Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w TT
Fajama
Po kostki w błocie
Posty: 146
Rejestracja: 18 sie 2016, 17:56
Motocykl: Yamaha TT600 S 1996r

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: Fajama »

Luz na klamce standardowy, nawet gdy naciągne na klamce na Maxa to i tak jest tak samo czyli ciężko motor przepchać. Linka już dość mocno naciagnieta.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: ArturS »

Konstrukcja sprzęgła mokrego w motocyklach jest właśnie taka, że mimo wciśniętego sprzęgła tarcze są bardzo blisko siebie i film olejowy wszystko "skleja". Im olej zimniejszy i im większa jego lepkość, tym bardziej czuć ten efekt. Przekładek/tarcz jest kilkanaście, rozłączenie sprzęgła to odejście tarczy dociskowej o kilka mm, a całkowicie rozłącza się tylko zestaw pomiędzy którymi jest sprężyna rozklejająca (taki zwichrowany pierścień). Tak więc ja bym nie panikował. Ten typ konstrukcji tak ma, że na postoju trudno luz chwycić, że jak się moto zatrzyma z 5 biegu do zera, to zbijanie biegów w dół, to katorga - trzeba to robić wraz z wytracaniem prędkości. Więcej wniesie wymiana oleju na taki o mniejszej lepkości (10W40 o niskim współczynniku lepkości) niż wymiana kompletu sprzęgła.
Jedynie TRW/Lucas zmienił konstrukcje przekładek ciernych, prawdopodobnie na nich efekt "trzymania sprzęgła" jest sporo mniejszy.
Fajama
Po kostki w błocie
Posty: 146
Rejestracja: 18 sie 2016, 17:56
Motocykl: Yamaha TT600 S 1996r

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: Fajama »

Tt nie różni się sprzęgłem od ttr? Olej ten sam a różnice ogromne. W jednym motocyklu ja prowadzę swobodnie motor a w drugim to jak jakieś zawody w przepychaniu
Awatar użytkownika
Dalti
Po kostki w błocie
Posty: 217
Rejestracja: 13 lip 2016, 05:55
Motocykl: RX125,XL600V , TT600R ,530EXC zabawki
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: Dalti »

Tym sprzętem nie wrzucam luzu na postoju( chyba ze jest zimny) ale przy podchodzeniu do niego,olej to temat spory.co do przepychania na sprzęgle to coś jest nie tak ,coś ty tam zalał ze tak ciężko idzie. kolega moczył tarcze sprzęgłowe w oleju przed założeniem ?
Fajama
Po kostki w błocie
Posty: 146
Rejestracja: 18 sie 2016, 17:56
Motocykl: Yamaha TT600 S 1996r

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: Fajama »

Biegi zaczęły ciężko wchodzić. W tt i w ttr jest 5w40 valvoline. Tt zmienia sie super w ttr masakra. Mówimy o ciepłym silniku oczywiście. Kolega w xr miał tak samo tylko ze mu sje sprzeglo lekko slizgalo juz. Więc postawiłem na sprzęgło
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: ArturS »

Zmierz w takim razie przekładki, tj. nie ich grubość, a zwichrowanie - serwisówka podaje wartości graniczne. Jeśli się zwichrowały od temperatury (jazda na półsprzęgle), to może być tak jak piszesz że się dzieje, bo robią wtedy za sprężyny i haczy wszystko o siebie mimo pełnego wysprzęglenia. Mam tak teraz w husqvarnie - niby zaczyna wysprzęglać zaraz jak tylko wyczuję opór na klamce, ale pełne wysprzęglenie jest jak trzymam klamkę zupełnie wciśniętą (mimo to czuć, że silnik ciąnie), a z kilka mm od puszczenia już czuć że moto jedzie. Strasznie mnie to irytuje, bo jeżdżę operując jednym palcem, a tu jak jakiś żółtodziób muszę wciskać klamkę całą dłonią, bo inaczej palce sobie gniotę :klnie:
Awatar użytkownika
Dalti
Po kostki w błocie
Posty: 217
Rejestracja: 13 lip 2016, 05:55
Motocykl: RX125,XL600V , TT600R ,530EXC zabawki
Lokalizacja: Przemyśl

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: Dalti »

jak nie moczyłeś to mogłeś je przepalić tarcze sprz. a przekładki zwichrować i będzie ciężko chodzić (Ale to teoria).Ręce już mi opadają jak widzę co ludzie wlewają za olej do tego silnika i jeśli chodzi o to to nie mam zamiaru się naciągać z ludźmi w tym temacie.
MarcinM
Lubiący błoto
Posty: 58
Rejestracja: 04 lis 2018, 10:52
Motocykl: Xt600 34l
Lokalizacja: głogów-polkowice-okolice

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: MarcinM »

ja zauważyłem ,że bardzo ważna jest regulacja linki i już kilka razy dziwna praca sprzęgła była spowodowana za mocno lub za słabo napiętą linką sprzegła,raz miałem podobny przypadek że na sprzegle po wrzuceniu na bieg 2-3 przy próbie odpalenia na pych nie szło kołem obrócić ,w cywilnej hondzie klamka sprzegła musi sobie lekko latać lużno bo też dziwnie sprzegło pracuje instrukcja podaje 2mm a ja muszę mieć 4-5 mm :wtf:
Łukasz TTR600
Lubiący błoto
Posty: 77
Rejestracja: 02 sty 2019, 16:58
Motocykl: Yamaha TTR 600

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: Łukasz TTR600 »

W mojej ttr ciągnęło więc przed rozbieraniem zamówiłem cały zestaw TRW Lucas tarcze przekładki sprężyny i uszczelka dekla po rozebraniu okazało się że tarcz w porównaniu do nowych było minimalnie mniej nie pamiętam teraz ale wiem że różnica była naprawdę gołym okiem niedostrzegalna a przyczyną ciągnięcia było tak mi się wydaje złe umiejscowienie tych dwóch węższych tarcz bo jest ich 2 w kaplecie i 6 tych szerszych a pierścień rozklejajacy był pośrodku kosza z tą werzsza tarcza .Ja złożyłem tak szeroka tarcza przekładka wąska tarcza pierścień rozklejajacy przekładka szeroka tarcza przekładka i tak na zmianę szeroka i przekładka na końcu
wąska tarcza i dekiel który dociska wszystko za pomocą śrub ze sprężynami należy pamiętać o punkcie na deklu i koszu . Wszystko lata elegancko nie ciągnie biegi wchodzą ok problem mam tylko z luzem bo czasem jak gdzieś podjadę chce wbić luz to z 2 wbija się 1 i odwrotnie ale czasem trafię :happy:
Łukasz TTR600
Lubiący błoto
Posty: 77
Rejestracja: 02 sty 2019, 16:58
Motocykl: Yamaha TTR 600

Re: Wymiana sprzęgła - co trzeba a co nie?

Post autor: Łukasz TTR600 »

Znalazłem jeszcze zdjęcie starej i nowej sprężyny .I zastanawiało mnie właśnie że te nowe tarcze mają węższe te kwadraciki które stykają się z przekładka w porównaniu do starych ale Artur mnie oświecił bo pisał wyżej że TRW łatwiej rozklejaja .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ODPOWIEDZ