naprawa przednich lag

Forum dotyczące nadwozia, zawieszenia, układu hamulcowego, napędowego, ogumienia i innych podzespołów nie związanych z silnikiem.
Awatar użytkownika
bartxt
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 17 maja 2010, 10:08
Lokalizacja: Poznań

naprawa przednich lag

Post autor: bartxt »

Witam

Po wczorajszej przejażdżce zauważyłem spory wyciek oleju w prawej ladze. Przy jeździe też czułem że jest coś nie tak, bo gdy na gruncie brałem łuk z dociążeniem w prawo z sporym przechyłem To czułem wyraźne dobicie na kierze .
Tak więc sprawa jest prosta :oops: puscił amor :twisted:
Może któryś z kolegów przerabiał już ten temat i podpowie jak to zrobić i (+- ) jakiś kosztorys i na ilę trzeba się przygotować :?: :?: :?:

pozdro
Yamaha XT600 3TB/91r
Rear: MITAS stoneking cross (kocha)
Front: METZELER karoo 2 (kocha)
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Re: naprawa przednich lag

Post autor: terenowiecc »

Imo uszczelniacze do wymiany i olej. Koszt max 50zł ;)

Żeby wymienić uszczelniacze musisz rozebrać zawias. Aby tego dokonać należy odkręcić śrubę na imbus na dole lagi. Następnie będzie potrzebny klucz w kształcie litery "T" żeby rozebrać lagę na 2 części. Później tylko zdejmujesz pierścień zabezpieczający i wymieniasz uszczelniacz. Składasz zawias, zalewasz olej i latasz ;)

Do poczytania:
viewtopic.php?f=17&t=841
viewtopic.php?f=17&t=85
Awatar użytkownika
bartxt
Po kostki w błocie
Posty: 116
Rejestracja: 17 maja 2010, 10:08
Lokalizacja: Poznań

Re: naprawa przednich lag

Post autor: bartxt »

dzięki za szybkie info
powiec jeszcze jaki olej żeby nie stracił na twardosci :!: :!: :!: bo do tej pory było ponad standart
Yamaha XT600 3TB/91r
Rear: MITAS stoneking cross (kocha)
Front: METZELER karoo 2 (kocha)
Awatar użytkownika
terenowiecc
Administrator
Posty: 1734
Rejestracja: 24 gru 2009, 10:19
Motocykl: LC4
Lokalizacja: LCH

Re: naprawa przednich lag

Post autor: terenowiecc »

Serwisówka podaje 10W i tego bym się trzymał. Nie wiem w jakim jest stanie zawias w Twoim moto, u mnie po zakupie była tragedia. W zimie przy okazji małego remontu wymieniłem uszczelniacze, olej (zalałem 10W wg. zaleceń producenta), wstawiłem tulejki dystansowe o dł. jak dobrze pamiętam 15mm (gdzieś w temacie o moim moto jest to opisane) i po tych zabiegach zawias pracuje super...ale od amora w Maziego 1VJ i tak go dzieli przepaść :lol:

Do poczytania o tulejkach:
viewtopic.php?f=17&t=880

Co do oleju to możesz poeksperymentować z nieco gęstszym, ale bez przesady. Jak zalejesz powiedzmy 20W to z zawiasu może zrobić się beton...

Kolejna sprawa to powietrze. W starszych XT przednie zawieszenie jest pompowane, więc z ciśnieniem można też poeksperymentować, ale w 3TB tego nie ma więc to Ciebie nie dotyczy niestety.
mazi
Administrator
Posty: 1006
Rejestracja: 24 gru 2009, 11:58
Lokalizacja: LU

Re: naprawa przednich lag

Post autor: mazi »

Ponieważ mój Braciszek do końca nie pamięta jak rozbierał przedni zawias w swoim tłuczku może ktoś podpowie.

Mam odkręconą dolną śrubę w goleniu, próbuję odkręcić nakrętkę wkręconą w dół lagi i ni chuchu, kręci się dookoła jak szalona... jak to zblokować? :lol:

Aha - zawias przedni z 3AJ.
---
Pozdrawiam
mazi
Awatar użytkownika
-gumis-
Po kostki w błocie
Posty: 136
Rejestracja: 09 lis 2011, 16:21
Motocykl: YZ 250 F 2006r Alurama

Re: naprawa przednich lag

Post autor: -gumis- »

Powiem Wam ,że nigdy jeszcze nie stosowałem jakiś długich kluczy, przedłużek itp. Sporo zawiasów już robiłem i to standard i USD i zawsze używam klucza pneumatycznego, nie było jeszcze żadnych problemów z rozebraniem i poskładaniem lagi.
GAS GAS EC 300
Awatar użytkownika
Kula
Po ośki w błocie
Posty: 623
Rejestracja: 25 sty 2010, 19:11
Motocykl: XR 400R
Lokalizacja: Sadłuki

Re: naprawa przednich lag

Post autor: Kula »

Mazi jak nie masz pneumatyka to potrzebujesz długiego klucza bodajże 18' którego wkłada się do lagi w celu złapania śruby z drugiej strony żeby się nie kręciła. jeżeli coś pokręciłem niech ktoś mnie poprawi ;)
Motorynka -> Simson S51 -> Suzuki Dr 125 SE -> Honda Varadero 125 -> Pełnoletnia Yamaha XT 600 -> XR 400R
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: naprawa przednich lag

Post autor: Gacek »

bartxt pisze:Witam

Po wczorajszej przejażdżce zauważyłem spory wyciek oleju w prawej ladze. Przy jeździe też czułem że jest coś nie tak, bo gdy na gruncie brałem łuk z dociążeniem w prawo z sporym przechyłem To czułem wyraźne dobicie na kierze .
Tak więc sprawa jest prosta :oops: puscił amor :twisted:
Może któryś z kolegów przerabiał już ten temat i podpowie jak to zrobić i (+- ) jakiś kosztorys i na ilę trzeba się przygotować :?: :?: :?:

pozdro
Witaj
koszty to generalnie do ustalenia po weryfikacji poszczególnych podzespołów .
Jak coś bym mógł doradzić to przed całkowitym rozkręceniem jednak po spuszczeniu oleju i demontażu sprężyny sprawdź czy dolna laga nie ma luzów promieniowych dolna laga rura w rożnych położeniach.
Oraz czy przesuwa się bez nadmiernych oporów tarć w kierunkach pracy .
Powinna pod ciężarem dolnej lagi płynie opadać i podobnie wsuwać pod ciężarem górnej rury.
Po demontażu i wyczyszczeniu optycznie musisz ocenić stan tulejek na prowadnicach oraz stan wew powierzchni dolnej lagi .
Następnie rury czy nie ma zarysowań z reguły wzdłużnych . Niewielkie ryski możesz spróbować potraktować papierem ściernym o granulacji > 1000. W przypadku gdy nie będziesz w stanie osunąć takich rysek musisz się liczyć ze wymiana uszczelniaczy nie przyniesie żądnego skutku .
Przed montażem smaruję pierścienie prowadzące olejem który używam do amortyzatorów - natomiast miedzy uszczelniacze stosuję środek smarujący na bazie silikonu (w moim przypadku to olej silikonowy Canon używany do smarowania elementów gumowo - metalowych w kserokopiarkach ) .
Po złożeniu i zalaniu odp gęstości olejem oraz ilością możesz przy poziomu zmienić parametr wpływający na silę dobicia min wolna przestrzeń z serwisówki to 150 mm ( u mnie zalanie zalecanej ilości robiło 180 mm ) wiec w przy indywidualnych preferencjach istnieje opcja dolania do tej wysokości oliwy) przez zmianę poziomu na plus uzyskujemy twardszą charakterystykę dobicia . Natomiast prędkość z jaką pracuje amortyzator w przypadku 3tb można regulować gęstością użytego oleju .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
qpa
Po ośki w błocie
Posty: 888
Rejestracja: 12 lis 2010, 18:31

Re: naprawa przednich lag

Post autor: qpa »

mazi pisze:Ponieważ mój Braciszek do końca nie pamięta jak rozbierał przedni zawias w swoim tłuczku może ktoś podpowie.

Mam odkręconą dolną śrubę w goleniu, próbuję odkręcić nakrętkę wkręconą w dół lagi i ni chuchu, kręci się dookoła jak szalona... jak to zblokować? :lol:

Aha - zawias przedni z 3AJ.

jak nie masz pneumata to niech ktoś Ci zmiażdży lagę, ja wkładałem pręt w otwór ośki i opierałem sie całym ciężarem ciała a kolega odkręcał śrubę ;] na szczęście mam juz klucz pneumatyczny ;]
Awatar użytkownika
Gacek
Prawdziwy Endurzysta
Posty: 4299
Rejestracja: 02 paź 2010, 17:12
Motocykl: Yamha xt 600 3tb 1994
Lokalizacja: SB

Re: naprawa przednich lag

Post autor: Gacek »

qpa - rozbroiłeś mnie tą metodą (podpowiedzią) :lol: .
nawet posiadanie klucza pneumatycznego nie da gwarancji oddzielenia dampera od dolnej lagi ,ale potwierdzę ze to bardzo przydatna sprawa przy popuszczeniu śruby - nie należy zapominać ze jeszcze to potem trzeba przykrecić kluczem dynamometrycznym .
Dorobienie z odp rozmiaru śruby i nakrętki to moim zdaniem najłatwiejsza sprawa i ergonomiczna bo nie zajmuje potem dużo miejsca należy tylko posiadać odp długości przedłużkę .
אני לא צריך אמונה עיוורת,
אני לא צריך עזרה קומית,
אני לא צריך להסתכל על הפצעים,
אני לא צריך את ישוע המשיח סופרסטאר,
אני לא צריך טלוויזיה ביום ראשון,
אתה יכול להיות בטוח, אני לא צריך דת.
ODPOWIEDZ