naprawa przednich lag
- bartxt
- Po kostki w błocie
- Posty: 116
- Rejestracja: 17 maja 2010, 10:08
- Lokalizacja: Poznań
naprawa przednich lag
Witam
Po wczorajszej przejażdżce zauważyłem spory wyciek oleju w prawej ladze. Przy jeździe też czułem że jest coś nie tak, bo gdy na gruncie brałem łuk z dociążeniem w prawo z sporym przechyłem To czułem wyraźne dobicie na kierze .
Tak więc sprawa jest prosta puscił amor
Może któryś z kolegów przerabiał już ten temat i podpowie jak to zrobić i (+- ) jakiś kosztorys i na ilę trzeba się przygotować
pozdro
Po wczorajszej przejażdżce zauważyłem spory wyciek oleju w prawej ladze. Przy jeździe też czułem że jest coś nie tak, bo gdy na gruncie brałem łuk z dociążeniem w prawo z sporym przechyłem To czułem wyraźne dobicie na kierze .
Tak więc sprawa jest prosta puscił amor
Może któryś z kolegów przerabiał już ten temat i podpowie jak to zrobić i (+- ) jakiś kosztorys i na ilę trzeba się przygotować
pozdro
Yamaha XT600 3TB/91r
Rear: MITAS stoneking cross (kocha)
Front: METZELER karoo 2 (kocha)
Rear: MITAS stoneking cross (kocha)
Front: METZELER karoo 2 (kocha)
- terenowiecc
- Administrator
- Posty: 1734
- Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
- Motocykl: LC4
- Lokalizacja: LCH
Re: naprawa przednich lag
Imo uszczelniacze do wymiany i olej. Koszt max 50zł
Żeby wymienić uszczelniacze musisz rozebrać zawias. Aby tego dokonać należy odkręcić śrubę na imbus na dole lagi. Następnie będzie potrzebny klucz w kształcie litery "T" żeby rozebrać lagę na 2 części. Później tylko zdejmujesz pierścień zabezpieczający i wymieniasz uszczelniacz. Składasz zawias, zalewasz olej i latasz
Do poczytania:
viewtopic.php?f=17&t=841
viewtopic.php?f=17&t=85
Żeby wymienić uszczelniacze musisz rozebrać zawias. Aby tego dokonać należy odkręcić śrubę na imbus na dole lagi. Następnie będzie potrzebny klucz w kształcie litery "T" żeby rozebrać lagę na 2 części. Później tylko zdejmujesz pierścień zabezpieczający i wymieniasz uszczelniacz. Składasz zawias, zalewasz olej i latasz
Do poczytania:
viewtopic.php?f=17&t=841
viewtopic.php?f=17&t=85
- bartxt
- Po kostki w błocie
- Posty: 116
- Rejestracja: 17 maja 2010, 10:08
- Lokalizacja: Poznań
Re: naprawa przednich lag
dzięki za szybkie info
powiec jeszcze jaki olej żeby nie stracił na twardosci bo do tej pory było ponad standart
powiec jeszcze jaki olej żeby nie stracił na twardosci bo do tej pory było ponad standart
Yamaha XT600 3TB/91r
Rear: MITAS stoneking cross (kocha)
Front: METZELER karoo 2 (kocha)
Rear: MITAS stoneking cross (kocha)
Front: METZELER karoo 2 (kocha)
- terenowiecc
- Administrator
- Posty: 1734
- Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
- Motocykl: LC4
- Lokalizacja: LCH
Re: naprawa przednich lag
Serwisówka podaje 10W i tego bym się trzymał. Nie wiem w jakim jest stanie zawias w Twoim moto, u mnie po zakupie była tragedia. W zimie przy okazji małego remontu wymieniłem uszczelniacze, olej (zalałem 10W wg. zaleceń producenta), wstawiłem tulejki dystansowe o dł. jak dobrze pamiętam 15mm (gdzieś w temacie o moim moto jest to opisane) i po tych zabiegach zawias pracuje super...ale od amora w Maziego 1VJ i tak go dzieli przepaść
Do poczytania o tulejkach:
viewtopic.php?f=17&t=880
Co do oleju to możesz poeksperymentować z nieco gęstszym, ale bez przesady. Jak zalejesz powiedzmy 20W to z zawiasu może zrobić się beton...
Kolejna sprawa to powietrze. W starszych XT przednie zawieszenie jest pompowane, więc z ciśnieniem można też poeksperymentować, ale w 3TB tego nie ma więc to Ciebie nie dotyczy niestety.
Do poczytania o tulejkach:
viewtopic.php?f=17&t=880
Co do oleju to możesz poeksperymentować z nieco gęstszym, ale bez przesady. Jak zalejesz powiedzmy 20W to z zawiasu może zrobić się beton...
Kolejna sprawa to powietrze. W starszych XT przednie zawieszenie jest pompowane, więc z ciśnieniem można też poeksperymentować, ale w 3TB tego nie ma więc to Ciebie nie dotyczy niestety.
-
- Administrator
- Posty: 1006
- Rejestracja: 24 gru 2009, 11:58
- Lokalizacja: LU
Re: naprawa przednich lag
Ponieważ mój Braciszek do końca nie pamięta jak rozbierał przedni zawias w swoim tłuczku może ktoś podpowie.
Mam odkręconą dolną śrubę w goleniu, próbuję odkręcić nakrętkę wkręconą w dół lagi i ni chuchu, kręci się dookoła jak szalona... jak to zblokować?
Aha - zawias przedni z 3AJ.
Mam odkręconą dolną śrubę w goleniu, próbuję odkręcić nakrętkę wkręconą w dół lagi i ni chuchu, kręci się dookoła jak szalona... jak to zblokować?
Aha - zawias przedni z 3AJ.
---
Pozdrawiam
mazi
Pozdrawiam
mazi
- -gumis-
- Po kostki w błocie
- Posty: 136
- Rejestracja: 09 lis 2011, 16:21
- Motocykl: YZ 250 F 2006r Alurama
Re: naprawa przednich lag
Powiem Wam ,że nigdy jeszcze nie stosowałem jakiś długich kluczy, przedłużek itp. Sporo zawiasów już robiłem i to standard i USD i zawsze używam klucza pneumatycznego, nie było jeszcze żadnych problemów z rozebraniem i poskładaniem lagi.
GAS GAS EC 300
- Kula
- Po ośki w błocie
- Posty: 623
- Rejestracja: 25 sty 2010, 19:11
- Motocykl: XR 400R
- Lokalizacja: Sadłuki
Re: naprawa przednich lag
Mazi jak nie masz pneumatyka to potrzebujesz długiego klucza bodajże 18' którego wkłada się do lagi w celu złapania śruby z drugiej strony żeby się nie kręciła. jeżeli coś pokręciłem niech ktoś mnie poprawi
Motorynka -> Simson S51 -> Suzuki Dr 125 SE -> Honda Varadero 125 -> Pełnoletnia Yamaha XT 600 -> XR 400R
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: naprawa przednich lag
Witajbartxt pisze:Witam
Po wczorajszej przejażdżce zauważyłem spory wyciek oleju w prawej ladze. Przy jeździe też czułem że jest coś nie tak, bo gdy na gruncie brałem łuk z dociążeniem w prawo z sporym przechyłem To czułem wyraźne dobicie na kierze .
Tak więc sprawa jest prosta puscił amor
Może któryś z kolegów przerabiał już ten temat i podpowie jak to zrobić i (+- ) jakiś kosztorys i na ilę trzeba się przygotować
pozdro
koszty to generalnie do ustalenia po weryfikacji poszczególnych podzespołów .
Jak coś bym mógł doradzić to przed całkowitym rozkręceniem jednak po spuszczeniu oleju i demontażu sprężyny sprawdź czy dolna laga nie ma luzów promieniowych dolna laga rura w rożnych położeniach.
Oraz czy przesuwa się bez nadmiernych oporów tarć w kierunkach pracy .
Powinna pod ciężarem dolnej lagi płynie opadać i podobnie wsuwać pod ciężarem górnej rury.
Po demontażu i wyczyszczeniu optycznie musisz ocenić stan tulejek na prowadnicach oraz stan wew powierzchni dolnej lagi .
Następnie rury czy nie ma zarysowań z reguły wzdłużnych . Niewielkie ryski możesz spróbować potraktować papierem ściernym o granulacji > 1000. W przypadku gdy nie będziesz w stanie osunąć takich rysek musisz się liczyć ze wymiana uszczelniaczy nie przyniesie żądnego skutku .
Przed montażem smaruję pierścienie prowadzące olejem który używam do amortyzatorów - natomiast miedzy uszczelniacze stosuję środek smarujący na bazie silikonu (w moim przypadku to olej silikonowy Canon używany do smarowania elementów gumowo - metalowych w kserokopiarkach ) .
Po złożeniu i zalaniu odp gęstości olejem oraz ilością możesz przy poziomu zmienić parametr wpływający na silę dobicia min wolna przestrzeń z serwisówki to 150 mm ( u mnie zalanie zalecanej ilości robiło 180 mm ) wiec w przy indywidualnych preferencjach istnieje opcja dolania do tej wysokości oliwy) przez zmianę poziomu na plus uzyskujemy twardszą charakterystykę dobicia . Natomiast prędkość z jaką pracuje amortyzator w przypadku 3tb można regulować gęstością użytego oleju .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
-
- Po ośki w błocie
- Posty: 888
- Rejestracja: 12 lis 2010, 18:31
Re: naprawa przednich lag
mazi pisze:Ponieważ mój Braciszek do końca nie pamięta jak rozbierał przedni zawias w swoim tłuczku może ktoś podpowie.
Mam odkręconą dolną śrubę w goleniu, próbuję odkręcić nakrętkę wkręconą w dół lagi i ni chuchu, kręci się dookoła jak szalona... jak to zblokować?
Aha - zawias przedni z 3AJ.
jak nie masz pneumata to niech ktoś Ci zmiażdży lagę, ja wkładałem pręt w otwór ośki i opierałem sie całym ciężarem ciała a kolega odkręcał śrubę ;] na szczęście mam juz klucz pneumatyczny ;]
- Gacek
- Prawdziwy Endurzysta
- Posty: 4299
- Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
- Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
- Lokalizacja: SB
Re: naprawa przednich lag
qpa - rozbroiłeś mnie tą metodą (podpowiedzią) .
nawet posiadanie klucza pneumatycznego nie da gwarancji oddzielenia dampera od dolnej lagi ,ale potwierdzę ze to bardzo przydatna sprawa przy popuszczeniu śruby - nie należy zapominać ze jeszcze to potem trzeba przykrecić kluczem dynamometrycznym .
Dorobienie z odp rozmiaru śruby i nakrętki to moim zdaniem najłatwiejsza sprawa i ergonomiczna bo nie zajmuje potem dużo miejsca należy tylko posiadać odp długości przedłużkę .
nawet posiadanie klucza pneumatycznego nie da gwarancji oddzielenia dampera od dolnej lagi ,ale potwierdzę ze to bardzo przydatna sprawa przy popuszczeniu śruby - nie należy zapominać ze jeszcze to potem trzeba przykrecić kluczem dynamometrycznym .
Dorobienie z odp rozmiaru śruby i nakrętki to moim zdaniem najłatwiejsza sprawa i ergonomiczna bo nie zajmuje potem dużo miejsca należy tylko posiadać odp długości przedłużkę .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.