sztywność przedniego zawieszenia XT600
-
- Czyścioch
- Posty: 9
- Rejestracja: 07 sie 2017, 09:32
- Motocykl: Yamaha xt600 DJ021
sztywność przedniego zawieszenia XT600
Hej.
Jestem nowym użytkownikiem ixteka z 2002 roku. Moto jest w bardzo dobrym stanie ze znikomym przebiegiem. Generalnie jestem zachwycony tym motocyklem, ale zauważyłem jedną rzecz która jest dość irytująca. Otóź przednie zawieszenie ma wręcz znikomą sztywność skrętną - tzn. na przykład przy hamowaniu przodem czuję na kierownicy jej delikatne skręcenie (jest widoczne nawet gołym okiem, że przeciwna od zacisku strona koła "cofa się" przy wciśnięciu klamki hamulca). Sprawdzałem też na "sucho" tzn. blokując koło o sztywną przeszkodę jestem w stanie delikatnie skręcić kierownicę w jedną i w drugą stronę (lagi się delikatnie odginąją jak spirala DNA). Moto też w zakręcie na nierównej nawierzchni lubi pobujać co zrzucam właśnie na karb sztywności. Chciałem Was spytać, czy Wasze ixteki też mają taka mają i czy "ten typ tak ma"? I czy ktoś dokonywał jakiś modernizacji przedniej zawiechy żeby ją usztywni?
Jestem nowym użytkownikiem ixteka z 2002 roku. Moto jest w bardzo dobrym stanie ze znikomym przebiegiem. Generalnie jestem zachwycony tym motocyklem, ale zauważyłem jedną rzecz która jest dość irytująca. Otóź przednie zawieszenie ma wręcz znikomą sztywność skrętną - tzn. na przykład przy hamowaniu przodem czuję na kierownicy jej delikatne skręcenie (jest widoczne nawet gołym okiem, że przeciwna od zacisku strona koła "cofa się" przy wciśnięciu klamki hamulca). Sprawdzałem też na "sucho" tzn. blokując koło o sztywną przeszkodę jestem w stanie delikatnie skręcić kierownicę w jedną i w drugą stronę (lagi się delikatnie odginąją jak spirala DNA). Moto też w zakręcie na nierównej nawierzchni lubi pobujać co zrzucam właśnie na karb sztywności. Chciałem Was spytać, czy Wasze ixteki też mają taka mają i czy "ten typ tak ma"? I czy ktoś dokonywał jakiś modernizacji przedniej zawiechy żeby ją usztywni?
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
Witam
zacznij od weryfikacji tego co u ciebie siedzi - nic o czym piszesz nie powinno mieć miejsca przy sprawnym i prawidłowo zamontowanym zawieszeniu , w oryginale zawias w xt jest w pierwszym odczuciu miękki " pływa " nazywając inaczej oglądnie " jest kanapowaty "nic po za tym .
Moto na windę aby wisiał przód i wszystko powinieneś wyłapać organoleptycznie badając jak coś nie hallo gra .
zacznij od weryfikacji tego co u ciebie siedzi - nic o czym piszesz nie powinno mieć miejsca przy sprawnym i prawidłowo zamontowanym zawieszeniu , w oryginale zawias w xt jest w pierwszym odczuciu miękki " pływa " nazywając inaczej oglądnie " jest kanapowaty "nic po za tym .
Moto na windę aby wisiał przód i wszystko powinieneś wyłapać organoleptycznie badając jak coś nie hallo gra .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
-
- Czyścioch
- Posty: 9
- Rejestracja: 07 sie 2017, 09:32
- Motocykl: Yamaha xt600 DJ021
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
Hej. Dzieki za info. Na pewno to sprawdze choc watpie zeby cokolwiek nie gralo w sensie poprawnosci zmontowania. A nie wiesz czy ktos kiedys stosowal przeszczep zawieszenia z TTRki? Tam byl stosowany widelec UPS, duzo sztywniejszy. Da sie znalezc takie zawieszenie ale zastanawiam sie na ile to zawieszenie pasuje - czy polki da sie zamontowac do ramy ixteka i jak z uchwytem zacisku hamulca?
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
Wiesz - na ile kumam TTR nie była puszczana z fabryki na ups montowano tam Włoski zawias Paioli oparty na rurze nosnej 46 mm co zapewne przy zwiększonym skoku tego zawiasu do 270 mm miało jak najbardziej sens aby zachować sztywność widelca ( jak błądzę w wypowiedzi to proszę o korektę ) .
Ups sporo ludzi przerzuca do swoich sprzętów na tym forum i chwalą sobie takie modyfikacje jednak to pochodzi bardziej z modeli TT .
Wiec poszukaj na forum o takich modach i poczytaj .
Ups sporo ludzi przerzuca do swoich sprzętów na tym forum i chwalą sobie takie modyfikacje jednak to pochodzi bardziej z modeli TT .
Wiec poszukaj na forum o takich modach i poczytaj .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
- ArturS
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 2258
- Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
- Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
- Lokalizacja: Łaziska Górne
- Kontakt:
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
Zawias zarówno z TTR jaki z TTS można wrzucić do XT, ale bez rzeźby nowej sztycy się nie obejdzie - zupełnie inne wymiary łożysk i inne rozstawienie półek.
-
- Czyścioch
- Posty: 9
- Rejestracja: 07 sie 2017, 09:32
- Motocykl: Yamaha xt600 DJ021
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
ok, dzięki Panowie za odpowiedzi. Faktycznie znalazłem na forum z grubsza opis dostosowania zawieszenia z TT600 Belgardy do XT. Niestety tak jak pisaliście bez zmiany sztycy i dostosowania zacisku się nie obejdzie. Chyba jednak podaruje sobie takie zmoty:-/ Ale wpadłem na jeszcze jeden genialny pomysł, żeby w jakiś sposób usztywnić przód i zamontować coś w rodzaju dodatkowej półki między lagami: coś w tym rodzaju: https://www.marselus.pl/pl/p/Usztywnien ... -Strom/255
- Tomaszo
- Lubiący błoto
- Posty: 60
- Rejestracja: 20 cze 2016, 11:10
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
A ja z doświadczenia Ci powiem, w 3aj miałem taki problem, też mi się na początku wydawało że mi się zawias gnie
O ile dobrze pamiętam to długość lagi jest większa w 3aj( jak się jebłem to niech ktoś mnie poprawi)...
Zdemontuj zawias, spuść olej i dobrze zweryfikuj stan panewek, to jest najczęściej przyczyną takiego wrażenia.
I więcej doświadczenia, mam w swojej 3aj zamontowane USD, przeróbki są niewielkie jak jesteś w stanie sprawnie operować suwmiarką, i masz dobrego tokarza, ale trzeba pamiętać o tym że zacisk ma/może mieć inne jarzmo nie wiem jak u ciebie, u mnie nic nie podeszło, ani koło ani zacisk. Musiałem wszystko kompletować po kolei sam.
I wracamy do tematu, i tak jak kupisz zawias nie wiadomo jaki, i od kogo, to musisz go przeserwisować.
Po co pchać się w koszty, skoro możesz za 150-200 zregenerować swój, a są to na prawdę nie duże nakłady pracy, w porównaniu do przekładki zawiasu, gdybym nie miał tokarza w robocie, to bym nie pisał sie na taki SWAP, bo zawias, koło, zacisk, i robota tokarska, zaplecenie koła, i części na remont zawiasu(bez zniżek w sklepie/hurtowni jest ciężko)
Jak bym miał policzyć do tego moje godziny pracy, to spokojnie dobijesz do 2kpln mnie wyszło osobiście połowę na gotowo
Wysłane z mojego Redmi 3 przy użyciu Tapatalka
O ile dobrze pamiętam to długość lagi jest większa w 3aj( jak się jebłem to niech ktoś mnie poprawi)...
Zdemontuj zawias, spuść olej i dobrze zweryfikuj stan panewek, to jest najczęściej przyczyną takiego wrażenia.
I więcej doświadczenia, mam w swojej 3aj zamontowane USD, przeróbki są niewielkie jak jesteś w stanie sprawnie operować suwmiarką, i masz dobrego tokarza, ale trzeba pamiętać o tym że zacisk ma/może mieć inne jarzmo nie wiem jak u ciebie, u mnie nic nie podeszło, ani koło ani zacisk. Musiałem wszystko kompletować po kolei sam.
I wracamy do tematu, i tak jak kupisz zawias nie wiadomo jaki, i od kogo, to musisz go przeserwisować.
Po co pchać się w koszty, skoro możesz za 150-200 zregenerować swój, a są to na prawdę nie duże nakłady pracy, w porównaniu do przekładki zawiasu, gdybym nie miał tokarza w robocie, to bym nie pisał sie na taki SWAP, bo zawias, koło, zacisk, i robota tokarska, zaplecenie koła, i części na remont zawiasu(bez zniżek w sklepie/hurtowni jest ciężko)
Jak bym miał policzyć do tego moje godziny pracy, to spokojnie dobijesz do 2kpln mnie wyszło osobiście połowę na gotowo
Wysłane z mojego Redmi 3 przy użyciu Tapatalka
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
Wydaje mi się jednak ze kolega ma coś nie hallo z tym zawiasem - chyba ze wcześniej śmigał na czymś sztywniejszym .
Z pewnością zawias oparty o rurę 41 mm nie jest jakąś super sztywną konstukcją jednak yamaha w nowszych modelach poprawiła sporo pod katem sztywności i wzmocnieniu przedniego hampla .
Zawias 3aj ma na panewkach ślizgowych rozstaw około 120- 130 mm w nowszych modelach sięga on 170 180 mm samo to nadaje innej sztywności zawiasowi .POmijajac fakt ze rura nośna w starym modelu to jakieś 660 - 670 mm mimo większego skoku w nowszych 725 - 720 mimo mniejszego skoku 200 -225 .
Z samą długością zawieszenia tez jest pewien myk bo dolna laga 3aj jest w pewnej swojej długości rodzajem atrapy ze tak to ujmę - może taka konstrukcja nadaje większej sztywności dla mocowania koła jednak przestrzeń robocza dolnej lagi tez jest krótsza niz w nowszych modelach (co prawda nieznacznie bo jakieś 10 mm ).
Mnie osobiście zastanawia jeden fakt z swapem zawiasu z tt do xt ? - xt ma inny kat główki ramy jakoś nikt o tym nigdy nie wspominał powinien się z tego zrobić po swapie czoper na ulicę .
Z pewnością zawias oparty o rurę 41 mm nie jest jakąś super sztywną konstukcją jednak yamaha w nowszych modelach poprawiła sporo pod katem sztywności i wzmocnieniu przedniego hampla .
Zawias 3aj ma na panewkach ślizgowych rozstaw około 120- 130 mm w nowszych modelach sięga on 170 180 mm samo to nadaje innej sztywności zawiasowi .POmijajac fakt ze rura nośna w starym modelu to jakieś 660 - 670 mm mimo większego skoku w nowszych 725 - 720 mimo mniejszego skoku 200 -225 .
Z samą długością zawieszenia tez jest pewien myk bo dolna laga 3aj jest w pewnej swojej długości rodzajem atrapy ze tak to ujmę - może taka konstrukcja nadaje większej sztywności dla mocowania koła jednak przestrzeń robocza dolnej lagi tez jest krótsza niz w nowszych modelach (co prawda nieznacznie bo jakieś 10 mm ).
Mnie osobiście zastanawia jeden fakt z swapem zawiasu z tt do xt ? - xt ma inny kat główki ramy jakoś nikt o tym nigdy nie wspominał powinien się z tego zrobić po swapie czoper na ulicę .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
-
- Czyścioch
- Posty: 9
- Rejestracja: 07 sie 2017, 09:32
- Motocykl: Yamaha xt600 DJ021
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
Dzięki za odpowiedzi. Wszystko w zawieszeniu jest ok, ono po prostu jest tak mało sztywne. Przesiadłem się ze sprzętu, który ma z przodu upsidedown i tam nie było mowy o skręcaniu osiowym całego widelca - a tu i owszem i to bardzo mocno. Ja to czułem zarówno przy skręcaniu, hamowaniu i przy szybszej jazdy na wprost.
Zaradziłem w zupełnie inny sposób - zastosowałem bardzo mało popularne u nas rozwiązanie, a mianowicie stabilizator widelca. Rozwiązanie analogiczne jak na zdjęciu. Temat zniknął jak ręką odjął. Na prawdę polecam.
Zaradziłem w zupełnie inny sposób - zastosowałem bardzo mało popularne u nas rozwiązanie, a mianowicie stabilizator widelca. Rozwiązanie analogiczne jak na zdjęciu. Temat zniknął jak ręką odjął. Na prawdę polecam.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- 86matusz
- Lubiący błoto
- Posty: 73
- Rejestracja: 05 lis 2016, 19:45
- Motocykl: FZ 750 XJ 550 XT 600 43f
Re: sztywność przedniego zawieszenia XT600
Też myślałem nad stabilizatorem np. po lepszej głębię koło potrafi się przestawić i trzeba o drzewo zapierac
Możesz podać jakieś szczegóły tego stabilizatora w xt
Możesz podać jakieś szczegóły tego stabilizatora w xt