski - dzięki temu będziemy mieli wgląd do skrzyni korbowej
Nałożyć klucz 19 na wał i kręcąc odwrotnie do ruchu wskazówek zegara (w lewo) wypatrywać znaku na kole zamachowym (w skrzyni korbowej - w miejscu gdzie była ta mała śrubka na płaski śrubokręt;)) W pierwszej kolejności pojawi się znak "H" który używa się do ustawiania zapłonu a zaraz po nim pokaże się znaczek "T" ale w rzeczywistości to jest kreska i wygląda tak jak "I". Patrząc na to logicznie wszystko się zgadza- najpierw minimalnie przed GMP (górnym martwym położeniem) tłoka w suwie pracy następuje zapłon (znak "H") i dopiero później kiedy jest w 100% GMP pojawia się znak "T"( I ). Znak ten (na kole zamachowym) musi być ustawiony równo ze znakiem odniesienia na skrzyni korbowej (wcięcie od góry w miejscu w którym została wykręcona wspomniana wcześniej śrubka). ALE UWAGA!! Sytuacja taka ma miejsce dwukrotnie podczas jednego cyklu pracy silnika, bo wał podczas jednego cyklu obraca się dwa razy. Jeden raz znaki się pokrywają w GMP ale pomiędzy suwem wydechu a suwem ssania mieszanki. Drugi raz pokrywają się też w GMP ale pomiędzy suwem sprężania a suwem pracy - I WŁAŚNIE TAKA SYTUACJA NAS INTERESUJE - kiedy dźwignie popychaczy nie wywierają nacisku na zawory wydechowe ani ssące. Można łatwo to sprawdzić kręcąc wałem w lewo i obserwując zawory: wydech - tłok idzie do góry (nacisk dźwigni na zawory wydechowe) tłok w GMP (znaki się pokrywają pierwszy raz) tłok wędruje na dół (wcześniej jednak zawory wydechowe zamykają się a dźwignie popychaczy tym razem otwierają zawory ssące) tłok w DMP (dolny martwy punkt) zawory ssące się zamykają i tłok idzie do góry - sprężanie (wszystkie zawory zamknięte (dźwignie nie poruszają się i mają wyczuwalny delikatny luz), tłok w GMP drugi raz znaki się pokrywają I TO JEST TA POZYCJA W KTÓREJ NALEŻY USTAWIĆ WAŁ KORBOWY dla ustawienia luzów zaworowych (po GMP tłok wędruje w dół następuje suw pracy i cykl się powtaża;D)
Kiedy wał jest tak ustawiony należy ustawić luz zaworowy:
ssące 0.05 - 0.10mm
wydechowe 0.12 - 0.17mm
MOŻE SIĘ KOMUŚ PRZYDA:)

I teraz moje pytanie:
JAK NAJLEPIEJ USTAWIĆ ZAWORY PRZY GÓRNEJ GRANICY ZAKRESU PODANEGO CZY DOLNEJ CZY MOŻE NA ŚRODKU?
OBECNIE MAM TAK:
Ssące 0.12 i 0.10 czyli górna granica w jednym przypadku przekroczona..
Wydechowe 0.12 i 0.13 czyli blisko dolnej granicy
1)Czy warto to zmieniać i jak najlepiej je ustawić?
2) Czy luz zaworowy w miarę eksploatacji powiększa się czy zdarza się też tak że z jakiś powodów może zmaleć? I czy różni się to w zależności od tego czy są to zawory wydechowe czy ssące nie chodzi mi tutaj o rozciągliwość materiałów podczas pracy przy temperaturze tylko o zależność między długoterminową eksploatacją a zmianami luzów zaworowych..??
Z góry dzięki za pomoc!
właśnie przymierzam się do regulacji i tak czytam ten opis i tak mi sie wydaje ze w zdaniu gdzie kolega opisuje 2 cykle pracy, w pierwszym cyklu powinno być - wydech, tłok idzie do góry (nacisk dźwigni na zawory ssące) tłok w GMP (znaki się pokrywają pierwszy raz), w opisie jest nacisk na zawory wydechowe dobrze mysle ??
Awatar użytkownika
glina
Po ośki w błocie
Posty: 629
Rejestracja: 07 lut 2014, 12:10
Motocykl: była : TT600E 1998
jest : DRZ400E 2002
Lokalizacja: Bolesławiec

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: glina »

Ustawiasz na znaku I na wizjerze. Kręcisz wałem, aż widzisz 'I' w okienku i wtedy przez pokrywy zaworów patrzysz, czy wypukłości na wałku rozrządu są skierowane w dół, jeśli są to właśnie wtedy regulujesz luz. Jeśli nie to kolejny obrót wałem i znowu na 'I' sprawdzasz, czy są skierowane w dół.
Michaels19
Po kostki w błocie
Posty: 188
Rejestracja: 18 maja 2014, 07:41
Motocykl: ttr 600

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: Michaels19 »

a jaki szczelinomierz możecie polecić
Awatar użytkownika
glina
Po ośki w błocie
Posty: 629
Rejestracja: 07 lut 2014, 12:10
Motocykl: była : TT600E 1998
jest : DRZ400E 2002
Lokalizacja: Bolesławiec

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: glina »

Taki który ma więcej listków w przedziale, który nas najbardziej interesuje - 0,05 - 0,20. U mnie jest kolejno 05 06 07 08 09 10 13 15 17 20 Poszukaj sobie na Allegro, na aukcji wypisują jakie mają listki. Chyba, że na mieście u siebie coś znajdziesz (u mnie mieli tylko co 05 - 0,05 0,10 0,15 0,20 a takim dokładnie nie pomierzysz)
Michaels19
Po kostki w błocie
Posty: 188
Rejestracja: 18 maja 2014, 07:41
Motocykl: ttr 600

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: Michaels19 »

a kiedy powinno sie sprawdzać luzy, lub co ile km?? bo w sumie moto ładnie pracuje , odpala też raczej bez problemu czym się sugerować najlepiej
Michaels19
Po kostki w błocie
Posty: 188
Rejestracja: 18 maja 2014, 07:41
Motocykl: ttr 600

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: Michaels19 »

tyle ze na zimnym silniku musze przekopać z 8-10 razy i rozruchowym kopie łapie bez problemu , jeśli przekopę z 3 razy to nie zagada czy ma to jakiś związek z luzami
Awatar użytkownika
glina
Po ośki w błocie
Posty: 629
Rejestracja: 07 lut 2014, 12:10
Motocykl: była : TT600E 1998
jest : DRZ400E 2002
Lokalizacja: Bolesławiec

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: glina »

Jeśli nie wiesz, czy luzy są odpowiednie to właśnie teraz powinieneś to sprawdzić :roll:
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: Pawlo »

Za duży luz powoduje charakterystyczny klekot, stukanie, a za mały może powodować nieszczelne zamknięcie się zaworu co może skutkować m.in. wypalaniem gniazd zaworowych, czasem nawet samego zaworu. U siebie zawory ustawiałem tylko raz, reszta to tylko kontrole co jakiś czas. Przy ostatnim razie jedynie poprawiłem na siłę jeden zawór :geek: Twój problem z odpalaniem raczej leży gdzie indziej - skłaniałbym się ku regulacji gaźnika, co nie znaczy, że masz nie zaglądnąć do zaworów ;)
Obrazek
Michaels19
Po kostki w błocie
Posty: 188
Rejestracja: 18 maja 2014, 07:41
Motocykl: ttr 600

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: Michaels19 »

a wy ile razy przekopujecie na zimnym przed docelowym strzałem ?? zaznaczam ze na ciepłym pali mi z pierwszego
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: regulacja zaworow ttr600

Post autor: Pawlo »

U mnie wystarczy ze 3-4 razy lekko przekopać, zapłon wyłączony + pełne ssanie.
Obrazek
ODPOWIEDZ