Strona 1 z 2

Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 30 cze 2019, 08:03
autor: Laszlolot
Cześć
W świeżo kupionym xt 350 chciałem wymienić olej. Zacząłem od filtra oleju w którym znalazłem naprawdę sporo opiłek Alu. Pomyślałem że to efekt docierania cylindra i innych elementów które poprzedni właściciel deklarował że wymienił. Zmieniłem ten filtr i olej pojeździłem ok 150km, zaglądam w filtr a tam znów pełno opilkow. Ta jakby w silniku coś mocno skrawa o Alu. Co to może być? Czy ktoś miał tak samo?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 02 lip 2019, 19:49
autor: Pawlo
Rozbieraj od pokrywy głowicy w kierunku dołu póki jeszcze żyje, ciężko będzie inaczej wywróżyć. Ewentualnie daj chociaż fotę ile faktycznie tych opiłków jest.

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 03 lip 2019, 08:14
autor: Laszlolot
Sprawdziłem pokrywę zaworów - żadnych oznak szlifowania (ścierania), zdjąłem głowicę - też nic nie widać. Zdjąłem pokrywę sprzęgła i zauważyłem coś niepokojącego.
Wydaje mi się że koło zębate pracujące na wałku od kopki szlifuje fragmenty obudowy silnika. Na zdjęciu zaznaczyłem na czerwono. W tych miejscach jest odsłonięte aluminium i myślę że luz na wałku kopki może powodować ocieranie koła zębatego o elementy kartera silnika.
Co myślicie o takiej teorii?

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 09 lip 2019, 12:13
autor: Laszlolot
Zgodnie z sugestiami zacząłem przeglądać lementy silnika.
Tak wygląda filtr i opiłki na nim:

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 09 lip 2019, 12:14
autor: Laszlolot
A tak wyglądają powierzchnie karteru silnika z którym styka się koło zebate kopki.

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 09 lip 2019, 12:15
autor: Laszlolot
i ścierane powierzchnie.

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 09 lip 2019, 12:19
autor: Laszlolot
Wałek kopki jest oryginalny (oczywiście ten z pierwszego montażu został urwany i zastapiony nowym).

Czy może koło zębate jest za duże?
Czy ktoś ma pomysł dlaczego koło styka się z karterem silnika?

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 10 lip 2019, 06:18
autor: Tygrys
Cześć pomierz wałek i otwór w deklu od sprzęgła pewnie jest wyrobione i kantuje wałek.

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 10 lip 2019, 18:45
autor: Pawlo
Wygląda na wyrobiony otwór jak Tygrys pisze. Zastanawiam się tylko czy to aby na pewno jedyna przyczyna opiłków :niewiem: Sprawdzałeś okolice łańcucha rozrządu czy tam się coś nie wyciera? W niektórych silnikach, np. przy wytartych ślizgach, łańcuch potrafi trochę poobcierać.

Re: Opiłki aluminium w filtrze oleju

: 11 lip 2019, 10:02
autor: Laszlolot
Sprawdzałem prowadnice łańcucha rorządu. Są OK. W głowicy też nic nie było.
Wygląda na to że Tygrys ma rację.
Pomierzyłem wałek oraz tuleję i znalazłem tam luzy. Dodatkowo tuleja prowadząca wałek w obudowie silnika na nierównomierne wytarcie na dole. Pewnie to od częstego kopania bez odprężnika (kupiłem moto z urwanym wałkiem kopki). Moto ma dużą kompresję więc poprzedni właściciel musiał mocno kakać po kopniaku bez odprężnika aż urwał wałek i wytarł tuleję. Czeka mnie wymiana obudowy silnika :(