Opiłki aluminium w filtrze oleju

Forum dotyczące problemów technicznych związanych z jednostką napędową i układem zasilania w XT
Awatar użytkownika
Laszlolot
Lubiący błoto
Posty: 28
Rejestracja: 28 maja 2019, 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Laszlolot »

Cześć
W świeżo kupionym xt 350 chciałem wymienić olej. Zacząłem od filtra oleju w którym znalazłem naprawdę sporo opiłek Alu. Pomyślałem że to efekt docierania cylindra i innych elementów które poprzedni właściciel deklarował że wymienił. Zmieniłem ten filtr i olej pojeździłem ok 150km, zaglądam w filtr a tam znów pełno opilkow. Ta jakby w silniku coś mocno skrawa o Alu. Co to może być? Czy ktoś miał tak samo?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Pawlo »

Rozbieraj od pokrywy głowicy w kierunku dołu póki jeszcze żyje, ciężko będzie inaczej wywróżyć. Ewentualnie daj chociaż fotę ile faktycznie tych opiłków jest.
Obrazek
Awatar użytkownika
Laszlolot
Lubiący błoto
Posty: 28
Rejestracja: 28 maja 2019, 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Laszlolot »

Sprawdziłem pokrywę zaworów - żadnych oznak szlifowania (ścierania), zdjąłem głowicę - też nic nie widać. Zdjąłem pokrywę sprzęgła i zauważyłem coś niepokojącego.
Wydaje mi się że koło zębate pracujące na wałku od kopki szlifuje fragmenty obudowy silnika. Na zdjęciu zaznaczyłem na czerwono. W tych miejscach jest odsłonięte aluminium i myślę że luz na wałku kopki może powodować ocieranie koła zębatego o elementy kartera silnika.
Co myślicie o takiej teorii?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Laszlolot
Lubiący błoto
Posty: 28
Rejestracja: 28 maja 2019, 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Laszlolot »

Zgodnie z sugestiami zacząłem przeglądać lementy silnika.
Tak wygląda filtr i opiłki na nim:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Laszlolot
Lubiący błoto
Posty: 28
Rejestracja: 28 maja 2019, 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Laszlolot »

A tak wyglądają powierzchnie karteru silnika z którym styka się koło zebate kopki.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Laszlolot
Lubiący błoto
Posty: 28
Rejestracja: 28 maja 2019, 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Laszlolot »

i ścierane powierzchnie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Laszlolot
Lubiący błoto
Posty: 28
Rejestracja: 28 maja 2019, 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Laszlolot »

Wałek kopki jest oryginalny (oczywiście ten z pierwszego montażu został urwany i zastapiony nowym).

Czy może koło zębate jest za duże?
Czy ktoś ma pomysł dlaczego koło styka się z karterem silnika?
Awatar użytkownika
Tygrys
Po kostki w błocie
Posty: 468
Rejestracja: 07 cze 2017, 13:49
Motocykl: Był tt600 s 4GV jest xr600

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Tygrys »

Cześć pomierz wałek i otwór w deklu od sprzęgła pewnie jest wyrobione i kantuje wałek.
Awatar użytkownika
Pawlo
Moderator
Posty: 2494
Rejestracja: 01 paź 2010, 19:29
Motocykl: Było TT600S
Jest KTM 690 Duke & 1290
Lokalizacja: Wrocław

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Pawlo »

Wygląda na wyrobiony otwór jak Tygrys pisze. Zastanawiam się tylko czy to aby na pewno jedyna przyczyna opiłków :niewiem: Sprawdzałeś okolice łańcucha rozrządu czy tam się coś nie wyciera? W niektórych silnikach, np. przy wytartych ślizgach, łańcuch potrafi trochę poobcierać.
Obrazek
Awatar użytkownika
Laszlolot
Lubiący błoto
Posty: 28
Rejestracja: 28 maja 2019, 12:02
Motocykl: Suzuki dl650 i Yamaha XT350

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

Post autor: Laszlolot »

Sprawdzałem prowadnice łańcucha rorządu. Są OK. W głowicy też nic nie było.
Wygląda na to że Tygrys ma rację.
Pomierzyłem wałek oraz tuleję i znalazłem tam luzy. Dodatkowo tuleja prowadząca wałek w obudowie silnika na nierównomierne wytarcie na dole. Pewnie to od częstego kopania bez odprężnika (kupiłem moto z urwanym wałkiem kopki). Moto ma dużą kompresję więc poprzedni właściciel musiał mocno kakać po kopniaku bez odprężnika aż urwał wałek i wytarł tuleję. Czeka mnie wymiana obudowy silnika :(
ODPOWIEDZ