Strona 1 z 1

Różnice mocy w XT

: 22 lis 2018, 19:46
autor: Bartoszgd
Zagłębiał się ktoś w temat różnic w mocach w poszczególnych rocznikach xt? Z czego wynikają? Czy są jakieś roznice w dyszach gaźnika, czy konstrukcja airbox? Moduł zapłonowy?

Ma ktoś wiedzę na ten temat?

Re: Różnice mocy w XT

: 23 lis 2018, 13:12
autor: ArturS
Moduł i airbox to główne różnice. Są też różnie umiejscowione czujniki położenia wału i ich rodzaj. Generalnie wszystko jeden ch..j, tylko na papierze inaczej wygląda. Jak dla mnie z 600-tek, z tych którymi się woziłem, najlepiej zapierdzielały XT600Z 1VJ Mallorego i TT600R klienta. W zakresie obrotów nieużytecznych dla XT/TT600 najlepiej zapierdzielała moja 3AJ na poprzednim silniku (czy tam głowicy). Teraz mam doprężający tłok wiseco, głowicę z 43F i dół w porównaniu do dwóch pozostałych 3AJ w garażu to wariat straszny. Jeśli moto nie dłubane i wszystko w oryginale, to kwestia konkretnego egzemplarza, a nie nawet modelu. Różnica potrafi być na prawdę mocno odczuwalna.

Re: Różnice mocy w XT

: 24 lis 2018, 21:16
autor: xt600moto
a nie jest tak czasami że różnica jest w zaworach i wałku głowicy bo jak moduł ma inna mape to wałek też może być trochę inny inne czasy otwierania lub jeszcze w gaźnik inne dysze czy coś nie studiowałem manuali wszystkich roczników jakie są różnice a;e wydaje mi się że tam był wał inny w tych modelach 46 kucy i inne sprzęgło to tez mogło mieć wpływ na oddawanie mocy ale w fabryce to mierzyli moc silnika anie chyba ile oddaje na koło zresztą ja nie miałem styczności z wieloma wersjami nie rozbierałem ich i nie przymierzałem jakie zmiany były ale na pewno coś miało wpływ mi się wydaje ze zmniejszyli spalanie mnie tez zastanawiało czemu z 46 kucy w ost jest podane 40 nie całe i mniej się wkręcają na obroty

Re: Różnice mocy w XT

: 24 lis 2018, 21:28
autor: Gacek
Na ile sie orientuje róznice mocy wynikają z wprowadzenia nowych norm emisji spalin obowiazujacych na terenach na których motocykle były sprzedawane.
Zmiany objeły takie podzespoły jak ArturS opisał + inny dynamicznie kolektor wydechowy .

Re: Różnice mocy w XT

: 26 lis 2018, 18:22
autor: coobah
Nie zglebialem tematu doglebnie, ale tez mnie zawsze ciekawil.


Z tego co mowi Wikipedia, to:

- XT600 od 1984 do 1994 osiagaly od 27 do 44 koni
- wystepowaly w wersjach zdlawionych do 27 koni na m.in. Niemcy
- Od 1995 (czyli ostatni wypust 3TB i potem VJ01 i DJ02 do 2003r.) XT600 mialy od 34 do 39 koni

- XT600Z od 1983 do 1985 osiagaly od 27 do 44 koni , a 1986 do 1990 27-46
- XT600Z wystepowaly w 2 roznych wersjach zdlawionych 27 i 34 konie.


Jakby wziac to na logike, to zapewne do 95 mielismy tylko rozne wersje, ze wzgledu na prawo (podatki, ubezpieczenia, kategorie prawa jazdy itd.). Po 1995 wplyw na maxymalna moc niezdlawionych modeli, zapewne mialy normy emisji spalin.

Zglebilem temat swojej wersji, czyli 3UW. Jest to zdlawione 3TB z 1992r. do 27 koni na rynek niemiecki wlasnie. Porownujac numery czesci, oraz dane serwisowe:
- kompletne glowice te same (z walkami, zaworami itd.)
- tlok, cylinder te same
- modul ten sam

- inne krocce dolotowe glowica/gaznik (wezsze)
- inne dysze i gilice
- inne ustawienie "sruby skladu mieszanki/biegu jalowego" (ze wzgledu na dysze oczywiscie)

Numeru tlumika nie porownywalem, bo go i tak nie posiadam, ale watpie by byl inny.

Nie kumam sie za bardzo na wersjach i rocznikach, ale jesli ktos obeznany zapoda konkretne modele/roczniki do sprawdzenia, to bedzie mozna porownac walki/moduly itd.

Re: Różnice mocy w XT

: 26 lis 2018, 22:23
autor: Gacek
Piszac o wydechu miałem na mysli kolektory róry prowadzoce spaliny w wydech ,w nowszych wersjach mają w przyblizeniu równa długosc spaliny wpadaja w rure jakby równoczesnie w wczesniejszych wersjach kolanka miały rózna długosc i spaliny nie wchodziły w wydech jednoczesnie ;) .

Re: Różnice mocy w XT

: 27 lis 2018, 06:50
autor: coobah
No tak, tylko że to nowsze wersję są słabsze.

Poza tym, kolektory w XT prowadzą (oba) od jednego cylindra, tylko że z 2 zaworow wydechowych. Tu już by musiał wypowiedzieć się jakiś większy spec w tej materii, ale nie wiem, czy tutaj równa długość kolektorów da taki sam efekt jak wyrównanie rur kolektorów różnych cylindrów.


BTW: Moja wypowiedź o tlumiku nie miała związku z Twoja o kolektorze. Napisalem z reszta, ze porownuje wlasciwie 2szt. 3TB.

Re: Różnice mocy w XT

: 28 lis 2018, 14:38
autor: xt600moto
Gackowi chodziło że w nowszych xt są kolanka połączone na tej samej długości i może to zakłócać cyrkulacje spalin że spaliny nie osiągają prędkości wylotu takiej jak w starszych wersjach ale widziałem w paru motocyklach takie rozwiązanie i mi się wydaje ze nie miało by tak dużego wpływu zresztą w mojej xt 600e zrobili mi nowe kolanka z stali nierdzewnej o troszkę większym przekroju i jakoś mocy jej nie przybyło dopiero jak wymieniłem wydech to lepiej się zbierała i bardziej chodziło raczej o wydech na tym był zdławiony ale ile go mogli zdławić 1,5 kuca bo jak czytałem po wymianie wydechu i filtra powietrza można uzyskać max 2 kucy dysze to kolejne kuce ale mi się nie wydaje żeby więcej dało jak 2 bo te co były blokowane to miały wstawione coś wstawione żeby się nie otwierały do końca to jeżeli po takich przeróbkach uzyskał bym max 5 kucy do silnika 39 to gdzie reszta tych koni do 47 albo te 47 kucy to mit bo nawet tt gdzie miały być bardziej terenowe nie były mocniejsze od xt,

przy okazji się zapytam czy silnik tt są takie same jak xt nie licząc skrzyni czy resztą podzespołów można przekładać pomiędzy motocyklami

Re: Różnice mocy w XT

: 21 gru 2018, 03:05
autor: ArturS
xt600moto pisze: przy okazji się zapytam czy silnik tt są takie same jak xt nie licząc skrzyni czy resztą podzespołów można przekładać pomiędzy motocyklami
Silniki są generalnie bliźniacze, ale biorąc pod uwagę modele od 90r. wzwyż silnik TT600R odstaje nieco od rocznikowo podobnych. Ale nie żeby miał coś zupełnie innego. Po prostu jest w nim trochę zamieszania - nie wszystko w TT600R pasuje np. z XT600 3TB, ale to co nie pasuje, to pasuje np. ze starego 43F.

Re: Różnice mocy w XT

: 22 gru 2018, 19:55
autor: Gacek
xt600moto pisze:Gackowi chodziło że w nowszych xt są kolanka połączone na tej samej długości i może to zakłócać cyrkulacje spalin że spaliny nie osiągają prędkości wylotu takiej jak w starszych wersjach ale widziałem w paru motocyklach takie rozwiązanie i mi się wydaje ze nie miało by tak dużego wpływu zresztą w mojej xt 600e zrobili mi nowe kolanka z stali nierdzewnej o troszkę większym przekroju i jakoś mocy jej nie przybyło dopiero jak wymieniłem wydech to lepiej się zbierała i bardziej chodziło raczej o wydech na tym był zdławiony ale ile go mogli zdławić 1,5 kuca bo jak czytałem po wymianie wydechu i filtra powietrza można uzyskać max 2 kucy dysze to kolejne kuce ale mi się nie wydaje żeby więcej dało jak 2 bo te co były blokowane to miały wstawione coś wstawione żeby się nie otwierały do końca to jeżeli po takich przeróbkach uzyskał bym max 5 kucy do silnika 39 to gdzie reszta tych koni do 47 albo te 47 kucy to mit bo nawet tt gdzie miały być bardziej terenowe nie były mocniejsze od xt,

przy okazji się zapytam czy silnik tt są takie same jak xt nie licząc skrzyni czy resztą podzespołów można przekładać pomiędzy motocyklami
W swim czasie tez podobnie interpretowałem jak ty końcówkę wydechu :| .
Jak wystrugałem sobie pare innych parametrowo ja to określam tłumików dziwnym trafem zauważyłem ze to kolektor jest w wiekszej mierze odpowiedzialny (może nie za moc ) a bardziej za dynamikę i moment jaki generuje piec na określonych obrotach .
Jak bym sugerował sie tylko tym co ludzie na internetach podają i słuchałbym opini handlarzy ładujac kase w reklamowane przez nich produkty to zapewne pod presją wydanej bibuły też bym sugerował innym takie modyfikacje .