Strona 1 z 1

TT600R /RE przednie zawieszenie. Jaki olej, ile, spec. -opis

: 13 sty 2015, 12:27
autor: Lukas G
Powitać, jako, że nie znalazłem konkretnej odpowiedzi na forum postanowiłem założyć nowy temat odnośnie zawieszenia przedniego w TTR. Głównie chodzi o dobór oleju, niestety nie jest tak kolorowo, nawet jeśli znamy normę oleju który powinien być zalany, nie bardzo wiadomo co dobrać, jeden olej 7,5W ma właściwości jak 5W a inny jak 10W tak więc sama ta norma niczego nam nie mówi. Niestety sprężyna i zaworki tłumiące w zawieszeniu są tak dobrane, że prawidłowo pracują tylko z olejem jaki przewidział producent.
Z ciekawszych rzeczy, wg serwisówki od TT600RE, wymiana oleju w lagach powinna odbywać się co 8h w przypadku jazdy moto-cross i co 20h w przypadku enduro. W serwisówce od TT600R nie ma wzmianki na ten temat więc należy przyjąć takie same rygory serwisowe ;)

Jeszcze trochę o olejach, nie patrzymy na normę SAE czyli 5/10/15W z karty charakterystyki natomiast, powinniśmy odczytać trzy wartości, indeks lepkości, lepkość w 40°C i 100°C, najbardziej interesuje nast lepkość w 40°C powinna być ona jak najbardziej zbliżona do tej z oleju zalecanego przez producenta. Im mniejsza różnica między lepkością w 40°C i 100°C tym lepszy olej, podobnie z indeksem lepkości, im jest on wyższy tym lepszy olej.
Żaden producent zawieszeń nie zaleca zmiany oleju celem poprawy sztywności zawieszenia, inaczej nie osiągniemy tego zmianą samego oleju. Jeśli bawimy się w dostosowanie zawieszenia pod własne upodobania, zmianie oleju powinny towarzyszyć zmiany zaworów tłumiących i sprężyn. Jeśli założymy, że zmieniając olej na "twardszy" (większa wartość lepkości w 40°C) usztywnimy zawieszenie to możemy się mocno rozczarować. Fakt na początku będzie sztywniej bo przez taką samą dziurkę w zaworze trzeba będzie przetłoczyć "gęstszy" olej ale... po pierwsze towarzyszyć temu będzie wyższa temp i olej szybko ulegnie degradacji tracąc swoje właściwości a po drugie przepływ policzony jest do charakterystyki sprężyny więc jako całość nie będzie to współgrało. To tyle wymądrzania, teraz konkrety:

TT600RE
Pojemność lagi 650cc
ilość oleju w ladze: 180mm mierzone od górnej krawędzi na ściśniętej ladze bez sprężyny
tolerancja ilości oleju 170mm-190mm mierzone jak wyżej
Zalecany olej: Liqui Moly racing suspention S.A.E. 7,5W
właściwości:
Lepkość w +40°C: 22,7 mm²/s
Lepkość +100°C: 4,8 mm²/s
Idndeks lepkości: 125

zamienniki oleju:
Motorex fork oil 5W
Lepkość w +40°C: 22,6 mm²/s
Lepkość +100°C: 5,6 mm²/s
Idndeks lepkości: 200

Motul light/medium 7,5W
Lepkość w +40°C: 24 mm²/s
Lepkość +100°C: 4,9 mm²/s
Idndeks lepkości: 131

Lepszy byłby Motul Factory Line Medium 5W-10W ale już go niema w sprzedaży

TT600R
Pojemność lagi 615cc
ilość oleju w ladze: 160mm mierzone od górnej krawędzi na ściśniętej ladze bez sprężyny
tolerancja ilości oleju 150mm-170mm mierzone jak wyżej
Zalecany olej: Yamaha 01 fork oil (KYB)
właściwości:
Lepkość w +40°C: 15,6 mm²/s
Lepkość +100°C: 3,45 mm²/s
Idndeks lepkości: 150
(cholernie drogi, jakby wymieniać go zgodnie z rygorem ser. to lepiej postawić moto w garażu)

Zamienniki oleju:
Motorex fork oil 2,5W
Lepkość w +40°C: 15,1 mm²/s
Lepkość +100°C: 4,2 mm²/s
Idndeks lepkości: >200

Motul Very Light 2,5W
Lepkość w +40°C: 15 mm²/s
Lepkość +100°C: 3,5 mm²/s
Idndeks lepkości: 112

Najbliższa oryginałowi byłaby mieszanka motorex 2,5W i 5W w stosunku 90%-10%, lepkość takiego mixu w +40°C wynosi 15,7mm²/s

Przydatne linki:
http://www.peterverdone.com/archive/lowspeed.htm od Gacka
http://www.peterverdone.com/archive/fil ... 20oils.pdf podobna lista jak wyżej

http://lh4.ggpht.com/_2vhJAPm7CgU/S-Gc4 ... 20Oils.jpg charakterystyka olei Motorex
http://lh6.ggpht.com/_2vhJAPm7CgU/S-Gc5 ... 0Chart.jpg tabela mieszanie Motorexow celem uzyskania zadanych właściwości.

Wyszedł mi z tego trochę esej ale mam nadzieje, że komuś się przyda. Gdyby ktoś się natknął na jeszcze inne oleje dostępne u nas o charakterystyce zbliżonej do tych zalecanych przez producenta to wrzucajcie ;)

Re: TT600R /RE przednie zawieszenie. Jaki olej, ile, spec. -

: 15 sty 2015, 23:21
autor: Pawlo
Wzorowo rozkminiony temat :browar:
Czyli nie trzeba mieszać 5W z 10W, żeby wyszło 7,5W? :oops: Dobrze wiedzieć ;)

Re: TT600R /RE przednie zawieszenie. Jaki olej, ile, spec. -

: 16 sty 2015, 08:06
autor: Lukas G
Pawlo pisze:Wzorowo rozkminiony temat :browar:
Czyli nie trzeba mieszać 5W z 10W, żeby wyszło 7,5W? :oops: Dobrze wiedzieć ;)
Dzięki
Ogólnie nie trzeba patrzeć na W bo u każdego producenta ta sama norma odpowiada innym właściwością ;)
Z najfajniejszych które rzuciły mi się w oczy to castrol 10W który ma właściwości jak "miękkie" 2,5W innych producentów.

Re: TT600R /RE przednie zawieszenie. Jaki olej, ile, spec. -

: 16 sty 2015, 11:15
autor: Gacek
Lukas G pisze:
Pawlo pisze:Wzorowo rozkminiony temat :browar:
Czyli nie trzeba mieszać 5W z 10W, żeby wyszło 7,5W? :oops: Dobrze wiedzieć ;)
Dzięki
Ogólnie nie trzeba patrzeć na W bo u każdego producenta ta sama norma odpowiada innym właściwością ;)
Z najfajniejszych które rzuciły mi się w oczy to castrol 10W który ma właściwości jak "miękkie" 2,5W innych producentów.

Moim zdaniem trochę się zapędziłeś :| skupianie się głownie na parametrach lepkości kinematycznej nie jest na pewno antidotum na wszystko .
Najprościej o tym w praktyce przekonasz się wtedy kiedy zakupisz fizycznie gęściejsza oliwę która będzie miała zbliżoną a nawet taką samą charakterystykę lepkościowo - kinematyczną . Wszystko wyłazi w tzw praniu ;) .

Re: TT600R /RE przednie zawieszenie. Jaki olej, ile, spec. -

: 17 sty 2015, 09:02
autor: Lukas G
Gacek pisze:
Lukas G pisze:
Pawlo pisze:Wzorowo rozkminiony temat :browar:
Czyli nie trzeba mieszać 5W z 10W, żeby wyszło 7,5W? :oops: Dobrze wiedzieć ;)
Dzięki
Ogólnie nie trzeba patrzeć na W bo u każdego producenta ta sama norma odpowiada innym właściwością ;)
Z najfajniejszych które rzuciły mi się w oczy to castrol 10W który ma właściwości jak "miękkie" 2,5W innych producentów.

Moim zdaniem trochę się zapędziłeś :| skupianie się głownie na parametrach lepkości kinematycznej nie jest na pewno antidotum na wszystko .
Najprościej o tym w praktyce przekonasz się wtedy kiedy zakupisz fizycznie gęściejsza oliwę która będzie miała zbliżoną a nawet taką samą charakterystykę lepkościowo - kinematyczną . Wszystko wyłazi w tzw praniu ;) .
Gacek, pozwolę się z Tobą nie zgodzić. Nie nie istnieje coś takiego jak gesty i rzadki olej o tej samej lepkości kinematycznej a to z tego prostego powodu, ze gęstość cieczy jest składową lepkości kinematycznej (z mechaniki płynów lepkość kinematyczna równa jest stosunkowi lepkości dynamicznej do gęstości cieczy) więc zmieniając wartość gęstość zmieniamy również wartość lepkości kinematycznej.

Ale masz racje, skupianie się na ww lepkości nie jest antidotum na wszystko, faktycznie jest to najważniejszy parametr dotyczący doboru oleju do zawieszenia, nie jest to mój wymysł, zanim napisałem ten post przewertowałem trochę sieć i zarówno polskie jak i zagraniczne serwisy twierdzą, że tak jest, natomiast ważne są jeszcze dodatki do oleju, ale tego nie jesteśmy w stanie zweryfikować tak łatwo.

Re: TT600R /RE przednie zawieszenie. Jaki olej, ile, spec. -

: 17 sty 2015, 10:18
autor: ArturS
Ciekawy temat. Faktycznie rozbieżności w zależności od marki są dość znaczne. Co jakiś czas będę uzupełniał plik: http://riderparts.pl/pliki/fork_oil_classification.pdf

Re: TT600R /RE przednie zawieszenie. Jaki olej, ile, spec. -

: 19 sty 2015, 21:29
autor: Gacek
Może nie zbyt przejrzyście się wyraziłem :?
Lepkość kinematyczna dla oliwy to stosunek lepkości do gęstości , wiec pod takim kryterium w tej wartości może odpowiadać oliwa o większej gęstości adekwatnej lepkości , parametr będzie takim samym ułamkiem jednak praca na takiej oliwie będzie przebiegać diametralnie inaczej ,i to by było na tyle z mojej strony ;) .