Strona 1 z 1

Rosnące obroty silnika

: 14 cze 2021, 06:40
autor: PikaCz
Witam szanownych forumowiczów,

Od jakiegoś czasu mam problem ze swoim moto.

Po nagrzaniu się i przejechaniu już jakiś 30 km jak wciskam sprzęgło lub jak wrzucę na luz zaczynają szybko rosnąć obroty silnika. Gdy wrzucę bieg i puszczę sprzęgło obroty spadają, podczas jazdy motor nie przyśpiesza sam jednak przy wciśnięciu sprzęgła obroty znowu się podnoszą i silnik chce wyskoczyć z ramy. Gdy podjeżdżam do świateł i wrzucam na luz silnik zaczyna wkręcać się na obroty jak bym odkręcał manetkę gazu na max-a, ludzie patrzą na mnie jak na idiotę :oops:

Zauważyłem że przy odpalaniu gdy wyciągam ssanie na maxa silnik również ma bardzo wysokie obroty (na ucho ponieważ nie mam obrotomierza) skręcam więc ssanie do połowy i wtedy jest ok. Gdy silnik się trochę rozgrzeje ok 5 min wyłączę ssanie obroty są stabilne. Ale po przejechaniu tych kilkudziesięciu kilometrów silnik na luzie wkręca się samoistnie na wysokie obroty.

Nie bardzo wiem co może powodować taki efekt czy to problem z gaźnikiem czy jakieś lewe powietrze ? Proszę o jakąś wskazówkę. :niewiem:

Re: Rosnące obroty silnika

: 14 cze 2021, 16:47
autor: Pawlo
Objaw typowy dla lewego powietrza - sprawdź króćce pomiędzy gaźnikiem a głowicą. Jeśli będą w 100% szczelne to być może problem w samym gaźniku.

Re: Rosnące obroty silnika

: 15 cze 2021, 13:27
autor: PikaCz
Ok, dziękuję za wskazówkę, jak tylko będę miał okazję spróbuję sprawdzić stan króćców i dam znać :)

Re: Rosnące obroty silnika

: 18 cze 2021, 12:53
autor: PikaCz
Króćce ssące wyglądają dobrze, nie widać żadnych pęknięć, o-ringi pod nimi też wyglądają ok.

Natomiast cały airbox okazał się mocno klejony. Według manuala pomiędzy pokrywami lewą i prawą mają być uszczelki. U mnie jednej nie było a druga strona była sklejona jakimś klejem.

Pytanie czy wystarczy że zamiast oryginalnej uszczelki wsadzę tam kawałek sznura gumowego ?
Czy te dwie gumy łączące airbox-a z gaźnikiem powinny być też jakoś dodatkowo uszczelnione? U mnie widać tam ślady jakiegoś klejenia silikonem lub czymś podobnym.

Re: Rosnące obroty silnika

: 19 cze 2021, 18:13
autor: Pawlo
Ja bym wymienił wszystko co klejone/rzeźbione na nowe lub używane w bardzo dobrym stanie, zależy jakie masz podejście do tematu. Szczegółów jak wygląda airbox w XT nie kojarzę, bo nie miałem, także nie pomogę jeśli chodzi o klapki i doloty. W każdym bądź razie to co napisałeś nie będzie mieć aż tak dużego wpływu na objaw, który opisujesz. Króćce często się też rozwarstwiały - guma odchodziła od elementów metalowych. Ale jeśli jesteś pewien króćców to być może po prostu jeździsz na nieprawidłowej mieszance, prawdopodobnie na zbyt ubogiej. Sprawdź sobie w pierwszej kolejności świecę, możesz przy okazji wymienić jeśli nie wiesz jaki ma przebieg - koszt w sumie niewielki. Jeśli kolor świecy będzie nieprawidłowy to bierz się za dogłębne czyszczenie i regulację gaźnika. Ogólnie serwisówki dobrze opisują tą procedurę. Na forum znajdziesz też obszerne tematy z tym powiązane:
:arrow: http://forum.yamahaxt.pl/viewtopic.php?f=27&t=829
:arrow: http://forum.yamahaxt.pl/viewtopic.php?f=2&t=380

Re: Rosnące obroty silnika

: 20 cze 2021, 03:42
autor: Tygrys
Wężyk zamiast Ori uszczelki może być - lub wszystko co uszczelni połączenie ale króćce pomiędzy airboxem a gaźnikiem muszą być bezwzględnie szczelne gdyż jest to już przecież czysta przestrzeń za filtrem i każda dziura powodować będzie zasysanie syfu. Zacząłbym za radą kol Pawlo od czyszczenia i weryfikacji gaźników (nie omijamy sitka na zaworku iglicowym) . Króćce sprawdzamy psikajac plakiem na chodzącym silniku wszelkie zmiany obrotów mówią o nieszczelnościach.