Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Wszystko o tym motocyklu.
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: terenowiecc »

Witam,

proszę o pisanie wszelkich uwag i informacji na co zwrócić uwagę przy zakupie TT. Wszystko postaram się zebrać i przedstawić w formie poradnika dla kupujących, by ułatwić im nabycie motocykla i zmniejszyć ryzyko trafienia na "minę".

Pozdrawiam
Mateusz
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: Pawlo »

Co ja tu pisałem wczoraj? :? No to jeśli chodzi o TT:
- delikatne gwinty, często poukręcane
- stukanie od strony sprzęgła - odkręcająca się zębatka, którą trzeba natychmiast dokręcić inaczej rozwala karter
- prawie wszystkie wężyki, nawet ten gazowy od amora mogą się przecierać
- wyciera się dolne łożysko główki ramy - zsuwa się simmering łożyska i dostaje się syfu
- uwaga na przegubowe łożysko kiwaczki tylnego amora (chyba tak to się zwie) - droga sprawa, widzę, że Gacek też wspomniał o tych luzach w XT
- pęka mocowanie przedniej lampy, owiewka
- urywają się bez powodu linki prędkościomierza
- uwaga na spawane wahacze itp.

Więcej grzechów nie pamiętam... ;)
Obrazek
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: Pawlo »

Ogólnie kupując każdego enduraka warto dokładnie sprawdzić przednie i tylne zawieszenie oraz felgi. Pomijam już rzeczy takie jak klocki, tarcze, napęd, luzy na łożyskach itp. bo to się sprawdza w każdym moto ;) Warto sprawdzić czy moto prosto jedzie, czasami mogą być krzywe plastiki, kierownica czy skręcone półki - nigdy nie wiadomo co sprzęt przeszedł :) Zdarza się, że rama lub silnik mogą być poprzycierane w okolicach podnóżka - tym się nie martwić, wyciera się od butów :D
Obrazek
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: terenowiecc »

Może ktoś jeszcze się wypowie? Niedługo postaram się to zebrać w całość.
A może ktoś zechciałby poświecić się dla dobra ogółu i napisać krótki artykuł nt. zakupu TT? Byłoby miło ;)
Awatar użytkownika
RedGothic
Po kostki w błocie
Posty: 196
Rejestracja: 23 sie 2010, 19:47
Motocykl: YAMAHA XT 600 Z TENERE ^_^

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: RedGothic »

Przed oględzinami motocykla należy przygotować sie; wyczytać wszystkie możliwe informacje techniczne danego modelu , jego wady konstrukcyjne. Same oględziny zaczynamy od sprawdzenia ubezpieczenia OC , numerów ramy i silnika oczywiscie jesli są ;) Wypytać się o całą możliwą historie tego motocykla wszelke naprawy wymiany , od kogo zakupiony itp... Zwrócić uwagę na sprzedającego jak to wszystko mówi , czy wymyśla kłamstwa i regółki :idea: Po wysłuchaniu kłamstw badz prawdy najpierw zajmujemy sie strona wizualną to znaczy; szukamy przetarć , złamanych plastików zle izolowanych kabli , wycieków płynów lub olejów , spawów {oczywiśćie nie fabrycznych} , śladów malowań lub korozji {mogą zdradzać spawy} Jeśli jest możliwość sprawdzić wszystkie filtry i oleje {czy w oleju nie ma opiłków metalu bądz kolor samego oleju} to działanie pokarze jaką wiedze techniczną posiada sprzedajacy :!: Nawet samo miejsce trzymania motocykla mówi nam dużo o jego życiu , jęśli jest możliwość poprosić o wglad do starych części lub paragonów. Istotną sprawą jest sprawdzenie działania amortyzatorów i ich wycieków oraz całego układu napędowego , stanu zębatek i łańcucha. Puzniej trzeba zerknąć na felgi czy sa proste , całe nie poobijane , stan ogumienia czyli głębokość bieżnika i jego ewentualne uszkodzenia. Jęśli przebrniemy przez to wszystko pozytywnie dla motocykla to czeka nas najlepsze , czyli jazda testowa {o ile jest zgoda na taką}. Podczas testu mechanicznego skupić sie na wszystkich dzwiekach wydawanch przez maszyne od samej pracy silnika , rozrządu , hamulców , wszystkie skrzypnięcia , stukniecia , pisknięcia , tarcia uważnie namierzać i weryfikować :!: Podczas pracy silnika na biegu jałowym sprawdzić wszystkie światła pojazdu czy działają , czy sama instalacja elektryczna nie daje gdzieś zwarcia. Po nagrzaniu silnika ruszyć i starać sie wyczuć sprzęgło czy nie ślizgą się i jak pracuje , samo ruszenie powie nam czy nie ma jakiś za dużych sił tarcia. W trakcie jazdy wrzucić wzystkie biegi , czy nie wyskakują i jak wchodzą , działanie hamólców , amortyzatorów. Najlepiej poprzeciągać na biegach , starć się wyczuć czy moto nie wężykuje czy jest proste zwłaszcza podczas ostrych hamowań :!: Silnik czy zimny czy gorący powiniem odpalać bez problemu , oczywiście pamiętając o kolorze i ilości spalin. Pamiętajmy , czepiajcie się drobiazgów gdyż to pozwoli uzyskać lepszą cene w końcowej fazie. Istotną sprawą jest zabranie kogoś ze sobą kto bedzie myślał rozsądnie na zimno gdyż kupujący bedzie napalony i może przeoczyć drobiazgi które mogą zemścić sie na nas w puzniejszym czasie :oops:



Prosze o poprawienie moich błedów leksykalnych i interpunkcyjnych :oops: Wrazie czego można zredagować ten tekst , dodać coś lub usunąć :idea:
Było: Motorynka , Komar1973 , WSK 3 , SHL M11 , Yamaha TT600 4GV BELGARDA...
Lepiej umrzeć stojąc niż żyć na kolanach...
Jazda na motorze to najlepsza rzecz jaką można robić w ubranich...
Awatar użytkownika
loko
Po kostki w błocie
Posty: 121
Rejestracja: 06 mar 2010, 16:00
Motocykl: TT600R
Lokalizacja: Toruń

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: loko »

W modelu
TT600R 98-03 ;)
-lubią pojawiać się „wykwity” rdzy na goleniach przedniego zawieszenia czasami na drodze pracujących uszczelniaczy co prowadzi to problematycznego uszczelnienia, zawieszenia. :mrgreen:
- przeciera się dolny przewód olejowy o osłonę zębatki zdawczej ( sprawdzić jak wygląda)
- motocykl ma tylko kopniak ale zimy powinien odpalać od 1 kopnięcia, ciepły to ju róznie bywa :twisted: :D.
- często padają moduły… sprawdzić czy jest ten dedykowany od TTR i czy sam silnik jest od TTR :mrgreen: a nie od innego XT TT .
- Wyjący 5 bieg to nie tylko bolączka starszych XT… winowajca jest często sam kierowca który korzysta z łagodnego silnika i momentu który pozwala z małych prędkości na przyspieszanie na 5 biegu co nie przedłuża mu życia…
- sprawdzić króćce ssące (pękają)
- ze względu na masę ale i b. dobre nadwozie.. jak ktoś konkretnie śmiga czasami pękają szprychy ( policzyć)
- Wydech ..jest długi ale lepiej żeby taki pozostał nie pakować się w sam- zrobiłem bo przy braku dobrej Reg ( silnikowi to nie pomaga)
- filtr powietrza dobrze żeby był w miarę zdrowy ( gąbka cala, ramka nie połamana) bo nie ma zamienników a nowy ok. 300zł.
- spawane wahacze nie dotyczą TTR ale za to wcześniejsze modele TT E TT S jak najbardziej…
- sprawdzić koniecznie przedni ślizg łańcucha jak wygląda- czy jeszcze jest, czy przetarty, czy przytarty już wahacz… niestety zmiana przedniej zębatki na mniejszą niż tylniej na większą w TTR znacznie skraca życie temu ślizgowi i zdarzają się wytarte wahacze..
No i w sumie w tym motocyklu nic więcej nie ma :twisted:
motorynka(1996-1999)...jawka50(1999-2000)...mz150(2000-2001)...mz251(2001-2006)...gs500e(2003,5-2007)...TT600R(2007-
Awatar użytkownika
Trampek
Po kostki w błocie
Posty: 228
Rejestracja: 28 cze 2010, 14:22
Lokalizacja: Rabka/ Szczecin

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: Trampek »

-brak oryginalnej przedniej lampy i licznika świadczy częściej o powypadkowości, a niż o tuningu motocykla
(chyba że właściciel dorzuca oryginały )
Kiedyś 2KF, długo nic, potem 4GV, 5CH a tera znów nic
Tetetka S

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: Tetetka S »

Pawlo pisze:- stukanie od strony sprzęgła - odkręcająca się zębatka, którą trzeba natychmiast dokręcić inaczej rozwala karter
A która to jest zębatka? Mam akurat wyjęty silnik do weryfikacji i może warto tam zajżeć. Prosiłbym tylko może o jakis schemat, lub wyjaśnienie która to dokładnie zębatka, czy nakrętka. Rozebrałem motocykl w celu odświerzenia od strony wizualnej i weryfikacji i sprawdzę dokładnie opisane przez was punkty, żeby mieć pewność, że wszystko jest wporządku. Może za jakiś czas porobię jakieś fotki z rozbiórki. Zdjąłem już głowicę i cylinder i jestem bardzo zadowolony ze stanu technicznego - wszystko cacy!
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: Gacek »

Tetetka S pisze:
Pawlo pisze:- stukanie od strony sprzęgła - odkręcająca się zębatka, którą trzeba natychmiast dokręcić inaczej rozwala karter
A która to jest zębatka? Mam akurat wyjęty silnik do weryfikacji i może warto tam zajżeć. Prosiłbym tylko może o jakis schemat, lub wyjaśnienie która to dokładnie zębatka, czy nakrętka. Rozebrałem motocykl w celu odświerzenia od strony wizualnej i weryfikacji i sprawdzę dokładnie opisane przez was punkty, żeby mieć pewność, że wszystko jest wporządku. Może za jakiś czas porobię jakieś fotki z rozbiórki. Zdjąłem już głowicę i cylinder i jestem bardzo zadowolony ze stanu technicznego - wszystko cacy!
- chodzi o nakretki wału i wałka balansowegg moment dociągniecia 120 n i balans 90 n jak sie obluzują scianją klin i nastepuje zonk walek balansowy z korbą się zderza powodując spustoszenie ;) .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
Tetetka S

Re: Zakup TT - na co zwrócić uwagę

Post autor: Tetetka S »

Gacek pisze: - chodzi o nakretki wału i wałka balansowegg moment dociągniecia 120 n i balans 90 n jak sie obluzują scianją klin i nastepuje zonk walek balansowy z korbą się zderza powodując spustoszenie ;) .
O.K. dzięki za info. W takim razie na wszelki wypadek zajrzę tam i podociągam nakrętki odpowiednim momentem. Nie zazdroszczę jeśli ktoś miał taką awarię...
ODPOWIEDZ