Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Wszystko o tym motocyklu.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Edi
Lubiący błoto
Posty: 35
Rejestracja: 11 maja 2015, 11:13
Motocykl: Yamaha XT 600 Tenere

Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Post autor: Edi »

Cześć!
Przy jakich prędkościach "w trasie" czujecie się komfortowo na XT-kach? Interesuje mnie model, zębatki + opony.

U mnie jest tak: opony 1VJ - Continental TKC80 + zębatki 14/39. Najprzyjemniej się jedzie w przedziale 70 - 80 km/h. Nie czuć drgań, a silnik nie wyje. Obroty w okolicach 4 tys. Da się jechać 120 km/h ale smaku w tym nie ma. Motocyklem trzęsie, obroty w granicach 6 tys.

Dodam tylko, że: napęd nowy, łożyska kół nowe, opony 3 letnie, łożysko główki ramy nowe, koła centrowane, luzy zaworowe okej, gażnik też, świeca: kawa z mlekiem - czyli wszystko zgodnie z zasadami sztuki.

Zastanawiam się, czy z moją jest coś nie tak, czy po prostu taka charakterystyka tego motocykla. Zwłaszcza, że widzę, że niektórzy z Was robią nimi trasy zagraniczne. Po prostu nie potrafię sobie wyobrazić, aby autostradą przez Węgry cisnąć 120 km/h przez 4 godziny na XT-ku.

Pozdro!
asd
Lubiący błoto
Posty: 39
Rejestracja: 02 paź 2019, 13:21
Motocykl: Xt 600

Re: Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Post autor: asd »

Ja posiadam 3TB z 93r., koła 18/21, opony Pirelli MT21 z przełożeniem 15/47.

Akceptowalna prędkość przelotowa z którą się poruszam to 100-110km/h, chwilowa z jaką jechałem to chyba maksymalnie 130, więcej nie próbowałem. U mnie jest jeszcze kwestia przekłamywania licznika, która wynika być może ze zmiany kół i przy licznikowych 100km/h gps pokazywał mi 103-105km/h, więc licznik zaniża.

Maksymalne trasy jakie robie to 130km bez zsiadania z motocykla i to jest ok, 400 brzmi jak spore wyzwanie :) w moim przypadku głównym problemem jest hałas i opór powietrza, przy 100 na liczniku jedyne co słyszę to szum wiatru, wibracje też są ale to drugorzędny problem dla mnie.
Awatar użytkownika
Edi
Lubiący błoto
Posty: 35
Rejestracja: 11 maja 2015, 11:13
Motocykl: Yamaha XT 600 Tenere

Re: Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Post autor: Edi »

Dzięki ASD! Z tego co liczę, to przy twoich przełożeniach v-max to właśnie okolice 130 - 140 km/h. Na moich okolice 150 km/h, przy czym również czarno widzę jazdę 130 km/h XT-kiem dłużej niż przez chwilę (o ile w ogóle).

Wychodzi na to, że to motocykl bardziej do turystyki w lekkim terenie: szutry, łąki, lasy - co również ma swoje uroki.
Awatar użytkownika
kurol
Po kostki w błocie
Posty: 300
Rejestracja: 08 kwie 2017, 09:29
Motocykl: BMW R1150GS Yamaha TTR600 TENERE 700
Lokalizacja: Krakow

Re: Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Post autor: kurol »

Nie wiem jak w XT ale w blizniaczym silniku TTR byly stosowane dwa rodzaje przelozen miedzy walem korbowym a koszem sprzeglowym w zaleznosci od rocznika.
Awatar użytkownika
ArturS
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 2258
Rejestracja: 09 lis 2011, 07:24
Motocykl: XT600Z Tenere 3AJ, Husqvarna TE610ie
Lokalizacja: Łaziska Górne
Kontakt:

Re: Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Post autor: ArturS »

Starsze XT600, tj. do 90r. (pomijając 3AJ '90) i TT600R miały przełożenie pierwotne znacznie skracające skrzynię i stosowane wtedy były przełożenia fabryczne typu 15/39, czy 15/40, a w TTR 15/44. Prawdopodobnie takie przełożenie pierwotne mogło być stosowane też w 3UW (3TB fabrycznie kastrowane), bo wg specyfikacji tez wychodziły z przełożeniem 15/39 mimo ograniczonej mocy, ale tego już nie wiem. 3AJ od 90r (szary silnik), XT600E, TT600E, TT600S, TT600RE miały już przełożenie pierwotne, do którego były fabrycznie stosowane tylne zębatki 45-47z i to mniej więcej to samo co w starszych modelach te 39-44.

Moja 3AJ '90 dla przełożeń fabrycznych 15/45 dobrze się czuje w trasie przy ok 100-110km/h. Jak latałem co weekend trasę Śląsk-Warszawa, to już wrzuciłem 16/45 - pozwoliło to trzymać prędkość 120-125km/h bez większych męczarni. Ale prędkość wcale nie wzrosła, moc jest na tyle mała, że moto szybciej leciało na IV biegu niż na V.
W 1VJ dochodzi jeszcze jeden element - brak osłony przed wiatrem. Ja wiem, że jakieś nakedy szosowe jadą w trasie po 150-180km/h, ale jakoś sobie tego nie potrafię wyobrazić. W husqvarnie mam spory zapas mocy, a prędkość przelotowa wcale nie jest większa, bo po prostu łeb urywa, a do tego niska waga moto powoduje dodatkową walkę. Huską udało mi się dociągnąć gdzieś do 170km/h (GPS tak samo wskazywał, przy przekłamaniu licznika w tenerce chyba byłoby z 200km/h na budziku), moto nadal ciągło jak głupie, ale już byłem tak posrany, że odpuściłem modląc się, żeby nie złapać jakiejś shimmy.

Wracając do XT600, kilka razy jechałem gdzieś dalej na kołach (Rumunia, Albania itp) i prędkość przelotowa to było max 120km/h, powyżej tego suma czynników jak drgania, walka z wiatrem itp powodowały zmęczenie na tyle duże, że potem trzeba było robić sporo dłuższe pauzy. Jak dla mnie przyjemność z jazdy kończy się w okolicy 105-110km/h licznikowych.
Awatar użytkownika
kurol
Po kostki w błocie
Posty: 300
Rejestracja: 08 kwie 2017, 09:29
Motocykl: BMW R1150GS Yamaha TTR600 TENERE 700
Lokalizacja: Krakow

Re: Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Post autor: kurol »

Ile obrotow maja Wasze silniki przy predkosci 100km/h.
Na wiosne zmienilem przelozenie w ttr na 14/47 i przy takiej predkosci (wedlug gps) mam 5100 obrotow.
Rzadko korzystam z takich predkosci bo krece sie raczej po krzakach wkolo komina.
Ale czasami trzeba gdzies przeleciec autostrada i boje sie zeby tloka nie zgubic :)
Awatar użytkownika
fakir
Po kostki w błocie
Posty: 314
Rejestracja: 03 wrz 2014, 10:15
Motocykl: VFR750 & XT600 1VJ
Lokalizacja: Poznań

Re: Prędkość przelotowa waszych XT-ków

Post autor: fakir »

https://www.gearingcommander.com
Na stronie można sobie pokombinować z zębatkami
Yamaha XJ600N
Honda VFR750
Yamaha XT600z Ténéré
ODPOWIEDZ